PC Upgraden (Alweer na een jaartje)

Pagina: 1
Acties:

• RoyalMess
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-12 14:02
Ik zal binnenkort maar een keer upgraden.
Heb op het moment een:
Q8200 @ 2.33GHz
3GB DDR2 @ 333MHz
ASUS P5KPL AM
9800GT
Recom 550W PSU
Antec 902 Kast (4x12CM - 1x20CM fans)

Zat aan deze volgende onderdelen te denken:

pricewatch: Asrock P45X3 Deluxe

pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G...
1 of 2 van die kits. (1 = 4GB 2 = 8GB)

pricewatch: OCZ ModXStream Pro 700W

Als ik daar mee ga moet ik zeker alleen ff een clean install doen en dan naar 64 bit W7 installen of heb ik het fout?

Enige wat ik dan niet upgrade is:
Mijn Q8200, 9800GT, V8 Koeler, Antec 902 Kast, HD's en CD/DVD Drive.

Zou dit allemaal bij elkaar passen en in mijn 902 passen?

EDIT: Ik weet niet of ik trouwens in de juiste sectie heb gepost, volgens mij zit ik in de verkeerde.
Sorry corrigeer mij als ik fout zit.

[ Voor 7% gewijzigd door RoyalMess op 27-05-2010 14:38 ]

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-12 19:30

DefLite

Why so serious?

Waarom wil je uberhaupt upgraden?

Dat je je geheugen upgrade okee, maar hoezo ook je moederbord je kan ook 4GB in je huidige moederbord stoppen met die Kingston Valueram.
En het is onzin om een 700 watt voeding te kopen met jouw setup, tenzij die 550watt niet meer deugt.

Als ik jouw was zou ik eerder een SSD nemen als het sneller moet, hiervan merk je meer van dan een nieuw moederbord.

[ Voor 56% gewijzigd door DefLite op 27-05-2010 00:30 ]

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-12 15:51
Er zijn wat belangrijke zaken die ik mis in deze TS, met name:
-Wat probeer je te bereiken met deze upgrade? (de memory upgrade zal wel wat effect hebben op prestaties, maar over de rest heb ik mijn twijfels...)
-Waarom twijfel je of die onderdelen in je kast gaan passen, hebben ze afwijkende maten of iets dergelijks?
-Waarom denk je meer vermogen in je voeding nodig te hebben?

Om antwoord te geven op deze vraag:
Als ik daar mee ga moet ik zeker alleen ff een clean install doen en dan naar 64 bit W7 installen of heb ik het fout?
Of het zonder opnieuw installeren gaat werken is onvoorspelbaar, maar de kans is groot dat je dat wel moet doen, met name vanwege een ander Mobo. Ook is het zeer aan te raden, zodat je de kans op eventuele hardware&driver conflicten minimaliseert

[ Voor 3% gewijzigd door Okki5 op 27-05-2010 00:33 ]

Verwijderd

zijn ouwe bord heeft maar 2x ddr2 sloten dat is de reden van zijn upgrade .
De nieuwe bord heeft wel 4xddr2 sloten .

De intel g31 chip kan ook niet meer dan 4gb hebben . (2x2gb)
Zelfde probleem als de intel 945chip aangezien ze het zelfde zijn .
Deze kan ook gewoon niet meer 4gb ook al heb je 4xddr2 sloten hebben .
Is de limiet van de chip set van intel

Dus ja als hij meer dan 4g geheugen moet hebben zal hij moeten upgrade ja .

Oja de moederbord die je gekozen heb .
Past in je kast
De kast is ook atx geschikt

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2010 01:03 ]

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je gaat echt niks aan verbetering merken met deze 'upgrade'. Je geeft alleen een hoop geld uit aan nieuwe hardware. Een RAM upgrade had nog leuk kunnen zijn maar van 3GB naar 4GB merk je totaal niet aangezien er maar weinig programmas zijn die uberhaupt die hoeveelheid vol kunnen trekken.

Wat denk je te bereiken met de upgrade? En waarom denk je dat met alleen deze hardware te bereiken?

