Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• neon3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 24-07-2010
wie helpt mij bij deze .
ik heb eeb Pentax K10D .
die kan ik Ruilen tegen een Canon 500D .
is dat een goede ruil .
ik zelf kom er niet uit

• PowerUp
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 00:17

PowerUp

Moderator Foto & Video
Hangt er vanaf wat je nog meer aan lenzen hebt liggen, maar los daarvan: ja.

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Ericr
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12-08 15:09
Welke Pentax objectieven heb je? De 500D is een stuk moderner natuurlijk maar de K10D heeft weathersealing en dat kan in sommige situaties wel een uitkomst zijn.

• neon3
mijn pentax heeft twee lenzen een sigma 28-80mm een tamron 28-200 .
maar is de canon beter dan de pentax ..
of is de canon meer plastic

neon3 wijzigde deze reactie 26-05-2010 21:24 (13%)

• Mig29
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2014

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Waarom denk je dat het wel of geen goede deal is? Kortom, wat heb je zelf gedaan?

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• neon3
quote:
mig29 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 21:31:
Waarom denk je dat het wel of geen goede deal is? Kortom, wat heb je zelf gedaan?
hoe bedoel je .

• Simon Verhoeven
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 30-08-2018

Simon Verhoeven

The trial never ends.

Hij bedoelt: wat heb je van opzoekwerk gedaan zoals specificaties, vergelijkingen, ...

Het hangt er wat vanaf van waarvoor en hoe je het toestel gebruikt.

Simon Verhoeven wijzigde deze reactie 26-05-2010 21:46 (30%)

• neon3
ik ben 61 jaar dus niet zo jong meer .
en vind dit forum heel interessant
ik heb verschillende test.s doorgespit .
maar kan er gewoon niet uit komen .
de pentax houden of gewoon zonder wat de canon nemen met een EF-S IS lens 55-250mm .
in dit subforum zitten de mensen met verstand van fotografie .
het gaat er mij om welke camera beter is .
de pentax of de canon de pentax voelt heel stevig aan .
is dat met de canon ook zo .

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:13
DE pentax K10d is wel van een andere orde. Hij is ouder en de sensor is ook ouder natuurlijk. Maar qua gebruiksgemak en mogelijkheden zou ik de twee instelwieltjes van mijn k10d niet in willen wisselen voor een echt consumentenmodel als de 500d. Ik zou dan voor een canon 40d gaan...

Trouwfotograaf: https://www.bartvandermark.nl

• neon3
quote:
vandermark schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:15:
DE pentax K10d is wel van een andere orde. Hij is ouder en de sensor is ook ouder natuurlijk. Maar qua gebruiksgemak en mogelijkheden zou ik de twee instelwieltjes van mijn k10d niet in willen wisselen voor een echt consumentenmodel als de 500d. Ik zou dan voor een canon 40d gaan...
consumenten camera valt erg mee .
de canon 500d heeft ook een sluiter die meer dan 100.000 clicks mee moet gaan .

• Wijnands
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16-08 10:14
quote:
neon3 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 21:59:
de pentax of de canon de pentax voelt heel stevig aan .
is dat met de canon ook zo .
Nee.

Wat is er met die pentax dat je de ruil overweegt?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• neon3
quote:
Wijnands schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:44:
[...]

Nee.

Wat is er met die pentax dat je de ruil overweegt?
er is niks mis nee .
ik heb al eens een canon 30D gehad .
en die beviel mij ook goed .
maar die had geen anti stof en anti shake .
toen overgestapt op pentax .
maar er zijn niet zo veel lenzen te koop van derden voor pentax .
en in wordt niet goed van al die termen over de vatting .
canon heeft een EF vatting .
en elke lens van een analoge body part er op EOS .
dan kan je nog eens voor een paar Euro.s een mooie body met wat lenzen overnemen .
maar als ik er niks mee opschiet .
dat is het pentax en blijft het pentax

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 13-12-2016
De Pentax K10D heeft volgens mij een Pentaprism zoeker (zo even uit me hoofd), de Canon 500D een Pentamirror. Ik zou alleen om deze reden nooit naar een xxx-serie van Canon gaan, dan ergens een 40D op de kop tikken, die wel een Pentaprism zoeker heeft.

Zeker gezien je leeftijd, zal je een heldere en grotere zoekerbeeld van een Pentaprism (erg) kunnen waarderen.
(de zin klinkt misschien onvriendelijk, maar zo is tie niet bedoelt :P)

Daarnaast is het niet duidelijk wat je precies mist mbt de Pentax. Als je meer zou kunnen vertellen over wat voor soort foto's je schiet en zou willen schieten, wordt dit duidelijker voor ons.

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:25

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

De keuze zul je uit eindelijk zelf moeten maken, maar hier een paar dingen op een rijtje:

De pentax K10d die je nu hebt, is in een hoger segment gepositioneerd dan de 500d. In de praktijk merk je dat door een groter bedieningsgemak (ergonomie) en wat enkele features (zoals anti-shake, weathersealing e.d.)

