4-draads UTP kabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 4-draads UTP kabel tussen een laptop en een Davolink (Tele 2 modem). Dat wil NIET werken.

Wat wel werkt:
  • Volledig bekabelde kabel
  • 4 draads kabel tussen laptop en een Zyxel modem (als test, om te zien of kabel goed is)
  • met een tester de kabel doorgemeten. Pin 1, 2, 3 en 6 zijn verbonden
  • met een patch kabel (ook 4 draads) tussen laptop en Davolink modem.
Wat NIET werkt:
  • 4-draads kabel tussen laptop en Davolink modem
Wat kan hier aan de hand zijn? Waarom accepteert de Davolink modem niet de kabel die ik getrokken heb en de Zyxel doet het wel?

De laptop is met een 8 aderige patch kabel verbonden met een UTP WCD en aan de modem zijde ook hetzelfde (korte 50 cm patch kabels naar een muur doos. Die doos is met LSA connectoren verbonden met een UTP kabel Cat 5e).

Iemand enig idee? Is de Davolink gammel? Maar waarom werkt deze dan met de 4-aderige patch kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Misschien detecteert de Davolink modem de kabelconnectie op een ander aderpaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wel de goede volgorde aangehouden?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die patch kabel, is die cross of straight? misschien dat dat het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ook die patch kabels met een tester getest, bij beide apparaatjes lichten om de beurt led 1, 2, 3, 6 in de juiste volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en de andere kabel geeft ook dezelfde volgorde? (is mij niet duidelijk uit de TS namelijk) zoals Cyber zei, ze kunnen wel verbonden zijn maar misschien niet de goede volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 20:42:
Ook die patch kabels met een tester getest, bij beide apparaatjes lichten om de beurt led 1, 2, 3, 6 in de juiste volgorde.
Sorry, ik wat niet duidelijk. Zijn de kleuren van de aders in de juiste volgorde? Zie de NT-FAQ voor een plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je zou teveel verlies kunnen hebben op die LSA strook, de lengte en de twist van de kabel zijn ook erg bepalend en nee 4 aderige telefoon kabel gaat niet werken voor netwerk over grotere lengte want is te weinig getwist (aantal slagen draaing per meter).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:19
Kunnen beide apparaten gigabit? Zo ja... dan is dat waarschijnlijk de reden..
ze negotiaten over de 4 aderen dat ze allebei gigabit kunnen, vervolgens gaan ze gigabit blazen (waar 8 aderen voor nodig zijn) en dat dus niet werkt.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

FatalError schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 15:36:
Kunnen beide apparaten gigabit? Zo ja... dan is dat waarschijnlijk de reden..
ze negotiaten over de 4 aderen dat ze allebei gigabit kunnen, vervolgens gaan ze gigabit blazen (waar 8 aderen voor nodig zijn) en dat dus niet werkt.
Euh, dat is alvast niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

CyBeR schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 15:38:
[...]

Euh, dat is alvast niet zo.
Iig is het wel een goed startpunt om auto-negotiate uit te zetten.
En het ding eerst eens te forceren op bv 10mbit half duplex............
Weet je of daar een probleem zit.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:18

mace

Sapere Aude

10mb half is wel heel drastisch. 100 full moet kunnen over 2 aderparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Denk niet dat dat goedkope modem ding van Tele2 Gigabit aan kan. Maar mijn laptop (Dell Latitude D610) kan wél Gigabit aan. En met de patch kabel (origineel) met 4 aders werkt het zonder probleem.

De UTP kabel (er ligt echt geen telefoonkabel) is 13 meter. De gebruikte kleuren maken niets uit, als ze maar gelijk zijn.
Mijn tester geeft niet alleen aan dat er een ader is verbonden, maar ook met welk adertje. Dus de "zender" van de tester stuurt eerst signaal op pin1, dan pin 2, pin 3....etc... Op de andere kant moeten ook de ledjes oplichten die niet alleen met de gebruikte aders corresponderen (dus 1,2,3,6) maar ook de volgorde.

Dat is duidelijk te zien, zowel op de patch kabel als de UTP op de LSA doos.

Het werkt op beide "helften" niet. Zowel op de oranje / groene combinatie alsook de blauwe / bruine.
De Vista laptop geeft wel aan dat er fysieke verbinding is maar geeft "onbekend netwerk" en een auto IP in de range 169.... Als ik de patch kabel gebruik, ziek ik meteen de naam van de modem (DV201) in het netwerkcentrum. Ook een ipconfig / release / renew helpt niet.