Verwijderd

De ene matige voeding vervangen voor de andere matige voeding is natuurlijk niet echt de bedoeling. Neem een Antec True Power 550 watt, Seasonic M12IIBronze 530 watt. Wat ga je verder doen? Wil je beter gamen? Dan moet je de videokaart vervangen.

• RoyalMess
Ik wil namelijk na deze upgrade waarschijnlijk een Crossfire setup gaan draaien want ik ben graag iemand die games op high speelt en op het moment draai ik BC2 op 25-30 FPS, meestal 30FPS maar zodra er wat rook is en ik ga wat schieten en dergelijke hoppa dan dropt me FPS meestal naar 25 of lager. (Dat is vrij irriterend omdat ik dan meestal een sitting duck ben)
Zat er aan te denken om een 5850/5870 in Crossfire te gaan draaien.
En mijn voeding die heb ik al heel lang en die heeft maar 1x PCI-E 6 pin dus dat is niet voldoende en ik heb een gigantische kabelboom in mijn PC hangen, plus mijn moederbord heeft maar 1X PCI-E x16 en 2x PCI en mijn 9800GT hangt al over 1 PCI slot en ik denk dat met een 5850/5870 dat ook over mijn 2e PCI slot gaat zitten en daar zit juist mijn geluidskaart in.
En mijn huidige MoBo kan inderdaad maar 2xDDR2 en dat draait op 333MHz dat is zeker heel laag of niet?
Wat ik wil bereiken met deze upgrade is dat ik klaar ben voor een Crossfire setup en dat ik minstens 40+FPS heb met Bad Company 2 en dergelijke.

[ Voor 24% gewijzigd door RoyalMess op 27-05-2010 14:35 ]

Verwijderd

Waarom zou je klaar willen zijn voor een HD5850 CF setup, als straks de HD6580 er al weer is?

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-12 13:16

Praetextatus

the dutch_paki

Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 15:40:
Waarom zou je klaar willen zijn voor een HD5850 CF setup, als straks de HD6580 er al weer is?
beetje non-argument niet? Ik heb eigenlijk vrij weinig gelezen over een release date voor de HD6580 behalve ergens volgend jaar. dus als ts binnen enkele maanden CF setup wil draaien is t goed mogelijk en een goed idee om nu al daarvoor voor te bereiden :) Ook budgetaire redenen kunnen een reden zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door Praetextatus op 27-05-2010 15:46 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Verwijderd

Praetextatus schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 15:46:
[...]

beetje non-argument niet? Ik heb eigenlijk vrij weinig gelezen over een release date voor de HD6580 behalve ergens volgend jaar. dus als ts binnen enkele maanden CF setup wil draaien is t goed mogelijk en een goed idee om nu al daarvoor voor te bereiden :)
Tuurlijk joh, een non argument. Waarom gaat ie niet direct voor een dan? De kans dat ie daar voor niet gaat is dus zeer zeker aanwezig. Daarbij is klaar zijn voor CF en het niet gebruiken gewoon dom: Het kost niet alleen meer geld in aanschaf(voeding, mobo en daarna nog een extra videokaart), maar als je het hebt, verbruikt het meer stroom en genereerd meer warmte, dan overstappen naar een nieuwe serie single kaart. Blijkbaar ben jij ook niet op de hoogte. HD6 serie staat voor Q4 dit jaar, de tape out is al geweest. Dat jij daar weinig over leest, kan ik niets aan doen. Daarbij, ben jij blijkbaar ook niet goed op de hoogte van de werkwijze van AMD/ATI.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2010 16:04 ]

• RoyalMess
Mmmm maar upgraden van MoBo zodat ik DDR3 heb en meer geheugen voor applicaties zoals Source SDK, Photoshop en Maya is toch een voordeel qua laad tijd, compilen en dergelijke.
Denk dat een 6### beetje te duur voor mij is als ie uitkomt dus ik ga gewoon voor deze pricewatch: MSI R5850-PM2D1G-OC die scoort al 3 keer beter dan mijn huidige Point of View 9800GT.

