• BvZ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-12-2025
Goedendag mede tweakers,

Ik heb de volgende onderdelen, allemaal nieuw! behalve de kast (wel nieuwe voeding) de harde schijven en het geheugen DDR2 welke net uit een werkend systeem komen)

ASRock 4Core1600-GLAN/M - Moederbord - micro ATX - iG31 - LGA775 Socket - UDMA100, Serial ATA-300 - Gigabit Ethernet - video onboard

Intel Core 2 Duo E8400 / 3 GHz ( 1333 MHz ) - LGA775 Socket - L2 6 MB

2x 2 GB DDR2-800 (2048 MB) Kingston (2 zijden van de kaart geheugen)

PowerColor HD5750 - Grafische adapter - Radeon HD 5750 - PCI Express 2.1 x16 - 1 GB GDDR5

OCZ StealthXStream - Voeding ( intern ) - 115/230 Volt wisselstroom V - 500 Watt - actieve PFC (in een mooie kast)

2x Deskstar P7K500 (500 GB)

simpele LG sata dvd-brandenr

Sound Blaster Audigy SE 24bit (PCI)

Ik heb dit aangesloten zoals het hoort, ook netjes op mijn statische lading gelet, niets aangeraakt dan zoals aangegeven op de handleidingen. (zoals videokaart en processor)

Toen ik alles aangesloten had (ook de front pannel van de pc) en alle randapparatuur aan gesloten had. Deed ik de stroom aan de voeding.
Toen heb ik de schakelaar van de voeding aan gezet en de knop van de kast ingedrukt. Met dat de voeding aan ging knipperde het toetsenbord 1 keer. Toen ik de knop indrukte van de kast gingen alle ventilatoren draaien en de harde schijven hoorde je netjes aan gaan.
De monitor (tft scherm 21" van samsung) bleef knipperen zoals hij doet als hij in slaapstand gaat. verder niks.
Toen heb ik de harde schijven, dvd speler, frontpannel (behalve de pwr-swtch), videokaart, 1 geheugenbankje eruit gehaalt en opnieuw opgestart. Geen betere resultaten, zelfs niet op de on-board videokaart. Toen heb ik 2 andere geheugenbankjes erin gedaan, en de videokaart weer aangesloten. nog geen beeld.
Ook heb ik geprobeerd, zoals staat in de handleiding van het moederboard dat mogelijk is, met 20 pins de voeding aan te sluiten i.p.v. 24, maar dit veranderde ook niets.
Ik heb de bios nog gereset met een jumper zoals omschreven staat in de handleiding.
... ik heb geen idee meer, met amd systemen heb ik nog nooit zo radeloos geweest als nu. dan krijg ik nieuw spul altijd aan de praat de 1ste poging.

Ik hoop dat het een jumper is of iets dergelijks.

Ik verblijf op julie reacties, ik lees dit pas vanavond laat of morgen, dus je hoeft niet super snel kleine vragen te stellen. (mag wel natuurlijk alle hulp is welkom!)

mvg

BvZ

• YVG
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03-2020

YVG

Dat klinkt als een defekt system board.

Ter controle.

Staat je PSU op 230W ?
Als je spanning op je systemboard zet, brand er dan een groene led ?
Kijk eens naar de pinnetjes van je CPU socket. Misschien zijn er één of meerdere pinnen verbogen !
Controleer of de pinnetjes van de geheugen sloten niet verbogen zijn !
Controleer of er geen vuil in/op de CPU/CPU socket en memory/memory sloten zit.
Als je een alternatief systeem ter beschiking hebt, kan je misschien je geheugen testen met memtest.
En kan je CPU mischien uitwisselen en je PSU uitwisselen.

Dit moet je aardig op weg helpen

• BvZ
Goedemorgen mede-tweakers.

Dezelfde pc als hierboven beschreven heeft levensverschijnselen.
De bios is het probleem volgens mij, de pc sloeg vast een aantal keer dat ik de bios wilde open.
Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/uploads/th.811f094a7e.jpg
Op de foto is te zien dat de 4 DDR2-800 van 2 gigabite worden herken als DDR2-667 van 512 mb!!! ?
bij het overclocken van de instelling van het geheugen naar 800 is de pc weer levensloos.

Wanneer ik de stroom van het systeem haal en de baterij los haal en dan 15 min wacht doet de pc het weer.
YVG schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 21:06:
Dat klinkt als een defekt system board.
Staat je PSU op 230W ? ---- Nee
Als je spanning op je systemboard zet, brand er dan een groene led ? ---- Nee, er is geen groen led
Kijk eens naar de pinnetjes van je CPU socket. Misschien zijn er één of meerdere pinnen verbogen ! --- nog niet gekeken
Controleer of de pinnetjes van de geheugen sloten niet verbogen zijn ! ---- niks mis mee
Controleer of er geen vuil in/op de CPU/CPU socket en memory/memory sloten zit. ---- niks mis mee (cpu niet bekeken)
Als je een alternatief systeem ter beschiking hebt, kan je misschien je geheugen testen met memtest. --- ik heb nog 2 DDR2 modules erbij gedaan die werkte (en getest) zelfde melding.
En kan je CPU mischien uitwisselen en je PSU uitwisselen. --- nog niet de PSU verwiseld maar een OCZ die nieuw is werkt toch wel?

