welke monitoringapplicatie voor heel netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 23:09
Hallo allemaal,

Voor ons netwerk ben ik opzoek naar een goede monitoring applicatie waarmee ik een aantal zaken wil hiermee controleren en beter beheren. We gebruiker Hyper-V als virtualisatieplatform. Onze cluster bestaat uit 3 nodes en we draaien 17 virtuele servers erop. Daarnaast hebben wij nog een aantal fysieke servers.
Al onze computers, servers en laptops zijn van het merk DELL, behalve de printers zijn van HP.

Voor mezelf heb ik een aantal punten bedacht die volgens mij belangrijk zijn voor ons netwerk.

Een monitoringstool wil ik hebben om volgende dingen te monitoren:
1. Of alle virtuele machines up and running zijn
2. Of alle clusters servers up and running zijn
3. Of alle andere fysieke servers up and running zijn
4. Of wanneer een harde schijf, fan, processor van een fysieke machine niet draait of uitvalt
5. Of wanneer data schijf bijna vol raakt
6. Of wanneer er teveel netwerk verkeer is op een server
7. Of wanneer een server niet reboot na een herstart
8. Of wanneer een server niet meer reageert in het netwerk (tcp/udp packetjes verzenden/ontvangen)
9. Of er veel download en internet verkeer aanwezig is op het netwerk
10. Of er teveel activeit is op het netwerk
11. Of er te veel msn verkeer is
12. Of alle laatste Windows updates geinstalleerd zijn
13. Of alle pc voorzien zijn van de laatste virusengine update

Ik denk dat bovenstaande punten genoeg ladingen dekken voor ons netwerk. Mocht ik nog een paar punten vergeten zijn of die handig kunnen zijn of van belang zijn, dan hoor ik die graag.

Aangezien wij een abonnement hebben van MSDN is het mogelijk dat we gebruik kunnen maken van System Center Operations Manager 2007, maar na een paar artikelen op internet en hier op het forum te hebben gelezen, denk ik dat dit een grote pakket is voor ons.
Ik ben dus benieuwd naar andere alternatieven die mogelijk beter aansluiten op ons netwerk en beter schaalbaar zijn en etc etc…

Ik hoor graag jullie reacties.

Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer Spiceworks eens. Is gratis te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:42
spotlight kun je ook proberen... Is ook een plugin voor sql en exchange te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Gebruik het SNMP protocol i.s.m. "TheDude"

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

MSDN is alleen voor evaluatie en development, mag je dus niet in productie draaien zonder licenties gekocht te hebben.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

Zoals ik eerder aangaf, behoort Microsoft Systeem Center Operations Manager tot de mogelijkheden, maar ik was opzoek naar andere alternatieven.

Heel even heb ik gekeken naar de applicatie van Spiceworks op hun website en mijn eerste indruk: het ziet er gelikt uit en heeft ook best wel handige features voor ons. Daarnaast is het een klein pakket van maar 24MB. Ik wil nu meer weten over dit pakket o.a waarom het gratis is en of is deze opensource is. Verder ken ik deze applicatie niet, maar wordt het veel gebruikt als een monitoring applicatie??

Ik heb niet gekeken naar spotlight, omdat wij in het verleden tweemaal een afspraak met ze hadden, maar elke keer kwam er iets tussen van hun kant en hebben zij het afspraak verzet. Op een gegeven moment wilde de directeur geen afspraken meer met ze maken.

Met SNMP protocol heb ik weinig ervaring, maar ik vraag mij af of je dit kan aanpassen voor je eigen wensen zonder kennis te hebben van programmeren.

@Greyfox,
Het klopt dat MSDN alleen voor evaluatie e.d is, maar ik geloof wanneer je meer licentiekosten betaalt of een gold partner bent dat je Microsoft software ook in de productie mag gebruiken.

Verder vraag ik mij af of er specifieke applicaties zijn die clusters en hyper-V beter monitoren.

Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:07
Neem eens een kijkje naar Zabbix. Is een open source applicatie met een vrije grote userbase ter ondersteuning.
Je kan met Zabbix ook gebruik maken van SNMP en bijv. je switches monitoren n.a.v. de hoeveelheid verkeer er plaats vind.
Voor zaken als Exchange en MYSQL zijn er Templates te vinden welke specifieke zaken monitoren.

Je zal er wat werk in moeten steken maar uiteindelijk krijg je er wat voor terug.

