Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sinds gisteren staan hier op kantoor twee Dell 2209WA schermen. Deze zijn analoog verbonden met een Dell Vostro 1720. Er is geen DVI aansluiting beschikbaar.

Het probleem is dat beide schermen bij fijne tekst, prenten met fijne lijnen, en soms bij lichte oppervlakken een kleine flikkering geven in dat gebied. Het is niet te capteren op een screenshot, maar wel zeer vervelend. Het probleem zit dus ergens in de AD conversie, in de kabel, of in de omzetting naar digitaal.

Omdat het probleem direct verdwijnt bij het uittrekken van de adapter van de laptop dacht ik onmiddellijk aan een aardlus. Ik heb hierop mijn scherm in een ander stopcontact gestoken dan mijn laptop. Voor mij is het probleem nu (grotendeels) verholpen. Bij mijn collega helpt dit niet.

Ik heb dan haar monitor eens verbonden zonder aarde. Hierop scheen het probleem weg te zijn, maar ondertussen is het weer terug. Ook zit die aarde er wel voor een reden op lijkt me.

De gebruikte resolutie op beide schermen is 1680x1050 @ 60Hz, wat ook aanbevolen wordt. De gebruikte kabel is deze van Dell. Deze heeft aan beide kanten een ferrietkraal. De VGA kabel loopt nergens langs een stroomstekker, of andere draden die kunnen storen.

Nu weet ik niet goed meer wat doen. De technische dienst wil de monitoren gewoon terug naar Dell sturen, maar ik denk dat het probleem structureel is, en niet zomaar op te lossen is met een ander exemplaar. Zeker aangezien we er beiden last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Besef wel dat je met 1680x1050 @ 60Hz wel behoorlijk aan de bandbreedtegrens van VGA over een korte kabel zit. De meeste scherm van die grootte hebben niet voor niks DVI. Ik betwijfel of je die resolutie echt HAARscherp kan krijgen. Ik heb thuis ook een 22" wide TFT scherm via VGA op een laptop aangesloten, zie k soms ook analoge verstoringen in. Daarbij denk ik, weinig aan te doen, jammer maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Nou, een 400MHz RAMDAC kan al zeker tot 2048x1536 @ 85Hz. Dus aan de limiet zou ik nog niet mogen zitten. Er zijn ook Full HD schermen die men analoog kan aansluiten. Dat DVI > VGA is, weet ik ook, maar het kan nu niet anders. Ik kan moeilijk op een CRT gaan werken hier :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
ligt waarschijnlijk aan het scherm zelf:
Ik heb hier een Samsung 2443BW welke ik prima via VGA op 1920x1200 kan laten draaien, ziet er gewoon scherp uit.
Ernaast staat een 19" 1280x1024 ding, met exact dezelfde kabel op exact dezelfde aansluiting (maar dan wel een resolutie van 1280x1024 he) geeft deze een waziger beeld (gelukkig heeft t ding ook nog een DVI ingang :) )

Edit: dezelfde kabel op dezelfde poort al eens op een ander, niet-CRT scherm geprobeerd? Als t er dan wel goed uitziet ligt het zeker weten aan je scherm

[ Voor 17% gewijzigd door lolcode op 26-05-2010 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het beeld is niet wazig, dus dat is het probleem niet. Hetzelfde scherm geeft op een andere computer wel prima beeld, en een ander scherm geeft op dezelfde laptop ook prima beeld ;)

Ik vind het gek dat het bij mij weg is door te veranderen van stopcontact, en dat bij haar het niet-aarden ook even hielp, maar nu niet meer. Ik heb even getelefoneerd met Dell, en die konden er ook niet goed aan uit. Zij zeiden dat het waarschijnlijk een elektrisch probleem is, maar wisten ook niet goed hoe het op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-06 19:57
Ik ken deze monitor niet zo goed, maar kent het menu geen optie 'Energy Mode'?

Ik heb zelf een 24 inch monitor staan van Dell die ook leek te knipperen, bleek achteraf de Energy mode te zijn die op 'Smart' stond. Deze werkt dan weer samen met een lichtsensor. En ik me maar afvragen waarom het scherm stond te knipperen als er iemand langs liep :9

Humor moet je serieus nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je al eens geprobeerd de refreshrate eens wat omhoog te gooien? van 60 naar 75Hz? Dit loste ook eea op bij mijn oude Samsung schermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een energy modus is het niet, want het is echt alleen op bepaalde stukken van het scherm, en sowieso heeft deze geen lichtsensor. Dynamic contrast staat ook gewoon uit.

