Folder redirection-Home Dir-Roaming Profiles

Pagina: 1
Acties:

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
Hey,

Ik heb het MS beheer zo wat op mij genomen en heb een puinhoop gekregen..... Een wildgroei door verschillende beheerders met een andere visie die ze nooit compleet hebben doorgetrokken.
Wat we hebben zijn home dirs, my document folder redirections en ook nog roaming profiles. Soms alle 3 soms maar 2 in verschillende combinaties.

Ik wil hier terug wat structuur in brengen en 1 oplossing bieden zodat eindgebruikers niet overal de netwerk disc space kunnen volduwen met nutteloze rommel....

Ik heb nog geen idee welke weg in te slaan dus daarom kom ik even te raden bij andere beheerders. Welke oplossing hebben jullie en waarom ? Ik hoop hier door de verschillende voor en nadelen een goede oplossing voor ons uit te kunnen vinden.

We hebben W2K3 fileservers in een nog W2K domain (yeah i know we zijn aan het upgraden naar W2K3 en gaan nadien naar W2K8 over). We zijn geografisch wel verspreid over 3 locaties (2 in NL en 1 in BE) waar we een 350 eindgebruikers hebben die allemaal op XP werken.

Because Great minds Think alike

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Wat wil je bereiken?

Alles centraal of eerder decentraal
Wat zijn de verbindingen tussen de sites?
Over hoeveel data gaat het, en kan je dat bolwerken op je file servers (ook backup)

You don't need eyes to see, you need vision

• djack
Wat ik wil is decentraal gebruikers iets van homedir/persoonlijke map aanbieden.

De lijnen zelf zijn 2Mb lijnen maar hier lopen tijdens de dag nog bedrijfapplicaties over zoals verschillende ERP pakketten.
De backup zelf is al geregeld, toch het plan hiervoor. Dit gaan we centraal doen

Verwijderd

Er zijn geen medewerkers die op verschillende vestigingen werken/inloggen? Want ik denk niet dat je wilt dat er dan hele windows profielen over die 2Mb lijn gaan bij in loggen.

Verder lijkt me het een nobel streven om in ieder wat eenduidigheid te creëren. :) succes

Backup centraal? DIt betekend dus dat je op een of andere manier de data van de vestigingen buiten de kantooruren naar de backup lokatie moet sturen (over de beschikbare langzame lijnen)
Dit is wel mogelijk natuurlijk via (robo) copy slagen.
Wat voor backup medium ga je gebruiken? Als dit tape is, dan zou ik een fileserver op die lokatie zetten die als vergaarbak van de dagelijkse (nachtelijkse) copyslagen dient en dan een HD - > tape backup inregelen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2010 09:07 ]

• djack
De medewerkers die heen en weer gaan zijn allemaal uitgerust met een laptopje. Maar idd ik wil voorkomen dat de data over de lijnen moet.

Voor backup gaan we van HP een tooltje gebruiken (waar me de naam van ontsnapt) die in zal staan voor replicatie van data. En tja de eerste keer gaat dat een bulk aan data zijn maar die kunnen we inplannen. Nadien is het alleen de delta die elke avond moet en tja even gek zijn ... gemiddeld schat ik dat er een 100 a 150 bestanden nieuw of aangepast zullen zijn dus dat zal wel meevallen.
De backup gaat eerst naar disc (12 T ter beschikking) en nadien op LTO4 tapjes

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

Als ik zo even snel kijk denk ik 1 domein, 3 sites, replication schedules in de nacht aanzetten.
Roaming profiles uit, folder redirection aan. Dan kan je nog kiezen voor een leuke DFS(R) structuur met wat share quotas er over heen. Daar moet wel wat van te bakken zijn.

Maar het is een leuke uitdaging! :)

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Verwijderd

Even uit nieuwsgierigheid: Wordt er veel gebruik gemaakt van printers? (grote bestanden met veel foto's ed? Als dat niet zo is, dan zou je kunnen overwegen om de hele boel centraal te gaan regelen en een TerminalServer (evt met Citrix) oplossing neer te zetten.
Printen is nog steeds een 'moeilijke' met dit soort oplossingen, maar het maakt het leven van een beheerder wel een stuk aangenamer als je alles centraal hebt. Komt bij dat je met een SAN als bestandsbeheeromgeving ook af bent van je beperkte nachtelijke backup window. Doordat je een backup op tape (of naar een asynchroon backup SAN op een andere locatie) maakt van een snapshot kan dat ook overdag of 's avonds, terwijl de medewerkers verder gaan met de 'live' versie van de data.

• djack
Over Citrix hebben we ook al nagedacht maar dit lijkt ons niet de beste oplossing. En dan gekeken naar prijs kwaliteit. Als je de TCO gaat berekenen van een complete Terminal server oplossing dan scheelt het niet veel. Zeker niet als je een complete swap moet doen van Fat Clients naar een Thin Client omgeving.

Pagina: 1