Experiabox vervangen, kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eigenlijk maar 1 'kleine' vraag, maar kon het antwoord op het forum zo gauw niet vinden. Dus toch maar even een topicje gemaakt.

Ik heb de laatste jaren internet+bellen gehad van KPN, echter gebruik ik al maanden de 'vaste lijn' niet meer, dus dat abonnement is per maart overgezet naar een 'internet extra' abonnement. Nu heb ik altijd begrepen dat de experiabox er voornamelijk is voor de scheiding van internet en de binnenkomende telefoongesprekken, oftewel een uitgebreide splitter? (correct me if I'm wrong).

Maar ik ben niet zo kapot van de experiabox, normaliter gebruikte ik een Linksys router die toch wat meer mogelijkheden had, en zeker omdat ik binnenkort een NAS aan wil gaan schaffen, zie ik die experiabox het liefst verdwijnen. Mijn vraag is, of ik die experiabox er zomaar uit kan gooien en weer gewoon de Linksys kan gaan gebruiken, omdat ik toch alleen maar een adsl lijn heb?

Ik heb in het verleden al voldoende problemen met KPN gehad, met verschillende lijnen, facturen, snelheden, routers en ik weet niet wat allemaal nog meer, dus ik dacht voor ik nu weer de boel in de war ga gooien, ga ik eerst te rade bij GoT...

Alvast dank voor eventuele antwoorden en tijd :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt sowieso nog een modem nodig en ik weet niet of die in je Linksys aanwezig is.

Even kort uitgelegd:

- Je hebt een binnenkomende telefoonlijn. Hier wil je ADSL overheen hebben.
- Je plugt hiervoor je telefoonlijn in een modem welke het signaal omzet naar een ethernet signaal (iets wat jij in de netwerk kaart van je PC kan stoppen).
- Het ethernet wat uit je modem komt kun je inplaats van in een PC ook in een router pluggen waardoor je meerdere PC's op het internet kunt aansluiten (en onderling een netwerk hebt).

Meestal zit de modem en router in 1 kastje, maar bij sommige providers is dit niet het geval (Ziggo bijvoorbeeld). Linksys heeft volgens mij voornamelijk routers, zonder modem, in dat geval zul je nog een losse modem moeten kopen ter vervanging van de experia box (wat volgens mij wel een modem/router combi is iirc).

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2010 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat klopt inderdaad. Voordat ik internet+bellen kreeg, zat ik bij planet en waren de telefoonlijn en adsl gescheiden van elkaar. Toen ging planet op in kpn en ging ik over op internet + bellen, waarvoor ik dus de experiabox gebruikte. Voor de experiabox gebruikte ik een Linksys WAG200G, waar naar mijn weten ook een modem in zit.

Aangezien deze gateway (verwar dat altijd met router, excuus) wat ouder is, verwacht ik binnenkort ook een nieuwe gateway aan te schaffen, even afhankelijk van de werking van de oude gateway/NAS.

Maar aangezien ik niet zo'n beste ervaringen heb met KPN, wil ik eerst zeker weten dat het geen problemen gaat geven, ik kan het me niet voorstellen omdat het puur om hardware gaat, maar toch :).