De refreshrate verhogen werkt niet goed. Ik kan alleen 70 en 72Hz kiezen, en daarbij wordt het beeld erg wazig, of zijn de letters niet goed leesbaar. Ook zoemt de monitor dan.

Ik heb wel gevonden hoe ik het eenvoudig kan reproduceren. Het probleem blijkt zich voor te doen bij fijne verticale strepen. Horizontaal is geen probleem. Ik heb dit gevonden met de "Vertical Lines" test van DPT, maar deze pagina illustreert het ook: Lagom.nl

Dat suggereert dat het met de clock/phase instelling te maken heeft, maar als ik die wijzig krijg ik het alleen maar erger ;) De standaard (auto) instelling is nog het beste. Overigens doet ook mijn monitor raar hierbij, maar wel veel minder dan bij mijn collega. Op de monitor van de laptop is alles perfect.

Als de laptop dan enkel op batterij werkt, is het flikkeren een stuk minder erg, maar eigenlijk nog wel aanwezig. Ongeveer even "hard" als bij mij.

[ Voor 54% gewijzigd door Admiral Freebee op 26-05-2010 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Admiral Freebee schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 11:35:
Nou, een 400MHz RAMDAC kan al zeker tot 2048x1536 @ 85Hz. Dus aan de limiet zou ik nog niet mogen zitten. Er zijn ook Full HD schermen die men analoog kan aansluiten. Dat DVI > VGA is, weet ik ook, maar het kan nu niet anders. Ik kan moeilijk op een CRT gaan werken hier :/
Leuk, een 400MHz RAMDAC. Maar als je VGA-kabel om wat voor reden dan ook al flink begint af te vallen bij 100MHz ofzo krijg je hoge resoluties niet scherp, ongeacht je RAMDAC. En geloof me dat geen enkele standaard VGA-kabel een 400MHz signaal zonder extreme verliezen doorlaat.

Verder, dat het laptopscherm perfect beeld heeft kan als volgt verklaard worden: de signaaloverdracht is digitaal vanuit videokaart naar TFT-panel, een beetje zoals DVI, op basis van Low Voltage Differential Signaling.
Naar jouw scherm of eender welk ander scherm gaat het eerst door een digitaal->analoog-converter (RAMDAC), dan over een storingsgevoelige kabel en dan weer door een analoog->digitaal-converter omdat een TFT-panel alleen digitaal aangestuurd kan worden. 2 conversies en een lading storing ertussenin. Combineer dat met een beetje ruisende laptopvoeding en presto: uw storingssignalen. Heb je het probleem ook bij lagere resoluties, bijvoorbeeld 1024x768?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:15
Zet de sharpness eens op 50, via DVI had ik last van vage lijnen totdat ik deze instelling ontdekte.

[ Voor 24% gewijzigd door Vinnienerd op 26-05-2010 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
BèR schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 23:49:
Leuk, een 400MHz RAMDAC. Maar als je VGA-kabel om wat voor reden dan ook al flink begint af te vallen bij 100MHz ofzo krijg je hoge resoluties niet scherp, ongeacht je RAMDAC. En geloof me dat geen enkele standaard VGA-kabel een 400MHz signaal zonder extreme verliezen doorlaat.

Verder, dat het laptopscherm perfect beeld heeft kan als volgt verklaard worden: de signaaloverdracht is digitaal vanuit videokaart naar TFT-panel, een beetje zoals DVI, op basis van Low Voltage Differential Signaling.
Naar jouw scherm of eender welk ander scherm gaat het eerst door een digitaal->analoog-converter (RAMDAC), dan over een storingsgevoelige kabel en dan weer door een analoog->digitaal-converter omdat een TFT-panel alleen digitaal aangestuurd kan worden. 2 conversies en een lading storing ertussenin. Combineer dat met een beetje ruisende laptopvoeding en presto: uw storingssignalen. Heb je het probleem ook bij lagere resoluties, bijvoorbeeld 1024x768?
Ja, dat het laptopscherm digitaal en zonder kwaliteitsverlies is, dat wist ik. Ik haalde het alleen aan als voorbeeld. Op lagere resoluties ontstaat het probleem niet, maar dan zijn de verticale lijnen niet meer exact één pixel breed natuurlijjk.

