pc freesed en crashed en foutmeldingen in prime95

Pagina: 1
Acties:

• ribo32
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-02 15:39
Geachte lezers,
Na een aantal berichten geplaatst te hebben in het voedingen topic is er verzocht een apparte topic over te maken dus bij dezen.

In december 2009 heb ik mijn mobo plus processor plus geheugen vervangen en toen begonnen de problemen:
Bij het gamen loop de pc vast(freezed) (het geluid doet het nog wel)en na 10 seconden chrashed deze. hij komt met een hardware fout en start opnieuw op.

Naar aanleiding van dit probleem heb ik memtest86 gedraait en deze gaf geen problemen(9 uur durende test 0 faulths)
Tevens heb ik prime95 gedraait en 'meestal' (binnen 10 minuten) gaan 1 of meerder workers in de fout.

Ik heb dit probleem voorgelegd aan de td van alternate en op hun advies is mijn geheugen omgewisseld en afgelopen weekend heb ik ook een ander moederbord gekregen( tevens geupgrade van m4a785td-m-evo naar m4a79txd) maar het probleem blijft.
Ik heb mijn processor/geheugen en moederbord laten testen door de td. processor en geheugen is volgens hun goed maar het moederbord gaf problemen(?) hierdoor het andere moederbord.
Dus ik was blij en ik dacht dat het probleem opgelost zou zijn maar jammergenoeg niet.

Heeft iemand een idee?

hier mijn specs.
Amd x4 965 (125w)
hd4870 512mb
m4a79xtd evo
geil ddr3 2x2 GB(staat in de lijst van ondersteunde geheugen in het manuel)
coolermaster 500watt rs-500-asaa
2 hd's en een dvd-rw

Alvast bedankt voor uw reactie;

Verwijderd

ribo32 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 12:59:
Als ik aan het gamen ben dan freesed het beeld (het geluid gaat nog een seconden of 10 door) dan crasched de pc en krijg ik een blauwscherm met een hardware fout ed.(gaat te snel)
Je kunt het uitzetten dat de PC reboot na een BSOD.
Zie eigenschappen van de (deze) computer, geavanceerde instellingen, opstart en herstelinstellingen en het vinkje weghalen bij "De computer automatisch opnieuw opstarten"
Misschien is het bij jouw iets anders, maar bij niet elke Windows versie is het precies hetzelfde.

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-02 10:23

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

• Heeft je CPU geen verbogen pinnetje(s)?
• Hoe heet wordt je CPU (en andere onderdelen)? (CoreTemp voor de CPU, HWMonitor voor alles)
• Krijg je dit probleem ook met Small FFT's in P95?
• Draai memtest86+ eens, wederom langer dan 8 uur
• Wat zijn de SMART-waardes van je HDD in HDTune (tabje 'Health')
• Doe eens een volledige Error Scan van je HDD met HDTune (dus het vakje 'Quick Scan' uitzetten)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-02 16:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Welke BIOS en moederbord revisie heb je? Volgens de compatibility list wordt je CPU niet op alle versies van het moederbord en/of niet alle BIOS revisies ondersteund.

Zie ook: http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=vk9Pqxby9MjO0WHm

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Dat zou ik inderdaad als eerste checken, want dat zou best eens het vreemde gedrag kunnen veroorzaken.

Stom dat ik daar niet aan gedacht heb. |:( :P

• ribo32
Even een korte reactie op de vragen.
-De cpu heeft naar mijn weten geen verbogen pennetjes.(afgelopen weekend nog getest en toen bestond het probleem al)
-de cpu wordt bij stressen niet warmer dan 53 graden.
-ik zal de andere FFT's nog eens proberen.
-smartwaardes ed gaat ik proberen(wel heb ik al een andere hdd geprobeerd zonder succes)

-ik heb de laatste bios update gedaan met die asus tool onder windows.(maar op het andere bord had ik exact het zelfde probleem)
-En de revisie moet ik nog even controlleren vanavond.

Ik heb nog zitten denken, kan het met de timings van de ddr te maken hebben. voor zover ik weet staat alles op auto in het bios.

alvast bedankt.

• ribo32
Dit heb ik tot zover gedaan vanavond:
bios check:2001 (laatste versie)
revisie:1.02 (moet dus goed zijn)

Mij hd4870 vervangen voor een simple klein pci-e kaartje ivm power consumtion naar beneden te halen maar dit heeft geen effect gehad met prime (cpu + mem) na een uur foutmeldingen.

hd4870 terug gezet. de geheuge snelheid handmatig op 1333 gezet en weer een prime test(cpu+mem) na 1 minuut foutmelding.
Daarna de small FFt's gedraait (meeste cpu) maar na 1,5 uur heb ik hem uitgezet en nog geen foutmelding!

ik gaat vanacht weer memtest86 draaien. hier kom ik morgen op terug.

