uitleg bios EVGA P55 micro

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Hallo allemaal,

Nu ben ik al enkele maanden in het bezit van een Evga P55 micro. En dat oh zo mooie bord begint me aardig te irriteren. Waarom; omdat ik als no no helemaal niets begrijp van het bios.

Ik zal de problemen even voorleggen waar zelfs het forum van Evga geen fatzoenlijk antwoordt op kunnen geven als; dat heb ik ook en hoop dat dat met een volgende updat van het bios is opgelost.

Configuratie;

i5 750
8 gb (4x2) OCZ3P1600LV2G (loopt nu op 1.65 volt en 1066)
1 ocz vertex
1 WD 1 tb

Het probleem;

W7 (64bits) ziet 8 gb, maar 4 bruikbaar. Everest ziet 8 gb, Sisoft Sandra ziet 4 gb. het BIOS ziet ook maar 4. Evga E-Leet utility ziet wel weer 8.

Ik heb alles qua voltages, wisselen van ddr's, bij 4 gb ziet ie overigens maar 2 gb.

Nu blijkt dat een probleem te zijn van EVGA. is er een simpele oplossing voor. Ik heb zelfs gelezen dat het loskoppelen van USB devices ging helpen.... bij mij ook niet.

Het volgende probleem;

de aansturing van de PWM fans blijkt ook niet lekker te werken. Ze staan nu op 003% en lopen nog op 900 rpm.

Misschien dat hier iemand in NL me in normaal nederlands kan helpen met standaard instellingen van het bios. Want ik begrijp helemaal niets van;

- cpu-vtt
- tRFC
- CR
- etc.
- enable "brink O/C
- Acpi 1, 2 of 3 ( whats the difference)??? Nu komt het systeem na een bios update niet eens meer uit slaap.

Overigens overklokken hoeft niet als ie maar draait als de brandweer!

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
en wat als je de optimized settings laad?

hoef je alleen even je geheugen goed in te stellen, voltage, frequentie en de 1e 4 timings

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Dankje wel, nedernakker,

De pwm fans doen nu wel hun werk goed. Het systeem (bios) ziet echter nog steeds 4 gb. W7 meld bij systeem; 8 bg (3.99 gb beschikbaar)

ps. met acpi bedoel ik ahci....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:44
Heb je windows 32 of 64 bit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
W7 64 bits, staat ook al in het bericht aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

nvm

[ Voor 94% gewijzigd door Ghost Dog op 26-05-2010 03:03 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
AHCI is een 'taal' van je moederbord om met je harde schijf te communiceren, deze standaard is wat nieuwer dan IDE. zodoende geeft het dus ook wat extra performance. deze setting kun je het beste veranderen voor je je OS installeert, want doe je dit erna kan dit alleen nadat je registeraanpassingen e.d. doet. Anders wil windows niet eens booten of krijg je allemaal BSOD's. Dus staat hij nu op IDE laat hem dan staan tot je de volgende keer je OS opnieuw installeert, dan zet je hem op AHCI en win je wat performance.

wat betreft je geheugen, als ik het zo lees lijkt het of 1 van de 2 geheugen kanalen niet werkt. als je in cpu-z kijkt staat er bij het tabblad memory zeker single channel?

De geheugencontroller zit in je CPU, nu vermoed ik 2 dingen, of er zit een pin van je cpu socket niet goed of het bord is misschien defect. Haal de CPU eens uit de socket en controleer of alle pinnen goed staan en de onderkant van de cpu goed schoon is. plaats hem opnieuw en test nog eens.

we horen het wel, succes

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Dank voor al je opmerkingen, je hebt er verstand van nedernakker!
Ik heb een paar screenshots gemaakt waardoor het misschien iets duidelijker wordt.

De cpu heb ik er al eerder uit gehad omdat daar ook over werd geschreven dat ie misschien te vast zat...

- Het bios ziet 4 gb
- Windows 7, 64 bits, ziet 8 maar kan maar 4 gebruiken
- Everest ziet 8
- Sisoft ziet 4
- Evga E-leet tuning utility ziet 8

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/Ipple%20i5/IMG_5374.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/Ipple%20i5/IMG_5375.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/Ipple%20i5/IMG_5376.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/Ipple%20i5/IMG_5377.jpg

Everest, aan de onderzijde geeft aan dat alleen dimmslot 1 en 2 is bezet;

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/Ipple%20i5/IMG_5378.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thvd
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:16
Probeer anders eens te kijken naar:
  1. Cmd -> msconfig
  2. Tab -> computer opstarten
  3. Geavanceerde opties
  4. Kijk dan eens bij maximaal geheugen, wat staat daar bij jou?
Kijk dit bedoel ik:
http://lh5.ggpht.com/_B7N...04_pic1253_1269887870.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_B7NGQwJkZFc/S_0SCkMlR0I/AAAAAAAAAV4/mx872ZM3IUY/s400/user39104_pic1253_1269887870.jpg

[ Voor 56% gewijzigd door thvd op 26-05-2010 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
^ dat kun je idd ook even proberen..

en ik ben ook even benieuwd wat je windows taakbeheer zegt, en wat cpu-z zegt op het spd tabje, daar zit een pull down menu waar je alle beschikbare sloten kunt uitlezen.

everest vertrouw ik niet altijd, is niet de eerste keer dat ik zoiets verkeerd zie gaan met dat programma. aangezien het aangeeft dat het 8 GB ziet, modules van 2 GB detecteert en vervolgens zegt dat er maar 2 geinstalleerd zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Beste thvd en nedernakker,

Ms config geeft 39.. nog wat aan. Bij het uitvinken van het vakje "maximaal geheugen" kan ik doortikken naar 8192. Na een herstart geeft ms config 0 aan. Als ik dan het vakje maximaal geheugen aanvink geeft ie nu 8192 aan. Een herstart geeft in systeem echter 3.99 beschikbaar aan..