Ik weet het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 19:37:
De gebruikte kleuren maken niets uit, als ze maar gelijk zijn.
Sorry, maar als ik je expliciet vraag of de kleuren kloppen, denk je dan dat ik dat doe omdat ik designer ben en van kleurtjes houd, of omdat er mischien een technische reden achter die kleurvolgorde zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:55
Heb je nou al een kruiskabel geprobeerd?

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:18

mace

Sapere Aude

De UTP kabel (er ligt echt geen telefoonkabel) is 13 meter. De gebruikte kleuren maken niets uit, als ze maar gelijk zijn.
Fout.

De aderparen moeten kloppen. Ja je kan de kleurtjes omwisselen maar de volgorde van paren is erg belangrijk.

Je hebt 4 paren, met elk 2 aders. Een netwerkkabel heeft het als volgt:

1/1 1/2 2/1 3/1 3/2 2/2 4/1 4/2

Als je dus 1/1 1/2 2/1 2/2 3/1 3/2 4/1 4/2 heb is het dus NIET GOED.

[ Voor 20% gewijzigd door mace op 27-05-2010 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietman792
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 22:56
Voor 100 Mbit heb je wel degelijk de 4 aderparen nodig. Je gebruikt er weliswaar maar 2 voor daadwerkelijke doorvoer, maar ze moeten alle 4 zijn aangelosten. Ik kan me herinneren dat we hier weleens tegenaan zijn gelopen toen we ons eerste 100 Mbit netwerkje aanlegden.

Ik zou kijken wat 10Mbit doet, grote kans dat dat wel gewoon werkt. Dan heb je een volledig bedrade kabel nodig voor 100Mbit of gigabit

[ Voor 3% gewijzigd door frietman792 op 27-05-2010 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

frietman792 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 20:00:
Voor 100 Mbit heb je wel degelijk de 4 aderparen nodig. Je gebruikt er weliswaar maar 2 voor daadwerkelijke doorvoer, maar ze moeten alle 4 zijn aangelosten.
Nope, onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, is onzin. De Zyxel modem is geleverd met een 4 aderige patch kabel. Werkt perfect op 100 Mbps.

Over de kleuren: Als ik de aderparen heb omgewisseld (dus paar 1 op LSA doos 1 naar paar 2 van LSA doos 2), dan zou de tester dat zien. Dan gaan de lampjes 1,2 op de zender en 3,6 op de ontvanger branden. Dan zie je duidelijk dat de volgorde niet klopt.

Dit is dus niet het geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 11:55:
Klopt, is onzin. De Zyxel modem is geleverd met een 4 aderige patch kabel. Werkt perfect op 100 Mbps.

Over de kleuren: Als ik de aderparen heb omgewisseld (dus paar 1 op LSA doos 1 naar paar 2 van LSA doos 2), dan zou de tester dat zien. Dan gaan de lampjes 1,2 op de zender en 3,6 op de ontvanger branden. Dan zie je duidelijk dat de volgorde niet klopt.

Dit is dus niet het geval!
Dat is niet met wat we bedoelen.
De draden in een UTP kabel vormen paren, witoranje-oranje is een paar, witgroen-groen is een paar etc. Dat is om storingen te voorkomen. 1,2 en 3,6 moeten paren zijn, dwz, 1,2 moeten dezelfde kleur zijn en 3,6 ook.
Dat is iets wat een simpele UTP tester niet kan testen. Die test alleen of pin 1 aan beide kanten overeenkomen enz.
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png

[ Voor 6% gewijzigd door Jimster op 28-05-2010 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jimster wrote:
"Dat is iets wat een simpele UTP tester niet kan testen. Die test alleen of pin 1 aan beide kanten overeenkomen enz."

Dat klotp Jimster... De tester ziet niet wat voor kleur. Maar wat voor kleur ik ook gebruik, als pin 1 aan pin 1 zit en de rest ook goed, dan MOET het werken. Wat voor kleur ik gebruik.

Want dat schema van jou geeft ook aan 1-1, 2-2, 3-3, 6-6.... En dat is wat de test wél ziet.

Haik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 06:25

Jrz

––––––––––––

de T staat voor twisted.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:59
Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 13:45:

Dat klotp Jimster... De tester ziet niet wat voor kleur. Maar wat voor kleur ik ook gebruik, als pin 1 aan pin 1 zit en de rest ook goed, dan MOET het werken. Wat voor kleur ik gebruik.

Want dat schema van jou geeft ook aan 1-1, 2-2, 3-3, 6-6.... En dat is wat de test wél ziet.