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

ribo32 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 21:40:
Dit heb ik tot zover gedaan vanavond:
bios check:2001 (laatste versie)
revisie:1.02 (moet dus goed zijn)

Mij hd4870 vervangen voor een simple klein pci-e kaartje ivm power consumtion naar beneden te halen maar dit heeft geen effect gehad met prime (cpu + mem) na een uur foutmeldingen.
Het is dus niet je PSU, want daarmee zouden je 12V-lijn en 5V-lijn veel minder belast moeten worden.
hd4870 terug gezet. de geheuge snelheid handmatig op 1333 gezet en weer een prime test(cpu+mem) na 1 minuut foutmelding.
Daarna de small FFt's gedraait (meeste cpu) maar na 1,5 uur heb ik hem uitgezet en nog geen foutmelding!
Ook je CPU is het dus niet.
Het ligt dus ergens rond het geheugen (geheugen/NB/CPU-NB), of je moederbord.
ik gaat vanacht weer memtest86 draaien. hier kom ik morgen op terug.
Wel memtest86+ hoop ik?

• ribo32
Ik heb zo'n kleine 10 uur vanacht memtest86+ versie4.10 gedraait maar zonder problemen. heel vreemd.
me geheugen is al eens vervangen en m'n moederbord ook(?)!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Dan zou ik toch gaan denken aan een kapotte CPU-NB. :S
Wat je ook nog kan proberen (misschien toch PSU?) is Furmark een tijdje draaien en kijken of dat goed gaat.
Die belast namelijk, net als je CPU, de 12V-lijn en 5V-lijn behoorlijk.

• danielmolenaar
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05-2025
Dit probleem heb ik ook vaak gehad, het bleek dat mijn GFX kaart (ASUS EN8600GT Silent) Net iets te warm werd. Hierdoor sloeg de pc vast (BSOD) en idd, het geluid liep nog wel even door. Na 10 seconde sloeg het geluid op "zo'n vervelende" manier vast en ik moest handmatig de PC weer opstarten.

Ik heb dit probleem vervolgens verholpen met een nieuwe driver (NV4_DISP.DLL werkte niet meer goed volgens BSOD), en mijn kast even grondig schoongemaakt. Een geïmproviseerde actieve koeler op de kaart gezet en mijn systeem was weer good-to-go.

Misschien dat dit bij jou ook helpt.

Mvg,
Daniel :)

• ribo32
Bedant voor de reactie's
@daniel: ik heb meerdere drivers geprobeerd(maar neemt niet weg dat prime ook foutmeldingen geeft)

@ghost: ik neem vandaag een ossiloscoop mee en hoop daar wat op te vinden.
en wbt de defecte nb. het zou wel heel toevallig zijn als dat bij 2 moederborden gelijk gebeurt(maar ik sluit niets uit). kan het ook ondanks dat de manuel van het moederbord aangeeft dat het type ddr3 ondersteund deze toch problemen geeft(merk,snelheid)?

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

ribo32 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 15:23:
@ghost: ik neem vandaag een ossiloscoop mee en hoop daar wat op te vinden.
Bedoel je niet een multimeter?
Met een oscilloscoop kan je alleen de ripple meten (alhoewel die ook te groot kan zijn, maar dat lijkt me sterk).
en wbt de defecte nb. het zou wel heel toevallig zijn als dat bij 2 moederborden gelijk gebeurt(maar ik sluit niets uit). kan het ook ondanks dat de manuel van het moederbord aangeeft dat het type ddr3 ondersteund deze toch problemen geeft(merk,snelheid)?
Ik had het over de CPU-NB. Dat is wat anders dan de NB. ;)
De NB zit op het moederbord, die doet de communicatie tussen CPU en SB en CPU en PCI-e. De CPU-NB stuurt direct het geheugen aan, en als die dus defect is kan je allerlei vreemde fouten krijgen.

• ribo32
@ghost; Gefeliciteerd nog met je verjaardag.
en wbt de cpu-nb bednakt voor de uitleg.
en ik bedoel echt een ossiloscoop. ik gaat kijken of de voeding niet een dipje heeft? eind elco's?

• ribo32
Ik heb vernomen dat geil geheugen en asus moederborden niet echt met elkaar overweg kunnen(?).

heb mij geil geheugen geruild voor kingston en heb net 2 uur blind test gedaan met prme zonder foutmeldingen ;)
mocht het eind van het weekend nog zo zijn zal ik een melding maken dat het is opgelost zodat deze topic gesloten kan worden.

bedankt voor het meedenken.

mvg ribo

• ribo32
In het weekend geen crashes meer gehad :)

dus geil en asus wordt ik dus niet echt opgewonden van :'(

Problem solved thanks.
Pagina: 1