De canon 500d daarentegen is moderner en werkt op een platform (canon) dat veel groter is en uitgebreider.
Je merkt dat de 500d moderner is door o.a. een stuk betere sensor (zowel qua ruis als detail een mooie stap vooruit), maar ook aan een beter lcd scherm achterop de camera.

Mijn keuze zou de 500d zijn, wetende dat ik dan werk op het canon platform en ik bij uitbreiding alle keuze heb die ik wil.

Of specifiek de 500d nu het model moet zijn waar je voor moet gaan is lastig. Dat ligt geheel aan de deal die je nu kan krijgen. Los van die deal zou ikzelf goed kijken naar een 50d van canon. Die ligt in dezelfde klasse als de k10d, maar is net als de 500d een flinke stap moderner met alle gemakken en voordelen van dien.

martijnscholtens.nl

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:04
* Chiron met Nomad

Ik zou ook voor de 500d gaan, Canon is een veel groter platform, en zou alleen al switchen vanwege het verschil in leeftijd tussen de bodies. k10d is van 2006, 500d van 2009 (!). Dat gaat aardig schelen in beeldkwaliteit, want ook al is het een lager gepositioneerd model dan de Pentax, er zit wel 3 jaar verschil en innovatie tussen.

Haal een Canon 18-55 IS bij de 500d en ook wat glas betreft (ik begrijp dat daar alleen een Canon 55-200 IS bij zit?) schat ik het wat hoger in dan die Sigma en die Tamron superzoom lens die je nu hebt.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Mig29

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Ik kan je geen advies geven aangezien ik niet weet waarop ik dat advies moet geven. De heren hierboven geven een advies op basis van hun eigen referentie (nofi). Voor zover ik heb kunnen nalezen heb ik alleen iets gelezen over een beperkt aanbod van objectieven van derde partijen als reden voor een overstap van Pentax naar Canon. Als dit de enige reden is, dan zet ik hier al vraagtekens bij. Voor zover ik weet is het merendeel van de gangbare objectieven van Sigma en Tamron gewoon leverbaar voor Pentax. Het zou hooguit kunnen zijn dat de lokale fotoboer ze niet heeft liggen en ze dus besteld moeten worden. Als je op zoek bent naar exotisch glas dan zou het inderdaad kunnen zijn dat dit niet gemaakt wordt voor Pentax.

Wat ik graag even zou vernemen is om welke redenen je denkt aan overstappen en welke aspecten je belangrijk vindt in een camera.

• Chiron
Bij gebrek aan input van de TS baseer ik mij op mijn eigen kader inderdaad :) en o.a. de sensortechniek, die in 3 jaar tijd niet stil staat (en waar ik ook in 2006 Canon toch iets hoger inschat dan Pentax) wat de TS nu aan glas heeft, en wat er bij de ruil zit inbegrepen.

Wat objectieven betreft,als je met (lichtsterke) primes aan de gang wil: Bij Pentax zit je bijvoorbeeld meteen aan een 50mm1.4 vast die meteen een paar honderd euro kost als je nieuw wil, er is ook een 50mm1.7 voor een paar tientjes maar dan moet je maar net tegen een goede aanlopen op de 2e hands markt. (kan ook een leuke hobby zijn :)) In het geval van Canon haal je voor 9 tientjes een gloednieuwe 50mmF1.8, er is ook een duurdere 50mm1.4 en als je het echt bont wil maken haal je een 50mmF1.2. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Overigens niets ten nadele van de kwaliteit van het (wel beschikbare) Pentax glas, dat zit wel goed :).

Maar zet eerst maar eens op een rij wat er tekort gevonden wordt aan de k10d :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• neon3
de overstap van pentax naar canon .
er wordt mij een aanbod gedaan ruilen zonder bijbetaling canon 500D pentax K10D .

er zijn zeker wel wat voor en nadelen te noemen .
pantax stof en spatwater dicht en anti shock in de body maar een stuk ouder dan de canon .
de canon heeft een wat plastic aanvoelende body zegt men .
maar wel een betere censor en nieuwere techniek .
en ook een levens verwachting van wel 100.000 clicks
ik ben zeker wat ouderwets dat groot en sterk beter is dan klein en slank het bekende plastic gevoel .
daar zit ik het meeste mee .

wie kan mij over de streep trekken .

• Mig29

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

De voor- en nadelen van beide camera's weten wij wel. De vraag is alleen waar jij waarde aan hecht. In je laatste reactie lees ik niets meer over de aanschaf van andere objectieven, maar wel weer iets over de sterkte van een body.

Laat ik het even anders benaderen. Op welke vlakken voldoet de Pentax niet?

• Chiron
Dat is puur de technische kant van het verhaal.

Hoe gebruik je zelf de camera? Wat wordt er gefotografeerd, en in welke omstandigheden (licht/donker?) en sta je daadwerkelijk in de regen (die Pentax body mag dan wel weathersealed zijn, hoe zit het met de Tamron en Sigma lens?)

