Toon posts:

Linux starten zonder X (newbie)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik linux eerst in zijn meest 'pure' vorm wil leren kennen, wil ik alle X gerelateerde zaken eruit slopen. Ik heb met mijn distro (Mandrake 7.2) bij de installatie alles wat met X te maken heeft al weggelaten, maar toch start ie stiekum nog in KDE op (boefje ;)). M.a.w. Hoe sloop ik linux zover dat ik de "bare essentials" over heb?
Kunnen jullie mij misschien ook een distro aanraden waar al die 'overbodige' zooi NIET in zit?

Alvast thanx

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij kan dat gewoon via DrakConf.
Voor een kalere distro moet je eens naar Slackware kijken.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Draai ff Xconfigurator, op het laatst vraagt ie dan of je wilt inloggen in KDE, nee dus.

Debian kun je zo kaal installeren als je zelf wilt.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:57

Valium

- rustig maar -

Als je een moeilijkere distro wilt moet je slack of debian proberen. (mijn keuze zou debian zijn, maarja er zijn twee kampen.)

Voor of hij in X opstart of niet moet je kijken naar een Runlevel. 5 = grafisch 3 = text.

het staat ook in /etc/inittab (default runlevel ->
id:3:initdefault: )
edit:
GVD autosmilies zuigen als je dat ding hierboven wilt intikken.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx, ik heb nu mijn runlevel op 3 gezet...
btw: waarom hebben ze linux in godsnaam zo 'niet-intuitief' gemaakt... Je zoekt je de blubber :(

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:57

Valium

- rustig maar -

:) Niet intuitief?
Je moet alleen weten hoe Linux opstart.
Lilo start de Linux kernel. Die stelt vanalles in.
De kernel start vervolgens weer init!!!
init is de heer een meester in Linux. Die start al naar gelang je keuzes allerlei scriptjes die netjes geordend in /etc/rc.d/blabla zitten.
Verschillende programma's hebben hun eigen configuratie. Die heten altijd /etc/programma.conf of /etc/programma/blabla.conf.
Het is juist heel duidelijk vind ik. ALLE instellingen kun je vinden in /etc.
netwerk in /etc/network
X in /etc/X11
apache in /etc/apache
squid in /etc/squid

Het is alleen NIET zoals in windows. Daar zit alles in je configuratiescherm. Het ligt er maar aan wat je gewend bent.

Verwijderd

Topicstarter
Ha kijk.. dat stukje text maakt meer duidelijk dan 2 linux boeken (RedHat en Caldera)... thanx dude :)

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zaterdag 10 maart 2001 14:10 schreef MisterSmith het volgende:

btw: waarom hebben ze linux in godsnaam zo 'niet-intuitief' gemaakt... Je zoekt je de blubber :(
Ik zie de Windows UI als "intuitief", en de *n[iu]x UI als logisch.

Het is een andere benadering van je computer besturen (die mij n STUK beter bevalt).
Ik moest wel ff wennen (ik werk +/- 2 jaar in *n[iu]x), maar nu ga ik niet meer terug :)
Pagina: 1