Of zal ik eerst mijn videokaart upgraden en voeding?
Want mijn voeding heeft maar 1 x een PCIE 6 pin kabel en alle molex/sata kabels zijn al in gebruik :| dus het lijkt mij dat een nieuwe voeding het beste is.
Liefst een 600/700W die eventueel CrossFire aan kan en voldoende kabels heeft voor PCIE 6/8 pin.

Verwijderd

Nee, Socket 775 heeft zeer weinig aan snel geheugen, aangezien er een FSB tussen zit. AMD gaat zijn videokaarten heel duur maken omdat? Oftwel: Ga er maar van uit dat ie het zelfde kost als de HD5850 nu, gezien die EOL gaat. De verstandigste stap is idd, nu een nieuwe videokaart en een goeie voeding(Antec True Power 650, Corsair HX650).

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2010 16:06 ]

• RoyalMess
Dan ga ik eerst een nieuwe videokaart+voeding halen en dat upgraden kan ik later nog wel doen.
Als ik later in de toekomst ga upgraden lijkt mij het verstandigste om te upgraden naar een nieuw soort CPU en MoBo zoals de I7/Phenom etc.

EDIT: pricewatch: Corsair TX650W
Ik zie dat deze PSU een fan aan de onderkant heeft en mijn Antec 902 heeft dus de voeding onderaan zitten.... kan ik mijn PSU dan ondersteboven zetten zodat de fan wel naar boven zit en niet onderaan tegen de case.

[ Voor 42% gewijzigd door RoyalMess op 27-05-2010 16:11 ]

Verwijderd

Nee, ik zei HX650 en TP-650, niet TX650....

pricewatch: Corsair HX650W
pricewatch: Antec TruePower TP-650

Ja je kan hem gewoon omdraaien.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2010 16:14 ]

• RoyalMess
Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 16:13:
Nee, ik zei HX650 en TP-650, niet TX650....

Ja je kan hem gewoon omdraaien.
Mijn fout keek naar de verkeerde :P
Ohh oke weet ik dat dan kan :)

En is er kans dat een HD5850 een bottleneck gaat vormen? Ik hoop van niet met deze setup.

Huidige setup
CPU: QuadCore Intel Core 2 Quad Q8200, 2333 MHz (7 x 333)
MoBo: Asus P5KPL-AM (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 2 DDR2 DIMM, Audio, Video, LAN)
Geheugen: 3072 MB (DDR2-667 DDR2 SDRAM)
DIMM1 Kingston 2G-UDIMM 2 GB DDR2-667 DDR2 SDRAM (5-5-5-15 @ 333 Mhz) (4-4-4-12 @ 266 Mhz) (3-3-3-9 @ 200 Mhz)
DIMM3 Kingston 99U5316-010.A00LF 1 GB DDR2-667 DDR2 SDRAM (5-5-5-15 @ 333 Mhz) (4-4-4-12 @ 266 Mhz) (3-3-3-9 @ 200 Mhz)
HD1: SamSung 500GB S-ATA-II 16MB
HD2: Western Digital 320GB SATA-II 16MB
Videokaart: 9800GT 512MB

[ Voor 14% gewijzigd door RoyalMess op 27-05-2010 16:22 ]

• RoyalMess
Als ik video's etc. op YouTube en dergelijke zie zijn er ook anderen met een Q8200 en een HD5850 en die draaien zonder bottlenecks dus het kan wel of is er toch iets waardoor het niet kan?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-12 03:09
Er is altijd één onderdeel een bottleneck (traagste onderdeel in je systeem), draaien zonder bottleneck is eigenlijk niet echt mogelijk.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• RoyalMess
Dacht dat een bottleneck altijd bij je CPU/Videokaart was :o
Maar ik kan wel gewoon die HD5850 in me PC duwen zonder dat ik een bottleneck krijgt waar ik iets van merk.

• Petervanakelyen
Kijk eerst waar je bottleneck ligt. Speel eens een spel zoals je gewend bent, en monitor ondertussen de verschillende onderdelen van je PC. Draait je CPU constant op 100%, zit je geheugen vol, is je GPU stressed of heeft je HDD het zwaar? Dat onderdeel is de bottleneck. Dan kan je gaan kijken om te upgraden.

