Daar zie je inderdaad ook een hoge temp, 'IOH'. Dat is waarschijnlijk de Northbridge, die worden wel vaker heet. Je kan zorgen voor een wat betere airflow door je kast, of in elk geval over je NB. Deze zit tussen je CPU en de PCI-sloten in. Je kan ook even met je hand voelen of de heatsink daar erg heet is, anders zou de sensor ook wel van iets anders kunnen zijn, of gewoon kapot kunnen zijn.
IOH is de Northbridge, mocht je het blokje kunnen loshalen even nieuwe pasta erop, of een heatsink nemen met koelertje.
↓ volgende bericht hieronder ↓
ik geloof dat remote temp in speedfan helemaal niks is.. net zoals aux... i could be wrong ofcourse
ja, daag.
Ik heb MSI een mail gestuurt
dat mijn northbridge veel te heet word.
Dit is hun reactie hierop:
Beste, De temperatuur valt heel erg mee hoor. De chipset word nu eenmaal warm. U kunt bijvoorbeeld een extra fan plaatsten om het koelbklok te koelen maar ik zou mezelf er niet druk om maken. Best regards,
En ik heb de winkel gebelt waar ik het gekocht had.
Hun vonden dit ook akelig warm. ze vroegen als ik hem wou vervangen door de P6T SE van asus.
Zou ik MSI geloven? of wat is jullie gedachtengang hierover
Mvg
Beste, De temperatuur valt heel erg mee hoor. De chipset word nu eenmaal warm. U kunt bijvoorbeeld een extra fan plaatsten om het koelbklok te koelen maar ik zou mezelf er niet druk om maken. Best regards,
Hun vonden dit ook akelig warm. ze vroegen als ik hem wou vervangen door de P6T SE van asus.
Mvg
De Northbridge wordt inderdaad normaliter vrij warm. Sterker nog, in mijn eigen systeem werkt de temp sensor op de NB pas boven de 60 graden, minder is de moeite niet.Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:06:
Ik heb MSI een mail gestuurt
Mvg
Kijk maar eens naar de tabel op deze pagina, dat zijn zomaar even wat willekeurige NB-temperaturen.
Ergens rond de 70°C is dus geen probleem.
Ergens rond de 70°C is dus geen probleem.
Ze kunnen er gewoon tegen hoor, anders zouden ze niet verkocht worden 
Zelf heb ik een 790X gehad die constant 85 graden was. Deze doet het nog steeds prima.
Koelpasta vervangen hielp niet echt doordat er heel weinig contact was met de oppervlak van de heatsink en chip. Het was een hele kleine zwart dingetje van 2mm breed en een halve cm lang ongeveer.
Ik zou me in ieder geval geen zorgen maken.
Zelf heb ik een 790X gehad die constant 85 graden was. Deze doet het nog steeds prima.
Koelpasta vervangen hielp niet echt doordat er heel weinig contact was met de oppervlak van de heatsink en chip. Het was een hele kleine zwart dingetje van 2mm breed en een halve cm lang ongeveer.
Ik zou me in ieder geval geen zorgen maken.
erg nette cpu temparaturen btw, bijna onder de 20 graden:o dat lukt mij niet hoor:p
In dit geval zit speedfan er ook naastthomskipsp schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 20:30:
erg nette cpu temparaturen btw, bijna onder de 20 graden:o dat lukt mij niet hoor:p
HW monitor geeft wel 'normale' waarden weer
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Komt door cooler master v8 top dingetje hoor =Pthomskipsp schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 20:30:
20°C en lager is leuk, maar theoretisch onmogelijk zonder phase change koeling bij een omgeving van 20°C, omdat je koeler dan oneindig efficiënt moet zijn.
De grens voor luchtkoeling met een goede towerkoeler is idle ongeveer zo'n 7°C verschil (positief) met de omgeving.
Als je bij HWMonitor kijkt zie je ook het verschil, de CPU cores zijn gewoon minimaal 28°C, terwijl er op de een of andere manier bij CPU 17°C gerapporteerd wordt. Die waarde slaat dus nergens op.
Btw, zit je koeler wel stevig vast?
Twee cores zijn 28/29°C, en twee 32/33°C. dat kan komen door een scheve (hangende) koeler.
De grens voor luchtkoeling met een goede towerkoeler is idle ongeveer zo'n 7°C verschil (positief) met de omgeving.
Als je bij HWMonitor kijkt zie je ook het verschil, de CPU cores zijn gewoon minimaal 28°C, terwijl er op de een of andere manier bij CPU 17°C gerapporteerd wordt. Die waarde slaat dus nergens op.
Twee cores zijn 28/29°C, en twee 32/33°C. dat kan komen door een scheve (hangende) koeler.
Is meestal ook niets maar aux is wel degelijk iets, zo had ik met speedfan 128graden en met hardware monitor maar 25, het is een omgevings temp van je kast.Remmes_NT schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 07:05:
ik geloof dat remote temp in speedfan helemaal niks is.. net zoals aux... i could be wrong ofcourse
Ik vond het vreemd om te geloven ik dacht dat het iets anders was totdat ik asus mailde hierover, die vertelde mij dat het geen kwaad kon en dat progamma`s nog wel eens aux verkeerd weergeven.
↓ volgende bericht hieronder ↓
Mijn AUX is zowel met SpeedFan als HWMonitor 128°C, heel soms wordt het 117°C of 106°C.mexel schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 05:52:
[...]
Is meestal ook niets maar aux is wel degelijk iets, zo had ik met speedfan 128graden en met hardware monitor maar 25, het is een omgevings temp van je kast.
Ik vond het vreemd om te geloven ik dacht dat het iets anders was totdat ik asus mailde hierover, die vertelde mij dat het geen kwaad kon en dat progamma`s nog wel eens aux verkeerd weergeven.
Anyway, hoe is het met de pc van de TS?
[ Voor 3% gewijzigd door Ghost Dog op 27-05-2010 13:58 ]
ja dat klopt mijn koeler hangt idd scheef gelijk ff herstelle!Ghost Dog schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 03:38:
20°C en lager is leuk, maar theoretisch onmogelijk zonder phase change koeling bij een omgeving van 20°C, omdat je koeler dan oneindig efficiënt moet zijn.
dank je
Pagina: 1