Toon posts:

Twee videokaarjtes vergelijken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik wil mijn videokaart vervangen, want mn computer moet in de toekomst games kunnen draaien zoals
GRID en GTA IV. Nu heb ik twee kaartjes op het ook die dat prima moeten kunnen (even lost van de overige
specs van de PC). Er is een verschil van 15 euro, maar ik zie het verschil nergens in? Het gaat om
deze kaartjes:

Sapphire Radeon HD 5450

ik hoop dat ik zo mag linken :D
http://komplett.nl/Komple...11166-02-20R/default.aspx

eVGA GeForce GT 220

http://komplett.nl/Komple...G-P3-1226-LR/default.aspx

Ik weet niet of op de Radeon al koeling zit? Op de GT220 zie ik een fan zitten maar op de Radeon niet?

Ik hoop dat iemand mij het verschil kan vertellen zodat ik een goede keus kan maken :)

Groeten,
Sander

Verwijderd

Ik denk dat op geen van deze kaartjes je echt chill GRID of GTA IV op kunt draaien. Dan zou ik gaan voor een HD4670. Deze is een _HEEL_ stuk krachtiger en ook rond de 60 euro. Het verschil tussen HD5450 en GT220 is grofgezegd dat de HD5450 DX11 heeft en GT220 DX10.1. Ze zijn geen van beide echt geschikt om mee te gamen. Dat zal met de HD4670 echt een stuk beter lukken.

Edit: oh en het verschil in prijs zit het hem vooral in dat nVidia wat meer wil hebben voor zijn kaartjes dan AMD..

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2010 22:05 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dusn iet los van de rest van de specs van je pc, want dit maakt alles uit. en op wat voor monitor wil je het spelen.

daarnaast zijn de 2 kaarten die je linkt geen performance kaarten waar je komende tijd met leuk detail spellen op kunt spelen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Beter kun je voor deze prijs een 2e hands kaart kopen. Een Ati 4870 kun je voor een euro of 70 wel ophalen in V&A Die moet die games met gemak spelen! Ik heb een Ati 3870 en die kan in ieder geval GRiD met gemak aan! GTA heeft hij alleen wel moeite mee... Maar dan komt mijn CPU ook erg een bottleneck vormen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik heb in mijn huidige PC een ATI HD 4850 zitten met 512 DDR3, die draait beide spellen perfect op 1680x1050, deze kaartjes zijn toch beter :O? Deze wil ik btw niet vervangen hoor, het gaat om een andere pc ;)

EDIT:
Deze versie bijv:

http://komplett.nl/Komple...11140-23-20R/default.aspx

Deze heeft toch maar DDR2 geheugen, dit is dan toch zeker slechter dan het DDR3 geheugen van die andere kaartjes? Of zeg ik nou iets stoms :?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2010 07:33 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:31
HD 4850: 800 pixelshaders, 4650: 320, 5450: 80

You do the math.

De 4850 is één van de snelste uit de 4xxx-serie, de 5450 is de traagste uit de 5xxx-serie

Wikipedia: Comparison of AMD graphics processing units

Verwijderd

Topicstarter
Dus eigenlijk is het helemaal niet van belang dat het DDR3 geheugen is ipv DDR2 en twee keer zoveel geheugen? Het gaat allemaal om de pixelshaders? Op de site van komplett staat dit bijvoorbeeld helemaal
niet vermeld bij de kaartjes, ik vraag me dan een beetje af hoe belangrijk deze eigenschap is?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:12
http://www.tomshardware.c...x-480,review-31866-6.html

Geen absolute waarheid maar idd, de 4850 is een heel stuk sneller dan de 2 kaartjes die je in je startpost noemt.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 10:32:
Dus eigenlijk is het helemaal niet van belang dat het DDR3 geheugen is ipv DDR2 en twee keer zoveel geheugen? Het gaat allemaal om de pixelshaders? Op de site van komplett staat dit bijvoorbeeld helemaal
niet vermeld bij de kaartjes, ik vraag me dan een beetje af hoe belangrijk deze eigenschap is?
Nee, het gaat om de complete package, geheugen hoeveelheid en bandbreedte zijn daar een onderdeel van, pixelshaders ook, kloksnelheden ook, enz. Verschillende kaartjes kun je eigenlijk alleen zinnig vergelijken via benchmarks, ook omdat onderlinge snelheidsverschillen ook nog weer kunnen afwijken bij bepaalde (soorten) spellen en resoluties.

[ Voor 41% gewijzigd door Nielson op 26-05-2010 10:42 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 10:32:
De snelheid van een kaart hangt van veel verschillende factoren af:
• Hoeveelheid streaming processors
• Snelheid core
• Architectuur core (waardoor je dus moeilijk bovenstaande twee punten kan vergelijken tussen ATi/nVidia en soms zelfs tussen generaties)
• Snelheid geheugen
• Breedte van geheugenbus
• Grootte geheugen
• Efficiëntie van geheugenbandbreedtegebruik
• Het spel zelf (sommigen zijn geoptimaliseerd voor nVidia of ATi bijvoorbeeld)
• ...

