• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Binnenkort ga ik verhuizen. Ik wil mijn nieuwe woning direct zo inrichten dat ik al mijn multimedia via een nas kan streamen naar mijn tv. Ik was er tot gisteren van overtuigd dat ik dat middels een HTPC zou doen maar nu neig ik toch naar een nieuwe tv met dlna en internet functies. Het kost wat meer maar je hebt wel direct een mooiere tv. Ik zou jullie meningen en ervaringen graag willen horen.

Hierbij een beschrijving van mijn wensen. Ik download af en toe een HD filmpje en wil dat kunnen streamen, als het kan in iso formaat. Ik luister graag lossless audio. Ik wil mijn foto's kunnen bekijken. Alles moet vanaf een NAS gedraaid kunnen worden. Daarnaast wil ik gebruik kunnen maken van uitzending gemist en youtube. Ik wil graag een stabiel systeem. Daarnaast wil ik geen losse digitale decoder dus die moet in de tv of in de htpc.

Ik vind weinig "nieuwe" ervaringen over multimedia streamen naar tv's via dlna en ben benieuwd of dat qua gebruiksvriendelijkheid, ondersteuning en snelheid in de buurt komt van een htpc.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 21:27

DarkSide

theres no place like ::1

Grote nadeel met de meeste DLNA TV's is het ondersteunen van de juiste formaten/codecs.
MKV's worden meestal niet ondersteund bv. Een HTPC is vele malen flexibeler wat dat betreft.
Je zou moeten nagaan welke TV met DLNA je mooi vind en welke formaten hij ondersteund. Dan kan je kijken of jij er mee overweg kan. Er zijn, volgens mij van LG, wel TV's die Divx in HD ondersteunen. Maar aangezien ik alleen met MKV's werk zou dit voor mij niet van toepassing zijn. Voor mij daarom dan ook liever een HTPC.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• michielvz
Ik vind het moeilijk om uit te vinden welke bestandsformaten worden ondersteunt. Heeft iemand hier meer info over?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 21:27

DarkSide

theres no place like ::1

volgens mij staat dat gewoon op de site van de fabrikant

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• michielvz
Dat valt tegen. Ik kan bij samsung niets vinden.

• Ilja Meijer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-08-2025
Beter zoeken misschien :O .

Bekijk de volgende link maar eens. Gevonden met Google

Succes.

Mvg,
Ilja

• michielvz
Bedankt voor je reactie maar ik kom hier niet veel verder mee. Het is een redelijk gedateerd bericht. Bijna een jaar oud. Het gaat over technologie waarin in hoog tempo ontwikkelingen plaats vinden. Daarnaast gaat het bericht over één tv. Ik heb zelf al flink gegoogled:

- dlna supported formats
- dlna test
- dlna review
- etc.

edit 1: ik zie op de specs pagina van de sony KDL-46EX700

DLNA-renderer: Foto (jpeg)/muziek (LPCM/mp3)/video (MPEG2/AVCHD)
DLNA-client: Foto (jpeg)/muziek (LPCM/mp3)/video (MPEG2/AVCHD)

Dus ik kan er van uit gaan dat mkv, iso, vob en flac hier niet op gaat werken?

edit 2 Op deze pagina zie ik een tabel waarin verschillende formats genoemd worden. Ik ken helaas al die afkortingen niet van apparaten die deze dan zouden moeten ondersteunen. Iemand die mij kan vertellen waar het hier over gaat? Daarnaast ben ik nog steeds benieuwd naar jullie ervaringen met DLNA _/-\o_

[ Voor 57% gewijzigd door michielvz op 27-05-2010 21:15 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:34
michielvz schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 20:53:
Bedankt voor je reactie maar ik kom hier niet veel verder mee. Het is een redelijk gedateerd bericht. Bijna een jaar oud. Het gaat over technologie waarin in hoog tempo ontwikkelingen plaats vinden. Daarnaast gaat het bericht over één tv. Ik heb zelf al flink gegoogled:

- dlna supported formats
- dlna test
- dlna review
- etc.

edit 1: ik zie op de specs pagina van de sony KDL-46EX700

DLNA-renderer: Foto (jpeg)/muziek (LPCM/mp3)/video (MPEG2/AVCHD)
DLNA-client: Foto (jpeg)/muziek (LPCM/mp3)/video (MPEG2/AVCHD)