Dit moet je aardig op weg helpen --- Super bedankt!
nog ideeen? (bios update via usb ? )

• Tweak_IT
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:44
Goedemorgen BVZ,

Heb je ook rekening gehouden met onderstaande?

*Before you install memory module on this motherboard, please read below message to avoid any improper installation:
» Due to chipset limitation, if you plan to install three or four memory modules on this motherboard, please install only single-sided memory modules.
» To install two memory modules on this motherboard, please install them on DDRII_1 and DDRII_3 DIMM sockets.
For the detailed installation information, please refer to the user manual or quick installation guide.

volledige link

Een Bios update zal geen wonderen verrichten ben ik bang gezien de versie. 1.40 is de laatste.

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:13
Ik zou ook een BIOS update doen als de BIOS de verkeerde cijfers geeft.
Maar enfin ik heb het net gedaan met een oud moederbord en dat ging verkeerd, dus risicoloos is het niet.

• Tweak_IT
In de eerder vermelde screendump zie je dat de bios versie1.40 is.
De laatste biosversie van dit model is ook 1.40. zie website.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:58
kortom het lijkt erop dat de memory modules op de verkeerde plek zitten :P

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• vorda
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-02 15:07
Staat je PSU op 230W ? ---- Nee
Hij bedoelde eigenlijk 230V, maar is een overbodige vraag. Je zou het wel merken als je hem op het verkeerde voltage gezet had, vonken tot halverwege je plafond (beetje overdreven, maar je kan het echt niet missen ;) ).

• BvZ
Tweak_IT schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 11:32:
In de eerder vermelde screendump zie je dat de bios versie1.40 is.
De laatste biosversie van dit model is ook 1.40. zie website.
:) Scherp!

Ik denk dat het is omdat de chipset geen geheugen ondersteund met aan 2 kanten chips.

Ik heb nergens geheugenmodules DDR2 met maar aan 1 kant geheugen, misschien wil Azerty het moederboard nog terugnemen (miss d.m.v. bijbetalen) en ruilen voor een die wel geheugen aan 2 kanten aan kan.

• Tweak_IT
Het moederbord ondersteund als het goed is wel je geheugen.
Dit zou je moeten kunnen checken op de website. ik kon het zo snel niet vinden.

Link Website

Maar weet je zeker dat je geheugen in de juiste sloten zit?
Mocht het niet ondersteund zijn zou ik ook proberen me moederbord te ruilen.
Voor iets anders als asruck. 8)7

• DutchKel
Heb je al geprobeerd het geheugen op de juiste plek te zetten zoals al werd vermeld?
To install two memory modules on this motherboard, please install them on DDRII_1 and DDRII_3 DIMM sockets.
Je kunt zoals ik het lees prima 2 modules gebruiken die dual side zijn, maar dan moeten ze gewoon op de juiste plaats erin gestoken worden.

[ Voor 42% gewijzigd door DutchKel op 29-05-2010 17:08 ]

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

kfaessen schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 17:07:
Je kunt zoals ik het lees prima 2 modules gebruiken die dual side zijn, maar dan moeten ze gewoon op de juiste plaats erin gestoken worden.
Precies, maar toch vreemd dat het BIOS (zie screenshot) aangeeft dat er 4 modules in 4 slots zitten, terwijl er maar 2 geheugen repen zijn. Als ze in de goede slots zitten zal dat hopelijk weg gaan.

Er is geen memory supported list o.i.d.

Manusjes van alles kunnen multitasken

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Misschien overbodig om te schrijven maar heb je misschien de 4 polige 12 v connector naast de CPU vergeten aan te sluiten ?

• BvZ
kfaessen schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 17:07:
Heb je al geprobeerd het geheugen op de juiste plek te zetten zoals al werd vermeld?

[...]

Ik heb 4 modules intussen, ik heb ddr1 en 3 geprobeerd, ddr2 en 4 en zelfs 1 + 2 en 3 + 4 ...
Roel1966 schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 22:07:
Misschien overbodig om te schrijven maar heb je misschien de 4 polige 12 v connector naast de CPU vergeten aan te sluiten ?
:9 bedankt! hahahaha
nee dat vergeet ik nooit :)

• DutchKel
ps dat met die 512mb per module kan kloppen als je 4 bankjes bezet met DS geheugen, je moederbord gebruikt dan maar 1 kant van het geheugen dus 1gb/2=512mb.

• BvZ
Jongens ik heb het systeem draaiend op DDR 800 !!! Mijn geheugen draait nu voor de helft, i.p.v. 2 gig / bank heb ik 1 gig/ bank. Maar het draaid.

Bedankt voor jullie ideeen en scherpe opmerkingen! zonder jullie had ik dit niet voor elkaar gekregen.

Het enige, soms als ik het systeem opstart start hij niet op maar gaan alleen de ventilatoren aan, als ik dan de aan uit knop 5 seconden in hou dan gaat hij uit. Als ik vervolgens weer de aan uit knop indruk gaat de pc gewoon aan.
Dit is een minder groot probleem maar ik het graag goed hebben.
Voor zover hartelijk dank!

[ Voor 8% gewijzigd door BvZ op 30-05-2010 16:00 ]

Pagina: 1