• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Hallo Twiekers!

Heb al meerdere malen gepost hier, met succes antwoord gekregen, en het blijft toch mijn favo forum.
Beats Google, dus, Here we go!

Specs:
ECS NFORCE6M-A V2.0 (520LE chipset van NV), X2 4600+, (nu) 4GB PC5300, 9600GT 512MB.

Ik draaide altijd perfect stabiel met mijn ene reepje van 2GB. (XP, W7 32-bits, maar ook mijn nieuwe X64)
Het merk van het geheugen is V-GEN. Niet echt bekend in Europa, maar hier is het HET merk.
En ik heb er in de afgelopen 7 jaar (3 systemen) NOOIT problemen mee gehad.

Maandje of 3 geleden extra reepje 2GB PC5300 gekocht (ook V-GEN, zelfde specs), zodat ik dual channel kan draaien op mijn ECS NFORCE6M-A V2.0

Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om W7 x64 te kopen, en 32-bit achter me te laten.
Daarvoor de gratis probeer versie van W7 32-bit. (nooit problemen gehad)

Wat is nu het geval?
Ik krijg sinds het extra reepje geheugen HEEL vaak BSOD, met altijd een andere '.sys" die het veroorzaakt.
Aan de error messages is in ieder geval geen touw vast te knopen.

Ik dacht natuurlijk meteen dat het nieuwe reepje brak was...maar...
Het lijkt een VGA probleem, aangezien de BSOD alleen/meteen optreedt zodra ik een spel start, of als ik na Sketchup, mijn model probeer in Google Earth (D3D mode).
Maar ook weer niet altijd. :?

Heb nieuwe geheugenreepje al van positie verwisselt met oudere.
(in dit mobo moeten de 2 reepjes in slot 1 en 3 zitten om Dual Channel te selecteren)

Dat was mijn eerste gedachte...nieuwe mem is brak
Dus in plaats van de nieuwe reep als "extra" 2GB in slot 3, maar ff in slot 1, zodat die "eerst gebruikt wordt"...geen verschil. (hier kan ik fout zitten in mijn gedachtegang)

Ok, volgende gedachte: Misschien die 197 driver van NVIDIA (ongeveer tegelijk nieuw aangeboden gekregen door W-update, toen ik net nieuwe mem had gehaald)
Vandaag die nieuwe 256 serie beta geprobeerd...vol hoop spel opgestart...BSOD. (ja, oude drivers goed verwijderd)

Misschien is het wel dat dit ECS mobo niet stabiel in Dual channel kan werken?
Maar daar is weinig tot niets op Inet over te vinden.

Ik moet bekennen dat ik nog niet de tweede, nieuwere, reep in slot 2 hep geduwd, zodat het wel 4GB is, maar in Single Channel, niet Dual Channel. (kan dat uitmaken?)

Iemand die een vergelijkbare situatie heeft weten op te lossen? :?

Eat the bugs, live in a pod

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 23:45

RvL

Positie wisselen lijkt me niet heel zinvol. Wat gebeurd er als je alleen het 'oude' reepje gebruikt?

Ik zou het geheugen eens testen met memtest86+.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Het hoeft niet per se een videokaart probleem te zijn, de dingen die je opnoemt zorgen ook voor veel geheugengebruik. Ik ga ervan uit dat je (nieuwe) geheugen brak is. Staat het geheugen op de QVL van je moederbord? Test het geheugen eens met Memtest86+ (nachtje laten draaien voor het beste resultaat).

Verder, je noemt niet de BSOD-codes, deze kunnen het beste inzicht geven in wat er aan de hand is.

Rail Away!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
idd is MemTest een goed idee, zal ik zeker doen...Deze nacht.

Dat ik de BSOD codes niet noem is omdat het altijd een andere is.
Heb nog nooit een zelfde gezien.

Ik probeer:
* MemTest (maar heb geen floppy...ff uitzoeken...AAH, er is nu voor USB, auto install!)
* Single channel
* Slechts oude reep.

Laat het snel weten.

Verwijderd

hmm download bluescreen view ik had ook altijd om de 5 dagen bluescreens toen ik overstapte van vista naar Win7 maarja download bluescreenview hier-->http://www.zdnet.be/downloads/110542/bluescreenview-1-15/dl-TTIxWiEgKT5AQS1fRzJWSz1QXiFeVkQyUEVSIT1KXSU4Q1hKUCQhLCdEJS8gIS5ORlddLypdT1NVTVlDWgpNLy9JSz5bRiNONU4iMj8jIFxbWjNOPUIoMFhIJT45OjpIKlU3ISdOK0JKWTRLKjRbT0kmOUlCSCVOODI7CjhKSUY2UkhYMzRIKiBJWiI7QEooTVAlQz5APSIvJis-1_XQo%3D/

en dan gewoon c:/Windows/Minidump geloof ik ...deze program leest je minidumps en hopelijk heb je het zo ingesteld en zoniet.....dan moet je gewoon wachten op je volgende bluescreen.

Goodluck!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Geen kick, maar meer bedoelt als een mogelijke oplossing voor mensen met hetzelfde probleem.

Ik heb geen last meer van BSOD.

Mijn Mobo/fabrikant, ECS, raadt aan om als je 1 geheugen reep hebt, hem in slot3 te doen, en als je er 2 hebt, deze in slot 3 en 4 te doen.
Dit voor de beste performance.

Heb ze allebei in Slot 1 en 2 geduwd, met de intentie om `geen Dual Channel` te testen.
Echter, nu draait het nog steeds in Dual Channel, maar heb dus tot dusverre geen problemen meer gehad.

MemTest gaf overigens, zoals ik verwachtte geen problemen.
De BSOD waren vrij onsamenhangend, maar de prefix NV... was er bijna altijd.
Maar het had dus verder weinig met VGA te maken, lijkt het.

Tanx voor de suggesties. :>

Pagina: 1