Tevens is er momenteel een een virtual appliance te downloaden, welke je even zou kunnen testen om te zien of het bevalt :)

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kijk eens naar SCE(System Center Essentials)
Dit is voor zover ik weet:
  1. SCOM
  2. SCCM
  3. SCVMM
Echter is het maar tot 50 hosts :) maar dat is genoeg voor nu, hierdoor bespaar je veel kosten :)

En hier vind je de verschillen tussen de SCE versie en de volledige versie :)

echter moet je nog een paar dagen wachten:
Note: New SCE 2010 pricing and licensing details will be made available at product General Availability of 1 June 2010
bron

Voor de HyperV omgeving is SCVMM ideaal, maar dit is management en monitoring software dus icm met scvmm kan je snel desktops deployen (lees: wds/wsus/software deployment)

@ hieronder.
Mijn ervaring met OCS-NG is dat het meer een inventory programma is, en niet echt een monitoring.

[ Voor 17% gewijzigd door LuckY op 26-05-2010 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 21:28
Wat misschien ook nog een optie is OCS- NG. Ik heb dat zelf nog niet geprobeerd maar dat wil ik binnenkort wel gaan gebruiken in mijn omgeving omdat ik ook al met GLPI werk en dat is goed met elkaar te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

Fanatix schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 19:13:
Neem eens een kijkje naar Zabbix.
Dat, of Zenoss of evt. Nagios, al ben ik van de laatste een minder grote fan.

De versie van Zabbix is in Debian distro's nogal verouderd iirc, liever zelf compilen mocht je Debian draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
Jarpse schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 20:19:
[...]

Dat, of Zenoss of evt. Nagios, al ben ik van de laatste een minder grote fan.

De versie van Zabbix is in Debian distro's nogal verouderd iirc, liever zelf compilen mocht je Debian draaien.
Dit is ook zo voor Ubuntu. Hier krijg je versie 1.6.x volgens mij.
Terwijl 1.8.2 uit is.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lawkexarib schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 16:24:
Ik wil nu meer weten over dit pakket o.a waarom het gratis is en of is deze opensource is. Verder ken ik deze applicatie niet, maar wordt het veel gebruikt als een monitoring applicatie??
Wij zijn de gratis variant op dit moment aan het testen op ons netwerk. Het ziet er erg goed uit en heeft veel mogelijkheden. De server waar SpiceWorks op draait behoort niet tot de servers die ik zelf beheer, maar voor zo ver ik weet is het geen open source. De reden waarom het gratis is, is omdat je wat reclame te zien krijgt. Bij de betaalde versie heb je dit niet. Verder heeft de betaalde versie iets meer mogelijkheden, maar die zijn voor ons bedrijf niet nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Enige waar ik enigszins de kriebels bij krijg - maar dat zal wel aan mij liggen - is dat je persé een online connectie moet hebben naar hun servers en dan voel ik me wat minder prettig als je dan een inventory met al je licenses hebt draaien.

Een management/monitoring app die dat niet nodig heeft vind ik dan toch wat prettiger.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Vorige week heb ik spiceworks geïnstalleerd op mijn computer, maar verder dan mijn eigen pc vond hij helaas niets! Dit was voor mij een tegenvaller, omdat ik nog de melding kreeg of ik deze applicatie wilde toesten van Windows Firewall. Daarna heb ik opnieuw een inventory gedraaid, maar het bleef bij mijn pc.
Persoonlijk denk ik dat ik spiceworks interessant kan zijn voor ons, zijn omdat hij ook na kan gaan of dell computers en laptops nog garantie hebben en wat het servicetagnr ervan is. aangezien we allemaal over dell beschikken heeft deze pakket een goede score bij mij. het is nl niet alleen monitoringsapplicatie, maar ook een inventory. dat vind ik heel mooi.

@Lucky,

De opties die je aanhaalt, zijn ook interessant om ernaar te kijken. En dit heb ik ook gedaan. De applicatie SCVMM gebruiken we al, maar deze applicatie vind ik echt een drama om ermee te werken. Er hoeft maar klein dingetje fout te gaan bij het updaten van een VM en hij zal continue aangegeven dat er iets niet goed is aan die VM. Zo kun je "per ongeluk" een werkende VM compleet verwijderen!!
Zoals ik eerder aangaf, hebben wij een MSDN abbonnement en kan ik zowel SCCM als SCOM downloaden en hier testen. Beide pakketten lijken mij interessant, aangezien onze directeur alles van Microsoft wilt hebben. Over beide pakketten heb ik gezocht, maar het is voor mij niet helemaal duidelijk welke ik het best kan gebruiken om de netwerk de monitoren en mijn eerdere lijstje terug in zien.