• RoyalMess
Denk dan dat me GPU de bottleneck atm is.
Wil ik Splinter Cell Conviction doen op high dan blijven mijn CPU en Geheugen gewoon normaal qua temps en inspanning maar mijn GPU moet zich echt inspannen. (circa 25-30FPS)
Mijn CPU word ongeveer met 30% belast en mijn geheugen ook maar met iets van 700MB met Splinter Cell Conviction maar mijn GPU word rond de 80-90% belast.
Of zit ik ernaast?

[ Voor 24% gewijzigd door RoyalMess op 27-05-2010 22:32 ]

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 15:48:
[...]

Tuurlijk joh, een non argument. Waarom gaat ie niet direct voor een dan? De kans dat ie daar voor niet gaat is dus zeer zeker aanwezig. Daarbij is klaar zijn voor CF en het niet gebruiken gewoon dom: Het kost niet alleen meer geld in aanschaf(voeding, mobo en daarna nog een extra videokaart), maar als je het hebt, verbruikt het meer stroom en genereerd meer warmte, dan overstappen naar een nieuwe serie single kaart. Blijkbaar ben jij ook niet op de hoogte. HD6 serie staat voor Q4 dit jaar, de tape out is al geweest. Dat jij daar weinig over leest, kan ik niets aan doen. Daarbij, ben jij blijkbaar ook niet goed op de hoogte van de werkwijze van AMD/ATI.
[/quotte)

Hier heb ik een op merking over.

Ik heb jaren met 2x 2900xt stroon slurpers en enzz gedraait .
Aangezien het nutteloos was om over te stappen naar de nieuw ati 3000serie en zelfde de 4000serie .
Nu pas bij de ati 5000serie ga ik weer upgrade .

Mijn ouwe kaarten bleven voldoende om de games blijven te draaien aan mijn eisen .
Hoewel iedereen de 2900xt waardeloos vonden heb ik er geen last van mee gehad omdat de kaarten bij elke crossfire update steeds beter gingen draaien .

Dus ja als ik een nieuw pc zal gaan bouwen zal ik weer een crossfire of sli bord kopen omdat op langere periode zeker de prijs waard is .
Ik kan dan een 1 van de snelste vga kaarten kopen lekker game .
Wanneer de kaart niet meer voldoende is kan ik altijd gebruik voor een prikkie de 2e zelfde kaart weer kopen .
Hier door heb ik weer dik 60% meer fps in games voor de prijs van 100euro van een gebruikte kaart.
En kan ik wachten op de volgende serie kaarten.

Dat ik bij aan schaf een duurderen voeding neemt is geen probleem.
Meestal zijn ze maar 30euro duurder dan een lichtere voeding.
Dat ik bord moet nemen die duurder is geen probleem meestal hebben duurder borden een beter bios update voor nieuwe cpu;s
Zellf mijn ouwe msi met intel 975x power up edition heeft wolfdale support (wie had dat verwacht)
Terwijl vele goedkoper borden in de zelfde tijd het gewoon niet ondersteunen .
Dus ik hoefde niet mijn bord te vervangen voor een anderen omdat ik zuinige en nieuwe type cpu wilt hebben .

Over het stroom gebruik
Wel dat is een persoonlijke keuze maar voor 100euro per jaar dat mijn pc misschien meer zal verbruiken tijdens het game is geen zorg voor mij persoonlijk.
Ik ga niet mee met die hype namelijk.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:07
RoyalMess schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 22:31:
Denk dan dat me GPU de bottleneck atm is.
Wil ik Splinter Cell Conviction doen op high dan blijven mijn CPU en Geheugen gewoon normaal qua temps en inspanning maar mijn GPU moet zich echt inspannen. (circa 25-30FPS)
Mijn CPU word ongeveer met 30% belast en mijn geheugen ook maar met iets van 700MB met Splinter Cell Conviction maar mijn GPU word rond de 80-90% belast.
Of zit ik ernaast?
Nee, daar zit je totaal niet naast. Je GPU is al vrij oud en een GPU is sowieso eigenlijk in elk systeem het bottleneck. Ook bij een Core i7 met een CF setup zal de videokaart alsnog het bottleneck vormen.

