Toon posts:

Is dit geheugen nou stuk of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn PC zitten drie strips DDR3, elk van 2 GB.
Het is een trichannel setje van Nanya en komt uit een Dell-met-kuren.

Bij opstarten ziet de Bios echter maar 4 GB.
Ook Windows (7-64) ziet maar 4 GB.
Maar SiSoftSandra ziet in drie slots een strip geheugen zitten en weet zelfs daarvan het serienummer op te hoesten. En dat is dan weer 6 GB.
Terwijl diezelfde SiSoftSandra even verderop maar 2 gevulde slots ziet en één lege.
En als ik de strips van plek verwissel, dan is ook de "lege" slot een andere geworden..

Als ik de PC start met maar één van de strips geinstalleerd, dan lukt dat bij twee van de drie.
Bij de derde gebeurt er niks.

Conclusie: één van de drie stripjes is stuk?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kan goed zijn. Maar je zegt niets over je moederbord, je geheugeninstellingen, het exacte type geheugen, enz.

• Haan
  • Laatst online: 15:55

Haan

dotnetter

Misschien moet je nog een memory-remap (precieze naam kan verschillen) instelling in het BIOS zetten?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties alvast.
Het gaat om een Asus bord P6T-se met een I7 processor.
Het geheugen is Nanya DDR3 1066 en alles draait op default standaardwaarden.

Wat mij bevreemdt is dat met twee van de drie strips ik de pc kan starten maar met de derde niet.
Let wel: ik gebruik daarbij steeds hetzelfde slot.
Heb zojuist op eBay precies zo'n reep geheugen gevonden en voor een paar euro's gekocht.
Kijken wat er gebeurt als ik die plaats ipv die ene "verdachte" strip.
Gaat wèl even duren want dit reepje moet uit down-under komen.
Het resultaat meld ik tzt wel hier.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-02 16:01

ResuCigam

BOFH

Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 17:25:
Wat mij bevreemdt is dat met twee van de drie strips ik de pc kan starten maar met de derde niet.
Zo vreemd is dat anders niet hoor, ik durf te gokken dat nr 3 gewoon kapot is :)

We do what we must because we can.

• HAFTX
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-02 18:08
mijn dell geheugen werkt ook alleen als ik er maar 2 gebruik als mijn andere 2 er bij zet ziet hij niet meer

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1674671.png[/img]

Verwijderd

Memtest86+ ?

Verwijderd

Topicstarter
nb1 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 17:32:
mijn dell geheugen werkt ook alleen als ik er maar 2 gebruik als mijn andere 2 er bij zet ziet hij niet meer
Voor alle duidelijkheid:
Met alleen stripje nr 1 in slot 0 (en de rest dus leeg) kan ik de PC starten
Met alleen stripje nr 2 in slot 0 (en de rest dus leeg) kan ik de PC starten
Met alleen stripje nr 3 in slot 0 (en de rest dus leeg) gebeurt er helemaal nikx.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Probeer ook eens slot1. Op sommige socket 1366 moederborden wordt aanbevolen om met één reepje het niet in slot0 maar slot1 te steken. Kijk hiervoor ook in de handleiding van je moederbord, daar staat het in :)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:27

BrZ

Admiral Freebee schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 19:03:
Probeer ook eens slot1. Op sommige socket 1366 moederborden wordt aanbevolen om met één reepje het niet in slot0 maar slot1 te steken. Kijk hiervoor ook in de handleiding van je moederbord, daar staat het in :)
Met 3 identieke reepjes, waarvan het bij 2 van de 3 wel werkt in slot 0 lijkt het me sterk dat die 3e het wel doet in slot 1. Maar het is nou ook weer niet echt veel moeite, dus proberen kan geen kwaad.

Verwijderd

Hmm, dit probleem komt me erg bekend voor, precies hetzelfde als ik had en ook met een p6t. Bij mij is de derde module het weer gaan doen, bevestigd door memtest, dus als ik jouw was zal ik nog heel eventjes wachten...

Verwijderd

Topicstarter
Een identiek dimm-etje is onderweg.
Die wacht ik eerst even af voordat ik verder ga prutsen.
Dergelijk gedoe is niet altijd zo goed voor het humeur.
Ik kom hier nog op terug, later.

Verwijderd

Je kan ook even een andere computer zoeken die wél gewoon drie dimms slikt. Moet je die natuurlijk wel voorhanden hebben, maar het maakt vaak snel een hoop duidelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ja: het geheugen is inderdaad stuk.

Vandaag arriveerde er een identieke dimm.
Die naast de twee andere dimms in de PC gestopt op de plek van de verdachte dimm en....
.....Bios geeft 6 GB, Windows7 geeft 6 GB.
Conclusie: het reepje geheugen was dus inderdaad stuk.

Dank aan allen voor het meedenken en de tips.
Pagina: 1