Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-11 15:52
Een vriendin van me heeft gisteren een ongelukje met haar Nokia 6500 classic gehad, het ding heeft even in water gelegen. Jammer van de telefoon, maar het grote probleem is dat er nog heel veel foto's op staan die ze eigenlijk kost wat kost wil redden. Ze heeft meteen de accu er uitgehaald en het ding laten drogen, als ze hem nu aanzet krijgt ze nog wel het Nokia logo op het scherm te zien, maar daarna houdt het op. Als ze hem aan d'r pc hangt, krijgt ze een melding in de trant van 'controleer of de vergrendeling van de telefoon eraf is', en dan houdt het op. (Ik ben nog niet bij haar geweest, dus ik weet niet exact wat de melding is die ze krijgt.)

Hoe dan ook, ze heeft de telefoon goed laten drogen, ze heeft geprobeerd om zodra het Nokia logo weg gaat haar pincode in te toetsen (in de hoop dat alleen het display aan gort is), maar dat heeft niets opgeleverd. Ze gaat nog proberen om de pincode van haar sim te halen via een oude telefoon (wie weet gaat de koppeling met de pc dan wel door), en ze wil morgen even langs een telefoonshop gaan om te vragen of ze het ding willen openschroeven en goed schoonmaken.

Mocht dat nu allemaal ook niks uithalen, dan wil ze waarschijnlijk een datarecovery bedrijf inschakelen. Google levert er een aantal op in Nederland, dus het vinden van zo'n bedrijf is het probleem niet.

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een recovery bedrijf, eventuele aanraders en afraders. Uiteraard zijn andere tips ook welkom.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarschijnlijk staan de foto's op het geheugenkaartje. In dat geval is het makkelijk: geheugenkaartje uit telefoon, geheugenkaartje in computer, klaar.

• swbr
disbehave schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:59:
Waarschijnlijk staan de foto's op het geheugenkaartje. In dat geval is het makkelijk: geheugenkaartje uit telefoon, geheugenkaartje in computer, klaar.
Zeg je dat omdat je weet dat een Nokia 6500 met een geheugenkaartje werkt, of is dat een gok? Ik heb gevraagd of die telefoon met een geheugenkaartje werkt, maar ze zei van niet. Ik ken die telefoon verder niet, dus ik heb aangenomen dat ze gelijk had.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Met flash geheugen en SSD's hebben data recovery bedrijven veel last om de data terug te halen.

Je gaat met haten om dit te zeggen, maar ze had backups moeten maken.
Misschien dat ze als ze bij de telefoonwinkel binnen gaat ze hem nog kunnen repareren,
maar meestal sturen die ze gewoon op naar de fabrikant en geven je een nieuwe mee (indien in garantie),
dus daar zit je ook niet goed :(.

edit: ik typ te traag precies :p
maar @ hierboven : Wikipedia: Nokia 6500 classic
1GB intern geheugen, dus waarschijnlijk geen extra kaartje mogelijk/gekocht ofzo.

[ Voor 22% gewijzigd door GuntherDW op 26-05-2010 23:03 ]

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:27
De nokia 6500 classic heeft inderdaad intern geheugen (1GB) en geen losse geheugenkaart.

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Als ze hem trouwens niet in de telefoonshop willen herstellen zonder terug te sturen naar nokia, moet je hem eens opendoen en zien of er geen componenten beschadigd zijn.

Of neem er een paar foto's van en zet ze hier.
Ik hoop voor jou dat de flash chip niet beschadigd is geraakt.
Maar stond de telefoon aan toen hij in het water viel?

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Telefoon zoveel mogelijk uit elkaar halen, printen schoonmaken met een kwastje en 97% alcohol, schoon/droogblazen met perslucht (uit spuitbusje, niet uit compressor!!) en zeer goed laten drogen, dat is minstens 24 uur. Zorg er voor dat het radiogedeelte niet vochtig wordt bij het schoonmaken.