De Pentax mag dan wel anti shock hebben in de body, Canon heeft IS in de lens die erbij zit. Haal er een 18-55mm IS bij, en vermoedelijk presteert dat beter (ook de stabilisatietechniek staat niet stil), omdat de stabilisatie in een lens zelf puur toegespitst is op de specifieke lens zelf. (kan het mis hebben hoor). Gemis van stabilisatie, mits je dat per se nodig hebt, is dus geen issue.

De grootte van de Canon is overigens wel wat aan te doen door er simpelweg een grip onder te schroeven. De Pentax is wel wat robuuster gebouwd, eigenlijk is die eerder te vergelijken met een 50d, maar het is ook weer niet zo dat die 500d een extreem gammel apparaat is. En soms kan het ook wel prettig zijn om wat minder gewicht mee te hoeven torsen (geenidee hoe het met het gewicht zit tussen beide bodies, maar de Canon zal ongetwijfeld ook een stuk lichter zijn) :)

• neon3
de pentax heeft behoorlijk last van ruis boven de 400 iso matige ingebouwde flitser.
langzamer wegschrijven van data .
zeer hoge prijs van de lenzen .
slechtere jpeg handeling in de camera .
wel zeer goede raw afhandeling

en niet te vergeten drie jaar ouder dan de canon .

de canon heeft een betere censor meer mp .
betere jpeg afhandeling in de camera .
snellere opslag minder ruis .
meer lenzen en zeker goedkoper .
dat zijn zo een beetje de dingen die ik al heb gevonden .

• Mig29

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Maar ervaar jij die negatieve aspecten ook als nadelen of ben je tevreden over je camera, maar twijfel je nu door dit aanbod? En welke objectieven heb je momenteel en welke zou je nog willen hebben?

• Teun_2|IA
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 03-06-2010
De canon 500D voelt zeker wel meer plastic aan. Dan heb je zo alle voor- en nadelen op een rijtje gezet. Nu is de keuze aan jou: wat vind jij het meest doorwegen? Daar kunnen wij je niet bij helpen.

• neon3
quote:
Teun_2 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 11:57:
De canon 500D voelt zeker wel meer plastic aan. Dan heb je zo alle voor- en nadelen op een rijtje gezet. Nu is de keuze aan jou: wat vind jij het meest doorwegen? Daar kunnen wij je niet bij helpen.
daar heb je gelijk in .
mijn makken is .
dat groter robuuster altijd beter is .
maar dat hoeft niet zo te zijn .
ik denk er nog wat over na .
ik hou jullie op de hoogte.
ik ieder geval bedankt voor mee denken

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:43

sapphire

Die-hard pruts0r

Maar waarom is groter en robuster beter?
Ga je gooien met je camera, gebruik je hem om inbrekers je huis uit te meppen? Of is het gewoon en gevoel? Sta je daadwerkelijk wekelijks in de gietende regen uren lang foto's te maken of vind jet het gevoel dat de Pentax weathersealed is gewoon fijn, want van een paar regendruppels gaat de Canon ook niet meteen dood hoor.

Gabriël Ryzen

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 16-08 15:05

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Beste neon3,

Ik zelf zou iig de ruil niet doen.
De voordelen van de K10D t.o.v de 500D in mijn ogen:
  • Erg goede grote heldere zoeker(voor een APS-C camera), MF is door die zoeker redelijk goed te doen.
  • Stevigere bouw met Stof en Water afdichtingen.
  • Betere ergonomie(persoonlijke mening uiteraard ;))
  • Twéé instelwieltjes waardoor instellingen sneller en gemakkelijker te wijzigen te zijn.
  • Veel directe knoppen voor functies waardoor je niet constant in lastige menu's hoef te klooien.
  • Shake Reduction, werktzaam op ieder objectief welke je aansluit.
  • De Pentax K mount is vrijwel ongewijzigd sinds de jaren '70 en hierdoor een hoop oude objectieven voor die mount te krijgen.
  • RAW output van de K10D is erg goed en is op de lagere ISO's gewoon partij voor de 500D.
  • Keuze tussen RAW formaten, PEF het eigen Pentax RAW formaat en DNG het Open Adobe RAW formaat.
  • Ruimere belichtingcorrectie mogelijkheden +3 en -3 t.o.v +2 en -2 van de 500D
  • AutoFocus systeem met 11 punten waarvan 9 cross sensors
  • Ingebouwde flitser kan je als Wireless trigger gebruiken voor externe flitsers
De Pentax K10D is een camera die toen der tijd als concurrent van de Canon 30D en de Nikon D200 op de markt kwam en begeeft zich dan ook in een totaal ander segment naar mijn mening :)

neon3, succes met je keuze iig :)

• neon3
even een kleine update .
de canon man zwijgt in alle talen .
wat mij betreft ik blijf bij mijn pentax ,
nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 16-08 15:05

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Goede keuze lijkt me neon3 ;)
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True