• will3m
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-12 01:26
Beste Tweakers,

Ik moet voor morgen (lekker op tijd ik weet het) een aantal vragen maken voor een bonus van belastingrecht. Na meerdere klasgenoten en kennisen te hebben gebeld ben ik nog geen steek vooruit gekomen. Google gaf mij ook geen antwoord en het wetboek snapte ik helemaal niets meer van :F

Dus ik hoop dat jullie mij misschien een antwoord kunnen geven op een 4-tal vragen (al is het een verwijzing naar een artikel in het wetboek) zou ik dat heeeeeel erg op prijs stellen :)

De vragen waar ik tegenop loop:
1. Meneer A koopt een bedrijfspand waarvan de kosten €250.000 bedroegen en heeft het oude pand verkocht voor €300.000. De boekwaarde van het pand was op dat moment €50.000. Wat zijn hier de fiscale gevolgen van?

2. Meneer A koopt ook nog voor €100.000 (35%) aandelen in een portugees bedrijf. Dat is zijn vaste leverancier die heb een dividenduitkering geeft van €15.000. Wat zijn hier de fiscale gevolgen van?
Zelf had ik al wat gevonden http://www.wetboek-online...elasting%202001/4.13.html maar snapte er niet echt veel van. Ik weet dat er belasting geheven zal worden, maar niet hoe en waarom (dat zijn mijn gedachtes, het wetboek spreekt voor mij het tegenovergestelde).

3. In het bedrijf in portugal financiert ie ook nog even een machine die €40.000 kost + 4.500 transport en bedrijfsklaar maken 6.000. Wat zijn de gevolgen voor de winst?

4. Na het instorten van de markt komt Meneer A. in grote problemen en scheld portugal de schuld die nog open stond voor de machine van 10.000 kwijt. Wat zijn hier de gevolgen van voor de winst?

Nogmaals, een verwijzing naar het artikel met eventueel een kleine toelichting zou ik zeer op prijs stellen. Als er berekeningen gedaan moeten worden mag je mij dat lekker zelf laten doen ;)

Editje: Volgens de leraar gaat het om deze wetten: Wet Inkomstenbelasting:
Faciliteiten: willekeurige afschrijving en investeringsaftrek 4.14 t/m 4.17

[ Voor 4% gewijzigd door will3m op 26-05-2010 20:27 ]

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Los van het feit dat het simpelweg huiswerkvragen zijn, zie ik ook niet in waar het wetenschappelijke gehalte moet zitten. Je vragen bevatten geen discussie, enkel wat opzoekwerk.

Volgende keer misschien wat eerder beginnen als je de bonus wilt pakken?

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het is natuurlijk gewoon huiswerk wat hier in principe niet thuis hoort, maar in H4 van de IB ga je maar het antwoord op een deel van je vragen vinden. Dit hoofdstuk ziet alleen op het AB. Dus vooruit, om je even (een beetje) op weg te helpen:

A verkoopt zijn oude pand met een boekwinst van € 250.000,- Deze boekwinst hoeft niet als bedrijfswinst genomen te worden maar mag ondergebracht worden in de Herinvesteringsreserve (HIR). De aanschaf van het nieuwe bedrijfspand mag ten laste van de gevormde HIR worden gebracht. Het artikel dat je hier voor nodig hebt is 3.54 IB, neem in je antwoord ook even de eisen van lid 2, 3 en 4 mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Dick op 26-05-2010 23:37 ]

Verwijderd

De vragen zijn van een dusdanig niveau dat ik mij niet kan voorstellen dat je geen begeleidend materiaal hebt gekregen bij de wetten die je hiervoor moet hanteren. M.a.w.: ik heb sterk de indruk dat jij niets tot weinig hebt gedaan aan een vak waarvoor duidelijk huiswerk stond voorgeschreven.

Wat heb je hiervan geleerd?

Voor 2 zal ik je een hint geven: art. 4.6 jo. 4.12 ib2001 met extra bonuspunten als jij het verdrag tussen portugal en nederland toepast.

Vraag 3 is geen nederlandse zin.

hoe kom je er trouwens bij om dit in W&L te posten en waarom denk je dat GoT dé plek is voor je fiscaal juridische huiswerk :D

edit: met het lezen van vraag 3 en 4 ben ik er overigens wel van overtuigd dat je hier iets voor hebt moeten lezen; vooral vraag 4 is nou weer niet bepaald standaard kost (doch staat wel in elk boekje uitgelegd)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2010 23:58 ]

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Huiswerkvragen mogen alleen met toestemming vooraf van de moderators. Verder horen belastingvragen beter thuis in Werk & Inkomen dan in Wetenschap & Levensbeschouwing, maar ook daar geldt dat je eerst toestemming van de moderators moet hebben voor huiswerkvragen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Dit topic is gesloten.