Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 21:21
Hallo

Ben in het bezit van een GA-MA790GP-UD4H moederbordje waarop ik 4 schijven van 1TB heb aangesloten.
Deze schijven staan in raid 1 en dan wel 2 bij 2.

Nu heb ik een nieuw moederbord : GA-890GPA-UD3H.

Nu is mijn vraag kan ik de schijven gewoon overzetten en raid 1 en mijn data behouden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het wordt overal afgeraden, zelfs tussen controllers uit dezelfde serie met dezelfde firmware.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:34
Moet normaal gesproken echt geen probleem opleveren. De ene heeft dan weliswaar de SB850 en de andere de SB750, maar dat zal weinig uitmaken.
Op het moment dat de RAID-controller je array herkend kun je er wel vanuit gaan dat het werkt.

Edit:
Ik lees nu pas dat het om RAID-1 gaat. Dat is helemaal geen probleem. Hoogstens moet je het zaakje rebuilden, maar data verlies je sowieso niet

[ Voor 24% gewijzigd door mad-dog op 26-05-2010 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

mad-dog schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 23:59:
Op het moment dat de RAID-controller je array herkend kun je er wel vanuit gaan dat het werkt.
Je weet wat ze over aannames zeggen. Ik weet niet hoe lief die 4 TB aan data de TS is, maar ik zou de gok niet wagen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 21:21
Oke bedankt voor jullie reactie, ga het deze week eerst proberen met 1 setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:12
CodeCaster schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 00:01:
[...]

Je weet wat ze over aannames zeggen. Ik weet niet hoe lief die 4 TB aan data de TS is, maar ik zou de gok niet wagen.
RAID1 houd in dat er maar sprake is van 2 TB data die over 2x2 disk verdeeld is. Doordat het RAID1 is kan de TS bijna geen data verliezen tenzij 1 disk coorupt is en de ander het begeeft. Anders is het zaakje (uiteindelijk) altijd weer terug te bouwen naar RAID1 met dezelfde data.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het mag geen enkel probleem zijn een RAID set over te zetten opeen andere RAID controller wanneer deze van het zelfde merk is en in dezelfde serie valt, met name als het een opvolgende controller (nieuwer) uit de serie betreft. Helemaal als de controllers identiek zijn mag dit geen probleem zijn. Bij gelijke RAID controllers is het wel verstandig de firmware gelijk te hebben of in iedergeval up-to-date.

Een RAID set overzetten naar een RAID controller van een ander merk zal veelal niet lukken. Verder is het altijd verstandig bij een dergelijke operatie gewoon ee backup te hebben van de meest/alle belangrijke data.

Dit had je overigens kunnen weten door de FAQ's eens door te nemen, met name de RAID FAQ of de GoT search eens tegebruiken. Dit is namelijk een vraag die al wel veel vaker is gesteld en beantwoord.

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 27-05-2010 23:42 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.