Probeer het
Importeren = eenmalige kopie van gegevens. Je kan wel een dynamische koppeling tot stand brengen, maar dan moet je Gegevens > Externe gegevens ophalen > 'Nieuwe database query' gebruiken. Een query haalt altijd de meest actuele gegevens uit de bron, en wordt dus wel bijgewerkt.
Vervolgens kan je verder aan de slag vanuit Excel, maar het blijft wat onlogisch in mijn optiek; data deels beheren vanuit Access, maar de rest; interactie, output, allemaal via Excel.
Je schrijft dat je facturen wilt maken. Die moeten ook opgeslagen worden neem ik aan, maar die gegevens zullen dan in Excel staan, terwijl de bron van de factuurgegevens uit Access komt. Dat laatste biedt dan totaal geen meerwaarde, kan je dan net zo goed ook maar in een excelblad zetten.
Ik blijf bij 'kies of voor Excel of voor Access'. En uit je omschrijving klinkt het als een typische databasetoepassing, dus ik zou zelf voor Access kiezen. Het heeft alles wat je nodig hebt; databeheer in relationele tabelstructuur; formulieren voor interactie met gebruiker; rapporten voor facturen, bonnen, etc.
In de meegeleverde voorbeelddatabase Noordenwind krijg je een idee wat er zoal kan.