Overigens heb ik op mijn oude 19" BenQ thuis hetzelfde probleem, met de uitzondering dat een "auto adjust" op het testpatroon gelijk het probleem oplost. Hier werkt dit niet.

Ik ga eens zien of ik een betere kabel dan deze dunne prul kan scoren vandaag. Maar ik vrees dat de TD die niet heeft liggen.

Verder vind ik wel dat Dell een betere kabel mag meeleveren. Deze zat nota bene nog standaard aan het scherm aangekoppeld. Dan kan je toch voorstellen dat veel onwetende gebruikers met een DVI aansluiting toch de analoge gaan gebruiken. En dat mag dan wel min of meer fatsoenlijk werken IMO.

Sharpness staat trouwens al op 50. Ik zal er eens mee spelen.

Edit: De sharpness op 60 zetten lijkt resultaat op te leveren! Nu zien of het zo blijft :)
Edit2: Bij mij komt het na korte tijd weer terug :( Dan moet ik hem al op 80 zetten, maar dan wordt de tekst veel te scherp. Daarna zet ik hem terug naar 60, en blijft het weer even weg 8)7 Ik kan er werkelijk geen touw aan vastknopen!

[ Voor 7% gewijzigd door Admiral Freebee op 27-05-2010 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ondertussen staat er hier een Dell P2210H om te proberen. Die gaf eerst heel net beeld, zonder flikkeren. Ondertussen is het ook weer terug hetzelfde probleem. Sharpness naar 60 zetten helpt even, dan is het weer helemaal naar de knoppen. Als je dan de monitor reset, auto adjust doet, en sharpness terug op 60 zet is het weer oké.

Maar ja, dat kan je niet elke dag meerdere keren gaan doen... Ik moet ook nog werken :P

Ik vrees ervoor dat er geen oplossing mogelijk is, buiten een laptop met een digitale uitgang aanschaffen. Maar dat ga ik niet voor elkaar krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Even een kleine update:

Ik ben al een tijd in contact met Dell, en zij hebben al een monteur gestuurd die zowat alles heeft vervangen in de laptop. Dat heeft niet geholpen. Vandaag heeft men ook een nieuwe AC adapter gestuurd (model zonder aarding), maar dat mocht ook niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik denk dat het gewoon aan de monitor ligt en niet aan de laptop, snap dus ook niet echt waarom een monteur zo'n beetje alles aan je laptop vervangt.

Ik heb zelf meerdere schermen gehad met soortgelijke kuren als ik ze met VGA aansloot. Ik sluit TFT schermen eigenlijk altijd aan via DisplayPort, HDMI of DVI, want daar heb ik veel betere ervaringen mee dan met VGA. Ik snap dat je daar niet heel veel aan hebt, maar ik denk dat je er niet heel veel aan kan doen.

Overigens valt er wel meer over een VGA kabel te sturen dan 100 MHz, het zal je inderdaad lang niet altijd lukken om 400 MHz er doorheen te krijgen, maar 250 à 300 MHz lukt vaak wel. Ik weet niet of dat komt doordat CRT schermen wat soepeler zijn met de kwaliteit van het ingangssignaal dan TFT schermen, maar met CRT schermen lukt dat vaak prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Goh ja, ik heb al verscheidene schermen geprobeerd. En die schermen geven op VGA op een desktop computer géén problemen. Wel op een andere laptop die ik heb geprobeerd.

Het kan wel zijn dat deze monitoren kieskeuriger zijn dan een CRT scherm, maar het toont toch aan dat de VGA uitgang van deze laptop(s) niet zo'n goed beeld geeft als je zou mogen verwachten. Ook bij een scherm met een resolutie van 1280x1024 kreeg ik hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik weet dat het een erg oud topic is, maar ik wou toch een update van de situatie geven. Ik heb maanden geleden een ticket geopend bij Dell om het probleem van de laptop aan te kaarten, en ondertussen is hij vervangen door een Vostro 3700. Deze geeft geen flikkeringen op de monitor. Het probleem lag dus wel degelijk bij de laptop.
Pagina: 1