kolommen koppelen in lijst excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenAlberts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-03-2023
Afbeeldingslocatie: http://www.fotosop.nl/files/thumb_big_201005261130021706976.jpg

Goedemorgen allen!

Ik kom er even helemaal niet meer uit, het is inmiddels een tijdje geleden dat ik veel met excel deed. Zie bovenstaande voorbeeld. Ik wil graag een lijstje op een ander tabblad wat hieraan is gekoppeld. Dat wanneer ik uit het lijstje (soort) appels selecteer dat in het volgende veld: bijbehorende artnmr, prijs, kleur, komt te staan.

Zodat ik als het ware een soort van factuur kan maken. Ik wil alleen de soort hoeven te selecteren en dan vervolgens de andere bijbehorende gegevens automatisch worden geselecteerd. Hoe doe ik dit in Excel 2007?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:48

Tazzios

..

Via invoegen>naam>definieren kun je je lijsten een naamgeven kun je het criteria waar je op wilt selecteren een naamgeven voor de keuzelijst.

op het andere blad kun je dan via data>valideren voor lijst kiezen daarin zet je "=" + de naam van je lijst.
voor de cel ernaast dien je dan vert.zoeken te gebruiken.

heb het wat kort gehouden omdat je aangeeft al wel ervaring te hebben, mochten er nog vragen zijn zie ik ze wel. Ik ben zoals je ziet 2003 nog gewend O-)

[ Voor 35% gewijzigd door Tazzios op 26-05-2010 11:56 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenAlberts
Tazzios schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 11:53:
Via invoegen>naam>definieren kun je je lijsten een naamgeven kun je het criteria waar je op wilt selecteren een naamgeven voor de keuzelijst.

op het andere blad kun je dan via data>valideren voor lijst kiezen daarin zet je "=" + de naam van je lijst.
voor de cel ernaast dien je dan vert.zoeken te gebruiken.

heb het wat kort gehouden omdat je aangeeft al wel ervaring te hebben, mochten er nog vragen zijn zie ik ze wel. Ik ben zoals je ziet 2003 nog gewend O-)
Bedankt! Ga het gelijk proberen, kan niet wennen aan het nieuwe menu!
Welk argument geef ik aan bij =Vert.Zoeken?

[ Voor 3% gewijzigd door KoenAlberts op 26-05-2010 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rfce
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09-2024

Rfce

Veni, Vidi, Vici

als je =vert.zoeken intikt op je tweede sheet, dan zie je toch welke waarden excel nu van je verwacht, kortom: 1) de op te zoeken waarde (in jou geval "appels") 2) de matrix waar in te zoeken (sheet1 en dan de a2 t/m d5) 3) de weer te geven waarde index (bijv 3 en dat geeft de kleur aan)

euh...ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

KoenAlberts schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 12:00:
[...]

Bedankt! Ga het gelijk proberen, kan niet wennen aan het nieuwe menu!
Welk argument geef ik aan bij =Vert.Zoeken?
Argumenten en voorbeelden kun je ook via de helpfunctie van Excel zelf krijgen, of anders even via Google.

Maar hoe groot is je lijst? En hoe dynamisch? Lijkt er namelijk verdacht veel op dat je eigenlijk een (relationele) database wil. Beter is het om Access hiervoor te gebruiken.

Off-topic: ik zie vaak in de praktijk dat men Excel gebruikt voor allerlei databasedoeleinden. Waarom niet gewoon Access als je het hele Officepakket hebt? Je gaat toch met je grafische rekenmachine ook geen boek schrijven?

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenAlberts
Ik heb de lijst met prijzen, producten, omschrijvingen, e.d. verwerkt in access! Deze heb ik geimporteerd in excel. Alleen het verwijzen/argumenten wil niet helemaal lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenAlberts
KoenAlberts schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 15:59:
Ik heb de lijst met prijzen, producten, omschrijvingen, e.d. verwerkt in access! Deze heb ik geimporteerd in excel. Alleen het verwijzen/argumenten wil niet helemaal lukken.
Het verwijzen met vert.zoeken in excel dus met celwaardes gaat prima! Bedankt! Alleen zodra ik die verwijzing ga maken naar dat stukje Acces database wat ik heb geimport, dan lukt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

van acces naar excel , excel aan acces koppelen :?

wat ben je aan het doen/proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenAlberts
Tazzios schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 16:06:
van acces naar excel , excel aan acces koppelen :?

wat ben je aan het doen/proberen?
Ik heb een Access bestand gemaakt met daarin:

ArtNr
Omschrijving
Prijs

Vervolgens in excel gekozen voor:

Gegevens --> Externe gegevens ophalen --> Vervolgens heb ik mijn 'Prijslijst Query" geimporteerd.

