Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik heb net xampp (appache, php, mysql etc.) geinstalleerd om een website te hosten binnen m'n lan.
Ik kan als ik m'n ip adres in de internetbrowser invul of 127.0.0.1 invul wel bij m'n eigen site komen.

Maar niet vanaf een andere computer binnen de lan, als ik m'n internete ip invul: 192.168.1.15

Hoe kan ik er nu precies voor zorgen dat ik ook vanaf de andere computers de site kan bekijken?

Alle computers maken gebruik van windows 7 en eentje van windows xp.

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:42
Heb je een firewall?
Zo ja, even poort 80 openzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:10

YellowCube

Wait...what?

heb je een firewall draaien op je eigen pc?

[ Voor 7% gewijzigd door YellowCube op 26-05-2010 18:26 . Reden: wat hierboven staat dus ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 07:17

kronolith

[EDIT]

In je router poort 80 opengezet en ook in je Windows Firewall?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 19:22
@adyta, @kronolith: let op:
andere computer binnen de lan, als ik m'n internet ip invul
Binnen het LAN moet je in de meeste situaties niet je internet IP gebruiken, maar je lokale IP. Wellicht is het makkelijker om de computernaam te gebruiken voor benadering binnen het netwerk? (dus http://computernaam/ )

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

NaliXL schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 18:40:
[...]
Binnen het LAN moet je in de meeste situaties niet je internet IP gebruiken, maar je lokale IP.
Let op; 192.168-range is een private range en dus zit er een tikfout in de startpost en gebruikt de topicstarter dus zijn interne IP.

Zoals eerder gezegd; firewalls overall even bekijken en waar nodig poortje 80 openzetten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
192.168.1.15 is een ip binnen een private range hoor ;)

Maar misschien moet je nog ergens instellen dat de server ook luistert op 192.168.1.15 en verder controleren inderdaad dat een firewall geen roet in het eten gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
NaliXL schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 18:40:
[...]

Binnen het LAN moet je in de meeste situaties niet je internet IP gebruiken, maar je lokale IP. Wellicht is het makkelijker om de computernaam te gebruiken voor benadering binnen het netwerk? (dus http://computernaam/ )
Een firewall werkt niet alleen voor connecties vanaf het internet. ;)
Of je nu je lokale IP of een computernaam invult hoeft niet zo gek veel uit te maken, de DNS-server op de router resolve't dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 07:17

kronolith

[EDIT]

adyta schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 18:43:
[...]

Een firewall werkt niet alleen voor connecties vanaf het internet. ;)
Of je nu je lokale IP of een computernaam invult hoeft niet zo gek veel uit te maken, de DNS-server op de router resolve't dat wel.
Naam moet niet uitmaken inderdaad. En je firewall moet toch echt open staan om een connectie te kunnen accepteren, ook binnen je netwerk! Ik kan bijvoorbeeld niet op mijn NAS komen als ik poort XXX in mijn router niet openzet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
kronolith schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 18:47:
[...]

Naam moet niet uitmaken inderdaad. En je firewall moet toch echt open staan om een connectie te kunnen accepteren, ook binnen je netwerk! Ik kan bijvoorbeeld niet op mijn NAS komen als ik poort XXX in mijn router niet openzet...
Poort openzetten in je router is alleen nodig om in dit geval je NAS van buitenaf te kunnen benaderen. Dat wil zeggen, als je niet op je eigen netwerk zit. In het geval van de TS is dat niet nodig.

Een exception in de firewall op de host van de website is voldoende om de website via LAN bereikbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

adyta schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 18:53:
[...]

Poort openzetten in je router is alleen nodig om in dit geval je NAS van buitenaf te kunnen benaderen. Dat wil zeggen, als je niet op je eigen netwerk zit. In het geval van de TS is dat niet nodig.
:? Dat moet je me toch eens uitleggen; waarom zou ik er niet voor kiezen om op een LAN bepaalde poorten by default dicht/open te hebben in een router/firewall/whatever-dinges?

Anyhow, eventueel kan de topicstarter natuurlijk ook met iets als Wireshark aan de gang en mogelijk een telnet uitvoeren naar de webserver; lijkt me meeer dan voldoende aanknopingsmateriaal om te zien waar de packets stranden en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-08 19:47
MAX3400 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 18:55:
[...]

:? Dat moet je me toch eens uitleggen; waarom zou ik er niet voor kiezen om op een LAN bepaalde poorten by default dicht/open te hebben in een router/firewall/whatever-dinges?

Anyhow, eventueel kan de topicstarter natuurlijk ook met iets als Wireshark aan de gang en mogelijk een telnet uitvoeren naar de webserver; lijkt me meeer dan voldoende aanknopingsmateriaal om te zien waar de packets stranden en waarom.
Wat voor nut heeft het om poorten in je router open te zetten die alleen gelden voor binnenkomende connecties van buiten je LAN? Zoals gezegd zal er hier alleen een firewall op de host pc waarschijnlijk moeilijk doen.

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
MAX3400 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 18:55:
[...]

Omdat je dan kwetsbaar bent voor de buitenwereld. Waarom een poort die je toch niet gebruikt open laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, jullie zijn snel. :)

Het was dus die firewall, waarvan ik dacht dat die altijd al uitstond. beetje dom van me, maar bedankt allemaal!
hij werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Kazu & Adyta: zal wel off-topic zijn maar poorten binnen een LAN kunnen ook dichtstaan in een router, firewall, switch of whatever. Het is nog steeds niet zo dat elke router "direct" maar aan het internet hangt en "dus" is het alleen maar verkeer van/naar buiten en binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beetje offtopic, maar aangezien ik de TS ben, vraag ik het toch..

Weet iemand nog leuke applicaties die ik nu zou kunnen draaien?
Ik heb al een webmail: roundcube, een handige blogachtige websitemaker/beheerder: wordpress..
Ik ben gewoon een beetje aan het uitproberen enzo, en er zijn best wel handige applicatie die je via php kan gebruiken met een mooie interface en veel functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Bedenk eens wat...

- WK pooltje in PHP.
- Forum in PHP voor de booschappen, huishoudelijke taken etc.
- Familie-foto's in een PHP/Flash gallery.
- Games in PHP met een highscore-lijst.

Te veel om op te noemen ;)

/edit: kijk voor inspiratie eens op http://extensions.joomla.org/ maar dat is specifiek voor Joomla. Met wat inzet kan je het mogelijk zelf programmeren of je gaat inderdaad iets als een CMS-achtig pakket installeren en daar de extensions van binnentrekken.

[ Voor 37% gewijzigd door MAX3400 op 26-05-2010 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
MAX3400 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 19:03:
@Kazu & Adyta: zal wel off-topic zijn maar poorten binnen een LAN kunnen ook dichtstaan in een router, firewall, switch of whatever. Het is nog steeds niet zo dat elke router "direct" maar aan het internet hangt en "dus" is het alleen maar verkeer van/naar buiten en binnen.
Lichtelijk verouderd topic, maar hier wil ik toch nog even op inhaken.

Binnen een lan kunnen poorten ook dichtstaan idd, maar de gemiddelde consumentenswitch geeft alles door (er is maar weinig volk met een managed switch voor een normale thuissituatie). De doorsnee router geeft intern ook alles door, maar als je van buiten naar binnen wil komen moet je toch poorten openzetten. Waar de TS hier last van heeft is een firewall die poort 80 incoming dicht heeft staan op zijn eigen computer. De router staat hier eigenlijk nog buiten, die functioneert in deze situatie alleen als doorgeefluik.
Pagina: 1