Dus ik kan er van uit gaan dat mkv, iso, vob en flac hier niet op gaat werken?

edit 2 Op deze pagina zie ik een tabel waarin verschillende formats genoemd worden. Ik ken helaas al die afkortingen niet van apparaten die deze dan zouden moeten ondersteunen. Iemand die mij kan vertellen waar het hier over gaat? Daarnaast ben ik nog steeds benieuwd naar jullie ervaringen met DLNA _/-\o_
In dat overzichtje staan de formaten die ie ondersteunt. MKV is geen compressieformaat, maar een container. Meestal is het h264 wat er gebruikt wordt, maar je kan van alles in een MKV knuppen. Zelfde voor ISO. Dat kan ook van alles zijn, MPEG2 (DVD) of H264 (AVCHD) of whatever.

Mijn Samsung TV speelt bv prima MKV.

Uiteindelijk ben ik toch voor een losse mediaspeler gegaan. Vind ik een stukje beter werken. DTS downsampling erin, ondersteunt meer formaten / betere updates, en kan gewoon vanaf een share werken. Grootste nadeel van DLNA vond ik dat je niet lekker (imho) door directorys kunt browsen (kan ook aan de DLNA server liggen die ik gebruikte) en dat je niet kon doorspoelen als je via DLNA streamt.

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
HTPC. alleen daarmee verzeker jij jezelf van volledige vrijheid.
Stel zo een TV ondersteunt youtube. Alleen, youtube besluit ineens tot een complete site-overhaul. Je TV ondersteunt het ineens niet meer, totdat je een nieuwe firmware van de fabrikant krijgt.

Als deze firmware opensource is heb je grotere kans dat het opgepakt wordt door een community. Er moeten dan echter wel mensen zijn die EN weten wat ze doen EN zo een tv hebben, anders heeft het voor hen weinig nut.

Een ander nadeel, als je tv stuk gaat moet alles terug. Als de extra opties stuk gaan moet alles terug.

Voor een paar honderd euro heb je perfecte htpc oplossingen.

• michielvz
Aangezien een htpc voor mij denk als snel +/- 600,- kost (alles moet soepel lopen en er moet een digitale decoder in zitten, toetsenbord, muis en universele afstandsbediening) moet ik kiezen en vind ik de keuze voor een tv financieel nog te doen. Het is een afweging die ik moet maken. Volledige vrijheid, minder stabiel/gebruiksvriendelijk, minder goed beeld of minder vrijheid, stabiel en mooier beeld.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ook ik heb een Samsung led tv met dnla mogelijkheid en een Synology nas.
Mkv's streamen gaat prima, echter dient de mkv omgezet worden naar ac3 geluid (indien enkel dts geluid) en moeten de ondertitels "geript" worden uit de mkv en los opgeslagen worden als srt bestand.

Om een lang verhaal kort te maken: Kies voor een htpc, daarmee voorkom je een hoop ergernis en ben je veel flexibeler.
Ben hier ook voor een htpc gegaan en heb spijt dat ik de tv met dlna mogelijkheid genomen heb.
Voor het prijsverschil met een "minder" model zonder ethernetaansluiting, kun (kon) ik al bijna een htpc bouwen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Helemaal mee eens. Je kunt wel transcoden maar ik heb er nog geen (gratis) programma gevonden dat dat op een dusdanig manier doet dat het op de tv ook prima werkt. Met een HTPC kun je echt alles lekker zelf regelen en je kijkt ook tegen een veel prettigere interface aan dan het flutmenu van de meeste tv's.

HTPC hoeft niet duur te zijn. Zo'n standaard asrock/point of view ION bakje is snel zat en kost 250 euro. Nog een nieuwe heatsink voor de ION chip en je hebt hem vrijwel passief en zeer stil.

[ Voor 24% gewijzigd door REDFISH op 29-05-2010 18:24 ]

• michielvz
Oke, ik dacht het al. Bedankt voor jullie info!

Verwijderd

DLNA en een media center pc is echt geen vergelijking....

• michielvz
Nee, dat begrijp ik maar als je aan dlna functies genoeg hebt is het natuurlijk zonde om een mediacenter naast je tv te zetten.
Pagina: 1