We zijn er bijna volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thvd
Heb je ook al een keertje memtest gedraait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
thvd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 22:05:
Heb je ook al een keertje memtest gedraait?
Yep memtest net gedraaid, geeft geen fouten alleen ziet via het bios niet meer dan 4 gb, zie boven, maar onderaan zie he 4 x 2 gb

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/Ipple%20i5/IMG_5392.jpg

Dus ook in het bios, zoals al eerder gemeld, 4gb

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/Ipple%20i5/IMG_5394.jpg

Alleen weet ik niet of jullie "vreemde" biosinstellingen kenners zijn maar wat bedoelen ze nu met de onderste regels?

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/Ipple%20i5/IMG_5395.jpg

Ik heb volgens mij al 1000 mogelijkheden geprobeerd, maar welke moet ik absoluut disable-en en welke juist niet?

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/Ipple%20i5/IMG_5396.jpg

8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dit staat er in de FAQ van EVGA, al geprobeerd?
Question / Issue

Why does my X58 board not go into windows with 3 or more sticks of memory? Why does my operating system only show that one stick of ram is available?

Answer / Solution

Problem: Does not boot into the OS, or does not show all the memory as usable. (for example 1.9gb usable out of 4.0gb)

Solution: Adjust the memory lo Gap settings from AUTO to 3gb.

The Memory Lo Gap is designed to remap the memory addresses so that all of the memory will be usable with a supported operating system. This feature could be found in the bios (Del during bootup), in Memory Feature which is found in Frequency/Voltage Control. It is recommended that you change this setting from AUTO to 3GB. This should allow your operating system to detect the memory correctly.

[ Voor 3% gewijzigd door Hamish op 28-05-2010 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Dank voor de tip, alleen maakt het bij mij niets uit.

Ergens is er met de instellingen iets niet correct. biosreset, load optimal defaults etc. helpen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Misschien kun je alle reepjes eens apart/verschillende volgorden testen, als dan alles goed weergegeven en gebruikt word kun je het geheugen zo goed als uitsluiten en licht het probleem misschien bij je moederbord of processor.

Een test met prime95 met veel geheugengebruik al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Topicstarter
Ik zal het gaan proberen. Ik had gisteren slecht 3 gb tot mijn beschikking. Gelukkig was er weer een nieuwe bios uit,,,, met als voornaamste vernieuwing; Improved Memory Compatibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
dat lijkt mij ook een punt te worden hier.. volgens mij zit er idd iets in die compatibility..

het is iig wel een raar issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thvd
Heb je die nieuwe bios al geprobeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-08 15:56
wierd.. heb dit ook gehad ik had 6gb ram in me systeem hij gaf maar 3gb aan. herinstaleer windhoos was bij mij het probleem :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaxo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:30
Ik heb dit ook maar dan op een P55 FTW. Het is nog steeds niet gefixed. Ik dacht dat het aan de latjes lag dus voor veel geld nieuwe latjes gekocht en nog steeds zie ik maar 2gb ipv 4. Ook een windows herinstallatie werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ik vraag me af of het misschien iets te maken heeft met single en dual sided geheugen modules en de ondersteuning hiervan.

draaien jullie beide geheugen wat op de QVL staat van EVGA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 09:12

liberque

Vrijzinnig!

Je zou kunnen proberen jezelf beter in te lezen op de Lowgap setting van je BIOS. Om een heel ingewikkeld verhaal proberen te simplificeren (wat natuurlijk nooit echt correct is): hoe meer geheugen je videokaart heeft, des te meer geheugen het kost voor je systeem. Heb je twee videokaarten in bijvoorbeeld SLI draaien dan kost het je dus 2 keer zoveel geheugen. Niet echt handig, maar om een of andere reden heeft Windows dit gereserveerd geheugen van je systeem nodig om het geheugen van je videokaart aan te spreken. In je huidige settings heb je ervoor gekozen om je BIOS dit automatisch te laten regelen, maar je zou dit manueel kunnen aanpassen. Begin bij de laagste setting van de Lowgap (ik weet niet hoeveel geheugen je videokaart heeft) en start dan Windows op. Doe een stresstest van je videokaart (paar keer een 3dmark oid) en als het werkt laat hem dan op deze setting staan. Zo niet... dan pas je de Lowgap met stapjes aan.

De memory remap functie zou normaliter van 64x Windows aan moeten staan. Dit is een soortgelijk verhaal als de lowgap functie alleen geldt deze functie voor alle PCI apparatuur in je PC. Het systeem reserveert dus systeemgeheugen om je apparaten aan te spreken. Nu is de beperking van een 32bit Windows zo'n 3.2GB en als je dus 4GB aan geheugen installeert dan zal Windows omwille compatibiliteit de resterende 800mb niet adresseren. Wat memory remap dus normaliter moet doen voor 64bit systemen is ervoor zorgen dat het geheugen dat voor de PCI apparaten gereserveerd wordt gealloceerd wordt boven de grens van de 4GB. Dat is dan ook direct zo vreemd aan je BIOS. Er staat dus onder de memory remap functie dat hij remapped van 4GB naar 2GB.. en dat is nu juist het omgekeerde van wat hij zou moeten doen. Ik gok dan ook dat bij jouw BIOS de memory remap functie eigenlijk staat voor "disable memory remap" en als je die dus disabled de memory remap functie juist aan staat. Echter zoals ik zeg is dat dus een wilde gok.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Pagina: 1