Je kan dus niet louter op specificaties alleen vergelijken helaas. En al helemaal niet over generaties en merken heen. En dan heb je nog features zoals HD decodering, DX ondersteuning, enz.

[ Voor 7% gewijzigd door Admiral Freebee op 26-05-2010 10:42 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:51

M2M

medicijnman

maar als je toch een indicatie wil, ga dan naar tomshardware.com, klik op de charts knop en zoek de videokaarten op die je wil vergelijken.

Let wel op, ze hebben de charts onderverdeeld in high-end en low-end. Vergelijken tussen die twee groepen zal dus niet gaan.

-_-

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-02 10:44
Hmm, ik ben dan toch meer fan van cpubenchmark.net, waar ze alles verwerken in een grafiek en je kaart naar keuze uitlichten tegenover de anderekaarten.

Voorbeeld : http://www.videocardbench...up.php?cpu=Radeon+HD+5450

Hiermee heb ik een paar maanden terug mijn kaart gekozen.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:02:

Ik weet niet of op de Radeon al koeling zit? Op de GT220 zie ik een fan zitten maar op de Radeon niet?
Die zwarte blokjes op die Radeon zijn je koelvinnen. Ze vergroten het koeloppervlak, maar de koeling zelf moet gebeuren adhv de airflow binnen in je kast.

Ik speel GRID op op een 9600GT. Nu weet ik niet meer hoe m'n settings staan, ik denk gemiddeld, maar het speelt wel vlot.
Sowieso is het moeilijk iets aan te raden bij gebrek aan andere specs. Je CPU zou bijvoorbeeld een bottleneck kunnen vormen...

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 23:32

superwashandje

grofheid alom

Misschien moet de TS eens proberen zich een beetje in te lezen in de materie?

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:51

M2M

medicijnman

PhaeTom schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 10:51:
Hmm, ik ben dan toch meer fan van cpubenchmark.net, waar ze alles verwerken in een grafiek en je kaart naar keuze uitlichten tegenover de anderekaarten.

Voorbeeld : http://www.videocardbench...up.php?cpu=Radeon+HD+5450

Hiermee heb ik een paar maanden terug mijn kaart gekozen.
Eigenlijk vind ik het behoorlijk slecht, die stats daar. Dat een HD5870 boven een HD5970 staat bijvoorbeeld, klopt natuurlijk niet. Enkel en alleen 1 test gedraaid, en als je de graph notes bekijkt, komt het niet helemaal eerlijk over.

Maargoed, het geeft natuurlijk wel een goede indicatie van de rauwe performance van een videokaart.

-_-

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
M2M schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 11:36:
[...]

Eigenlijk vind ik het behoorlijk slecht, die stats daar. Dat een HD5870 boven een HD5970 staat bijvoorbeeld, klopt natuurlijk niet. Enkel en alleen 1 test gedraaid, en als je de graph notes bekijkt, komt het niet helemaal eerlijk over.

Maargoed, het geeft natuurlijk wel een goede indicatie van de rauwe performance van een videokaart.
Dat kan wel degelijk doordat de 5970 core snelheden iets lager liggen dan die van de 5870. Echter in praktisch allle games zal de 5970 wel sneller zijn.

Een andere interessante link is naar een artikel op TomsHardwareGuide, een vergelijking tussen de huidige videokaarten in een simpele tabel vorm. De laatste versie is van mei (april is al gelink in de topic):
Best Graphics Cards For The Money: May 2010

Verwijderd

Grappig om te zien dat een HD5450 ongeveer vergelijkbaar is met de 9800pro. Dat was nog niet zo heel lang geleden het topmodel van ATi. En nu is het de allerlangzaamste uit de serie.

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 12:10:
Grappig om te zien dat een HD5450 ongeveer vergelijkbaar is met de 9800pro. Dat was nog niet zo heel lang geleden het topmodel van ATi. En nu is het de allerlangzaamste uit de serie.
Het is wat je ''niet zo heel lang geleden'' noemt, want in computerland is die 9800 pro al stokoud :+
En Sandokan, met jouw budget kan je denk ik het beste zoeken naar een mooie 2de hands kaart.

Deze zou bijvoorbeeld al een heel stuk krachtiger zijn: V&A aangeboden: MSI ATI Radeon HD3870 OC Editie Nieuw maar ik betwijfel of je voeding die aan zal kunnen zo niet dan kan je kijken naar deze : V&A aangeboden: Gainward 9800GT 512MB GDDR3 (Green Edition)

[ Voor 42% gewijzigd door Redblader op 26-05-2010 21:39 ]

Pagina: 1