Verder heb ik ook gekeken naar Zabbix. Dit leek mij ook erg interessant, maar op de website van hen wordt aangegeven dat er geen server editie beschikbaar is voor Windows platform
http://www.zabbix.com/requirements.php
Helaas valt dan deze af..

Ik denk persoonlijk dat de keuze zal vallen tussen spiceworks en SCCM of SCOM..

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:13
Heb zelf net SpiceWorks geinstalleerd. Hij heeft net al m'n servers gescand en is nu bezig met het netwerk verder analyseren.
Werkt eigenlijk heel eenvoudig met Next, Next, Next installatie.

Ook al gelijk 1 error en 2 warnings. Leuk om te zien dat het werkt. Eens kijken of ik het ook actief ga gebruiken.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 13:54

SenZatioN

Improvise...

Jan_V schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:15:
Heb zelf net SpiceWorks geinstalleerd. Hij heeft net al m'n servers gescand en is nu bezig met het netwerk verder analyseren.
Werkt eigenlijk heel eenvoudig met Next, Next, Next installatie.

Ook al gelijk 1 error en 2 warnings. Leuk om te zien dat het werkt. Eens kijken of ik het ook actief ga gebruiken.
tip, exclude 127.0.0.1 in de scans anders scant hij de server waarop het draait waarschijnlijk minimaal twee maal; 1 keer als 127.0.0.1 en onder het actieve ip adres met als gevolg dat deze twee keer word meegeteld in de software reports ;)

My software never has bugs, it just develops random features...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En het gaat niet 100% goed om met RRAS enabled servers, daarbij pakt ie regelmatig de RRAS adapter in plaats van de NIC.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
lawkexarib schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 16:50:

Verder heb ik ook gekeken naar Zabbix. Dit leek mij ook erg interessant, maar op de website van hen wordt aangegeven dat er geen server editie beschikbaar is voor Windows platform
http://www.zabbix.com/requirements.php
Helaas valt dan deze af..
Je hebt toch de beschikking over virtualisatie?
Waarom virtualiseer je het dan niet gewoon?

Je hebt ook nergens aangegeven dat het onder Windows moest draaien. :)
Voordeel van Zabbix is dan ook de lage kosten (hooguit oude hardware gebruiken indien je niet wilt virtualiseren) verder heb je geen last van licentiekosten.

Of ben je bang dat je met Zabbix geen Windows servers kan monitoren?
Want dat kan gewoon, er is een Windows agent beschikbaar na de installatie van de Zabbix server.
Deze kan je gewoon installeren waarna de data gestuurd word naar de Zabbix server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Hallo allemaal,

Spiceworks heb ik net opnieuw geïnstalleerd op mijn eigen pc. Bij de installatie heb ik dit keer poort 82 opgegeven ipv 80. Bij de ip-range heb ik die van ons ingevuld (192.168.104.0) en 127.0.0.1 geexclude, zoals dat hier werd aangegeven. Helaas vindt hij nog steeds niet 8)7

Voor beveiliging gebruiken wij Windows Firewall en Forefront Antivirus die op alle pc geïnstalleerd is. Verder gebruiken wij een Cisco SA 5505 en ISA 2006.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Hoi Fanatix,

Ik heb idd erover gedacht om de monitorapplicatie te virtualiseren, maar wat nou als de cluster niet meer draait...Ik wil juist dat de monitor applicatie op een fysieke pc of server komt, zodat hij kan blijven monitoren wanneer van het netwerk of een onderdeel ervan niet meer beschikbaar is.

Overigens, ik heb niet veel ervaring met een LinuxOS, maar kost het wel veel tijd om zabbix helemaal goed werkend te krijgen?

Btw; Hyper-V is toch van Microsoft, dus Windows ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Spiceworks is wel een mooi pakket zeg! Kende ik nog niet, ben tijd bezig geweest met Nagios, maar voordat je dat naar eigen hand hebt gezet ben je wel even bezig. Dit is out-of-the-box makkelijker, wil niet zeggen dat het dan leuker is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
lawkexarib schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 09:43:
Hoi Fanatix,

Ik heb idd erover gedacht om de monitorapplicatie te virtualiseren, maar wat nou als de cluster niet meer draait...Ik wil juist dat de monitor applicatie op een fysieke pc of server komt, zodat hij kan blijven monitoren wanneer van het netwerk of een onderdeel ervan niet meer beschikbaar is.