De "Prijslijst Query" staat nu in excel weergeven.

Nu wil ik aan de hand van bv de omschrijving of het artikelnummer (1 van beide), overige informatie laten weergeven. Dus in een cel het artikelnummer invoeren, de cel daarnaast moet dan de omschrijving weergeven en de cel daarnaast weer de prijs. Hoe kan ik dit koppelen aan een Access database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko_J
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
"importeren" is een eenmalige actie, ofwel een momentopname van de gegevens. Je hebt een kopie gemaakt van de gegevens uit Access. Je bent nu dus twee programma's door elkaar aan het gebruiken, op een niet zo'n effectieve manier :)

Maak een keuze voor ofwel Excel ofwel Access. Als je het mij vraagt hoort dit in Access thuis, maar het hangt van je ervaring en kennisniveau af je daarmee verder aan de slag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenAlberts
Worden deze gegevens niet bijgewerkt zodra je ze in Acces aanpast? Het lijkt mij een makkelijke manier om gegevens gescheiden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko_J
KoenAlberts schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 17:16:
Worden deze gegevens niet bijgewerkt zodra je ze in Acces aanpast?
Probeer het :)

Importeren = eenmalige kopie van gegevens. Je kan wel een dynamische koppeling tot stand brengen, maar dan moet je Gegevens > Externe gegevens ophalen > 'Nieuwe database query' gebruiken. Een query haalt altijd de meest actuele gegevens uit de bron, en wordt dus wel bijgewerkt.

Vervolgens kan je verder aan de slag vanuit Excel, maar het blijft wat onlogisch in mijn optiek; data deels beheren vanuit Access, maar de rest; interactie, output, allemaal via Excel.

Je schrijft dat je facturen wilt maken. Die moeten ook opgeslagen worden neem ik aan, maar die gegevens zullen dan in Excel staan, terwijl de bron van de factuurgegevens uit Access komt. Dat laatste biedt dan totaal geen meerwaarde, kan je dan net zo goed ook maar in een excelblad zetten.

Ik blijf bij 'kies of voor Excel of voor Access'. En uit je omschrijving klinkt het als een typische databasetoepassing, dus ik zou zelf voor Access kiezen. Het heeft alles wat je nodig hebt; databeheer in relationele tabelstructuur; formulieren voor interactie met gebruiker; rapporten voor facturen, bonnen, etc.

In de meegeleverde voorbeelddatabase Noordenwind krijg je een idee wat er zoal kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenAlberts
Bedankt voor de nette uitleg. Alleen om het voor ons toe te passen is het handiger als dit gescheiden blijft. Hoe kan ik zeg maar verwijzen (d.m.v. Vert.Zoeken) naar de Access database?

Wie kan mij daarbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

In acces kun je ook formulieren maken en dergelijke, dat is het voordeel van acces.
De combinatie die je nu maakt vind ik eigenlijk niet zo logisch. Het enige wat je nu in acces heb gezet is dezelfde lijst niks relationeel of met gebruik van acces formulieren. Zoals je acces nu gebruikt kun je net zogoed een excel bestand er op naast houden waar de producten in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko_J
KoenAlberts schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 09:19:
Bedankt voor de nette uitleg. Alleen om het voor ons toe te passen is het handiger als dit gescheiden blijft. Hoe kan ik zeg maar verwijzen (d.m.v. Vert.Zoeken) naar de Access database?

Wie kan mij daarbij helpen?
Gegevens > Externe gegevens ophalen > 'Nieuwe database query'

Vervolgens kan je vanuit een soort wizard stapsgewijs een dynamische koppeling leggen met de gegevens uit Access (ik ga er tenminste vanuit dat dat in 2007-versie nog steeds zo werkt)

Je kan deze query-gegevens vervolgens in een eigen werkblad invoegen. In je 'hoofd-werkblad' kan je er dan mee aan de slag met verticaal zoeken, en andere zaken die je er op los wil laten.
Pagina: 1