Haik
Wat die tester echter niet laat zien, is dat pin 3+6 en 4+5 gepaard zitten, en niet 3+4 en 5+6! Dat is wel degelijk van belang bij 100Mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Laatst online: 12-09 14:31

Pogostokje

* twiet *

Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 13:45:
Je snapt het nog steeds niet, of wij begrijpen niet dat jij het al lang snapt. ;)

Wat hij bedoelt is dat de kleuren onderling een verband hebben. Ze zitten met 2 aders steeds om elkaar gewikkeld. De kleur op zich maakt niet uit, maar je moet niet de aderparen van elkaar gescheiden hebben in de stekkertjes. Dus bijvoorbeeld groen en groenwit moeten altijd een paar vormen in je stekker, etc. En welke aders paren zijn (dat is niet 1+2, 3+4, etc) moet je dan ook goed weten voor je ze vastknijpt.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Inderdaad, volgens mij snapt haik01 het nog steeds niet..
Als je naar het plaatje kijkt, dan zie je dat na groenwit blauw komt (en niet groen zoals je misschien zou verwachten). Dat heeft een bepaalde reden, namelijk; voorkomen van storingen. De draden zitten getwist. Dus het is niet zo dat de kleuren niet uitmaken, als beide kanten maar hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

<----
inderdaad.

En met de kleuren kun je bepalen welke draaiingen er in de kabel lopen.

Voor 10 Mbit is dit dit veel minder van belang, dus wellicht dat je het op die snelheid wel aan de gang krijgt.

Dus nogmaals check (of vertel ons) de kleuren. niet alleen de nummertjes, maar ook de kleuren.

(Ja ik weet het, ik herhaal veel mensen hier, maar wellicht is de topic starter het verhaal nog niet duidelijk).

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Denk niet dat dat goedkope modem ding van Tele2 Gigabit aan kan. Maar mijn laptop (Dell Latitude D610) kan wél Gigabit aan. En met de patch kabel (origineel) met 4 aders werkt het zonder probleem.

Mijn tester geeft niet alleen aan dat er een ader is verbonden, maar ook met welk adertje. Dus de "zender" van de tester stuurt eerst signaal op pin1, dan pin 2, pin 3....etc... Op de andere kant moeten ook de ledjes oplichten die niet alleen met de gebruikte aders corresponderen (dus 1,2,3,6) maar ook de volgorde.

Dat is duidelijk te zien, zowel op de patch kabel als de UTP op de LSA doos.

Het werkt op beide "helften" niet. Zowel op de oranje / groene combinatie alsook de blauwe / bruine.
De Vista laptop geeft wel aan dat er fysieke verbinding is maar geeft "onbekend netwerk" en een auto IP in de range 169.... Als ik de patch kabel gebruik, ziek ik meteen de naam van de modem (DV201) in het netwerkcentrum. Ook een ipconfig / release / renew helpt niet.

Ik weet het niet meer.
Niet gaan paren, dat werkt niet.
Er is niet voor niets een standaard....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jullie hebben gelijk. De paren moeten wel klopen.

Ik ga vanavond wel even kijken. Ik heb wel de kleuren codering aangehouden op de LSA doos. Maar ik zal kijken. Ik heb het toen gedaan oner slechte licht omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 16:21
boven de 10 meter moeten de pairs kloppen. anders krijg je wel link, maar er gaat geen bitje overheen (en dus ook geen dhcp-request)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er gaat wel data heen, maar er komt niet terug. Ik heb nog niet gekeken hoe ze zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gekeken, en ze zijn gepaard. 1-2 en 3-6.

Ook het grappigste is, dat als ik een Zyxel modem aansluit, dat deze perfect werkt (ok, het DSL gedeelte niet, maar ik kan wel op de config pagina komen, inloggen etc.....

Ik ga een work around proberen. Tussen de PC en de modem een hub / switch plaatsen. Dan ziet de Tele 2 modem de switch, i.p.v. de "halve" kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 mei 2010 @ 18:57:
Ik heb gekeken, en ze zijn gepaard. 1-2 en 3-6.

Ook het grappigste is, dat als ik een Zyxel modem aansluit, dat deze perfect werkt (ok, het DSL gedeelte niet, maar ik kan wel op de config pagina komen, inloggen etc.....

Ik ga een work around proberen. Tussen de PC en de modem een hub / switch plaatsen. Dan ziet de Tele 2 modem de switch, i.p.v. de "halve" kabel.
al die moeite...
trek een verse kabel? met genoeg adertjes?
Pagina: 1