• swbr
GuntherDW schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 23:06:
Als ze hem trouwens niet in de telefoonshop willen herstellen zonder terug te sturen naar nokia, moet je hem eens opendoen en zien of er geen componenten beschadigd zijn.

Of neem er een paar foto's van en zet ze hier.
Ik hoop voor jou dat de flash chip niet beschadigd is geraakt.
Maar stond de telefoon aan toen hij in het water viel?
Yep, het ding stond aan. Ze heeft dus wel meteen na het ongelukje de accu losgehaald. Ik ga vrijdagavond naar haar toe, mochten ze morgen niets kunnen/willen fixen dan ga ik zeker het ding zelf openmaken, zal dan meteen ook foto's maken.

Heb haar trouwens al gezegd dat ze het ding niet naar Nokia moet laten opsturen. Het gaat niet om de telefoon maar om de foto's, en de kans dat ze het ding wegflikkeren en een nieuwe opsturen is natuurlijk veel te groot.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Antaresje schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:55:
Jammer van de telefoon, maar het grote probleem is dat er nog heel veel foto's op staan die ze eigenlijk kost wat kost wil redden.
Met de telefoon zelf kan ik je niet adviseren. Maar ga je haar ook uitleggen dat bestanden en foto's waar je geen backup van hebt, niet belangrijk kunnen zijn? En dat ze daar van moet leren, en alle belangrijke bestanden voortaan goed moet gaan backuppen?

Vergeet niet haar minstens 100x strafregels te laten schrijven "ik ga voortaan backups maken" ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• swbr
gambieter schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 23:14:
[...]

Met de telefoon zelf kan ik je niet adviseren. Maar ga je haar ook uitleggen dat bestanden en foto's waar je geen backup van hebt, niet belangrijk kunnen zijn? En dat ze daar van moet leren, en alle belangrijke bestanden voortaan goed moet gaan backuppen?

Vergeet niet haar minstens 100x strafregels te laten schrijven "ik ga voortaan backups maken" ;)
Haha, ik heb haar al voorzichtig verteld dat het wel een goed idee is om die foto's regelmatig van d'r telefoon te halen, ben maar niet bang. Maar dat is natuurlijk mosterd na de maaltijd, en aangezien ze nu toch al zwaar over de zeik is van het hele gebeuren wacht ik nog maar even met dat nog een keer vertellen ;)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:20
Hoe lang en hoe heeft ze het laten drogen?

• swbr
Jimster schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 23:26:
Hoe lang en hoe heeft ze het laten drogen?
Ze heeft hem ongeveer een dag laten drogen, en gewoon aan de lucht. Dus niet boven op een warme verwarming of met een fohn ofzo.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:20
Een dag is veel te kort. Vocht kan lang blijven hangen in zo'n dichte behuizing. Kans dat ze hiermee nog meer schade heeft aangericht. Ik zou de telefoon nog een paar dagen laten drogen en dan nog eens proberen.

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:38

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik zeg dat je alles kwijt ben. En die 3,2 MP foto's zijn nu ook niet zo fantastisch.

Je had moeten backuppen.

[ Voor 57% gewijzigd door N1ckk op 28-05-2010 22:46 ]

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:05
@hierboven: 2mp zelfs maar..

Je moet het toestel sowieso neit weg brengen.. Het aller eerste wat er namelijk gebeurt bij een reparatie is een software update. Google even naar een servicemanual van de 6500c en haal hem zelf open. Ga dan inderdaad met alcohol de printplaat reinigen..

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-11 19:52
Met goed drogen versta ik toch echt wel een week of meer hoor.

1 Dag drogen is véél te weinig, zeker als het niet op een warme plek lag. Laat de gsm nu maar een paar dagen drogen en dan proberen voordat het onherstelbaar is.

En je weet toch dat je makkelijk €500+ gaat kwijt zijn voor wat foto's? ;)

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:39
Mijn telefoon gaf na waterschade ook alleen het opstartlogo en viel daarna uit, een week later deed die het alsnog.
Pagina: 1