Overigens, ik heb niet veel ervaring met een LinuxOS, maar kost het wel veel tijd om zabbix helemaal goed werkend te krijgen?

Btw; Hyper-V is toch van Microsoft, dus Windows ;)
Daar heb je helemaal gelijk in!
Mooiste zou ook zijn om het op losse fysieke hardware te zetten.

En nee, het is best makkelijk te installeren en er is duidelijke documentatie beschikbaar op de site van Zabbix.
Je zou allicht eerst even die virtual appliance kunnen gebruiken om te kijken of dat het kan en doet wat jij wilt.

Dan kan je je achteraf zorgen maken over de installatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:38
lawkexarib schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 09:43:

Ik vind van niet, that is: de installatie. Zoals elk (?) monitoring-pakket is het inrichten het zwaarst.

Had je al eens naar ZenOSS gekeken?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Hallo allemaal,

Afgelopen dagen heb ik het druk gehad op het werk en studie. Dit keer heb ik SpiceWorks geïnstalleerd op een virtuele testserver Windows Server 2003. Tot mijn verbazing wordt nu bijna alles gevonden en nu begrijp ik ook die woow effect wat ik hier eerder heb gehoord.

Andere monitorprogramma's heb ik niet getest. Volgens mij zal dat niet nodig zijn, aangezien deze applicatie gratis is of de directeur wilt perse een applicatie van Microsoft hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachino
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-09-2023
Ik gebruik zelf ook SpiceWorks (tot op heden nog in een virtuele test omgeving), werkt super goed.
Wel is het handig om de firewalls van de client pc's uit te schakelen. Dit kan doormiddel van een policy. Zeker in een beveiligd netwerk is een Windows firewall misschien overbodig. Ook zorgt de firewall ervoor dat bijvoorbeeld een uitrol van een antiviruspakket tegen gehouden wordt en nog een berg werk met zich meebrengt.

Wat ik mij wel afvraag, hoe betrouwbaar is SpiceWorks. Het programma kan zonder problemen alles inzien. Wachtwoorden, gebruikersaccounts, noem maar op. En alles wordt netjes verzamelt en misschien wel verder verstuurd dan de bedoeling is.

Wat ik zit te denken is om voor de zekerheid op de ISA server een rule aan te maken om de toegang tot Internet voor de server waar SpiceWorks opdraait, te blokkeren.

Maar SpiceWorks is een super mooi programma. Er zit zelfs een helpdesk functie bij. Gebruikers kunnen via een intranet adres op een website van SpiceWorks komen (allemaal intern). Hier kunnen ze dan hun storingen/meldingen kwijt. De systeem beheerder ziet de storingen en kan ze oplossen. Tijdens het proces is het zelfs mogelijk om status berichtjes aan de desbetreffende gebruiker te sturen. Zo kunnen gebruikers die problemen hebben, ook zien dat je met hun probleem bezig bent.

Lijkt veel op TopDesk, al zou TopDesk de zaken wat gebruiksvriendelijker voor elkaar hebben dan SpiceWorks. Echter is SpiceWorks gratis. :+

Overigen is het mogelijk om SpiceWorks naar de NL taal aan te passen. Je kunt het zelf vertalen of een vertaling downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Pachino schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 22:10:
Ik gebruik zelf ook SpiceWorks (tot op heden nog in een virtuele test omgeving), werkt super goed.
Wel is het handig om de firewalls van de client pc's uit te schakelen. Dit kan doormiddel van een policy. Zeker in een beveiligd netwerk is een Windows firewall misschien overbodig. Ook zorgt de firewall ervoor dat bijvoorbeeld een uitrol van een antiviruspakket tegen gehouden wordt en nog een berg werk met zich meebrengt.
-O-
Gebruik die group policy dan om voor je monitoring + AV distributieservers exclusions in je firewall op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Ben al een tijdje aan het testen hier. Mijn leidinggevende heeft mij de opdracht gegeven om Spiceworks in gebruik te nemen maar daarvoor moet ik dus het eea gaan testen onderzoeken etc..

Het ziet er goed uit. Maar ik vind het zo traag, heel uitgebreid een te grote pakket eigenlijk. Er zijn teveel bijzaken vind ik.

Ook ik krijg de kriebels van dat je perse een online connectie moet hebben naar hun servers.

Voordat ik mee begon was ik nog enthousiast maar nu niet meer zo.
Pagina: 1