Sowieso is het niet echt verstandig om nog te investeren in een oud socket en geheugen. Als je wel gaat upgraden dan kun je imho veel beter gelijk een Core i7 nemen met DDR3. Anders ga je straks nog tegen een bottleneck in je CPU aanlopen en mag je alsnog je mobo en geheugen vervangen.

Wat wel kan lonen is een leuk 2e hands bordje met wat RAM op de kop te tikken en alvast een HD 5850 kopen. Maar veel zou ik niet meer in s775 investeren.

• RoyalMess
GENETX schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 23:28:
[...]

Nee, daar zit je totaal niet naast. Je GPU is al vrij oud en een GPU is sowieso eigenlijk in elk systeem het bottleneck. Ook bij een Core i7 met een CF setup zal de videokaart alsnog het bottleneck vormen.

Sowieso is het niet echt verstandig om nog te investeren in een oud socket en geheugen. Als je wel gaat upgraden dan kun je imho veel beter gelijk een Core i7 nemen met DDR3. Anders ga je straks nog tegen een bottleneck in je CPU aanlopen en mag je alsnog je mobo en geheugen vervangen.

Wat wel kan lonen is een leuk 2e hands bordje met wat RAM op de kop te tikken en alvast een HD 5850 kopen. Maar veel zou ik niet meer in s775 investeren.
Ik kan toch ook eerst een Voeding en een HD5850 kopen en dan later pas een MoBo-CPU-RAM upgrade doen?
Zo ja dan is mijn vraag zo goed als beantwoord denk ik :P

Verwijderd

hij kan zijn bord wel upgrade naar een versie met ddr3
Aangezien hij toch meer geheugen wilt hebben wegens windows 7.
Later kan hij die ddr3 modeulens toch weer her gebruiken .

De ouwe bord met geheugen verkopen en klaar .

De q8200 kan ook dik overgeklokt worden zonder problemen .
Integendeel mijn ouwe q6600 is nu nog steeds geen botleck voor games.
Alleen games die geen gebruik maken van een dual core systeem hebben juist een hoge cpu snelheid nodig.

Nu nog voor dagelijks gebruik zie ik totaal het nut er niet in om mijn overgeklokt q6600 te vervangen .
De dag dat ik namelijk alle 4 de core;s tijden het game op 100% komen te staan zal nog wel een tijd gaan duren .

En tegen die tijd heb we wel ergens een intel i10core en amd x8 core op de markt om over te stappen.

Wachten en wachten is nutteloos .
Kan je beter kijken wat je nu nodig heb en wat de kosten zijn om het te veranderen .

http://tweakers.net/price...-zzVEfXRqDosWb-TPdXjGVUj4

borden met ddr3 plus kosten

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2010 23:56 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik lees altijd dat intel cpu's een nogal geheugen bandbreedte honger. Ik vraag me dus af wat er zou gebeuren als hij van single-channel 2+1GB zou overstappen naar dual-channel 2+2GB.

• ArnoAG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-11-2024
Ik denk dat je dat wel gaat helpen, misschien niet in de framerates van games, maar je systeem wordt daar wel sneller van.

Incompl te

• RoyalMess
Ik ga gewoon eerst mijn GPU/PSU upgraden.
pricewatch: Antec TruePower TP-650
Ben ik klaar voor elk soort videokaart want mijn huidige is 550W en heeft maar 1X PCIE en alle kabels zijn zo goed als in gebruik en ik neem deze videokaart:
pricewatch: MSI R5850-PM2D1G-OC
Volgens G3D scoort mijn 9800GT rond de 900 punten en een 5850 iets van 2390-2400.
En het upgraden van dingen als RAM/CPU/MoBo kan later dan wel.
Maar voor nu upgrade ik eerst me GPU en PSU.
Trouwens enige suggesties voor een HD5850 want er zijn zoveel verschillende of is die ik hier net toonde prima?

• Petervanakelyen
Aan de review te zien niets mis mee.

• RoyalMess
Zal hem binnenkort dan maar ff bestellen samen met die Antec 650W voeding, enig idee wat ik trouwens zou kunnen krijgen voor mijn huidige 9800GT van Point of View 512MB DDR3 12-18 maanden oud.
Pagina: 1