Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik ga overstappen naar UPC en dan kan ik mijn WAG200G van Linksys niet meer gebruiken omdat dit een modem/router combinatie is en niet als losse router is in te zetten.
Er zijn enorm veel verschillende routers te kiezen maar deze Asus trok mijn aandacht doordat hij erg goedkoop is en je er DD-WRT op kan installeren. Enkel vraag ik me af of hij snel genoeg is voor mijn UPC 60mbit abonnement.
Zelf vermoed ik van wel omdat het basicly een 100mbit switch is die nu enkel nog de DHCP afhandeling doet. En zelf heeft hij ook ondersteuning voor 125Mbit via WLAN, lijkt me dat hij dan ook ten minste 100Mbit over het draad netwerk moet kunnen halen.

Ik heb zelf gezocht op reviews en de enige die ik kan vinden staat in de pricewatch. Daar wordt echter met geen woord gerept over de snelheid van de router, wat erg jammer is. Op internet kan ik nergens een review vinden en hij staat ook niet in de lijst met routers waarvan de snelheden getest zijn.

Nu vraag ik me af, kan ik er vanuit gaan dat hij gewoon prima zal werken met mijn UPC 60mbit verbindingen omdat het gewoon een luxe switch is en die volgens Hardware.info allemaal minimaal 100mbit af kunnen handelen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
De 4 LAN poorten zijn een normale switch ja, deze zullen dan ook gewoon hoogstwaarschijnlijk hun werk op ~90Mbit doen. LAN-LAN snelheid zal dus wel ongeveer hetzelfde zijn aan een 100Mbit switch. WAN-LAN of LAN-WAN is echter geheel andere koek. Zoals je hier kunt zien betekend poort snelheid niks, het limiteert alleen de chipset niet als de poort snelheid groot genoeg is. De gebruikte chipset kan de snelheid (WAN-LAN//LAN_WAN) echter wel nadelig beïnvloeden (chipset van deze is: Broadcom 5354 ~240MHz).
Ze mogen dan wel lekker overal 125Mbit neerzetten als wireless snelheid, dit is echter geen 802.11 standaard die gebruikt wordt om die snelheid te kunnen halen. Het is namelijk een van de high speed 802.11g varianten als super-g of high speed mode zoals Asus het noemt. Deze zijn geen IEEE 802.11 standaard en comptabiliteit is dus ver te zoeken hier. Oftewel je wireless clients zullen gewoon maximaal kunnen connecten op 54Mbps (=802.11g max verbindingssnelheid, is niet doorvoersnelheid dus, half-duplex). Tenzij je dus toevallig net zo'n Broadcom High Speed Mode wireless clients gebruikt zul je die 60 Mbit van UPC wireless niet halen, overigens zou je die dan ook maar theoretisch net halen want de 125Mbit is wederom verbindingssnelheid en niet de daadwerkelijke doorvoersnelheid.
Ik zou zeggen zoek je een redelijke Gigabit 2-stream 802.11n router O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Wireless hoef ik het ook niet te halen, het gaat vooral om m'n server die ik graag de volledige 60mbit geef.
Dan zal ik eens de Linksys WRT120N overwegen, die haalt 90Mbit en dat is voorlopig wel genoeg opzich. Ik wil toch wel minimaal die 60mbit naar m'n server toe halen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Ik wil je niet elke keuze de grond in duwen of zo, ik heb deze WRT120N zelf dan ook niet gehad. De WRT120N heeft echter geen geweldige router performance als je kijkt naar maximale aantal connecties. Ik weet niet wat je van plan bent met je server maar 160 connecties zijn er helemaal niet veel, een router van nu moet toch wel een router table hebben van meer dan 2k connecties (het doet er niet toe dat de router niet met het nieuwe programma voor maximaal aantal connecties is getest op smallnetbuilder want hij haalde sowieso minder dan 200 connecties wat het limiet was van het oudere testprogramma).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Hmm ja heel veel zal ik ook weer niet doen, maar toch, het is wel weinig. Punt is dat ik geen router van 100 euro wil komen omdat de overstap naar UPC dan enkel meer geld kost en niet minder kost zoals de bedoeling was. Zal dan nog eens verder zoeken, had niet verwacht dat het zo laag zou liggen bij de linksys.
Opzich zal ik niet veel connecties tegelijkertijd hebben, downloaden gaat via usenet en verder draai ik er een FTP server op voor backups en mijn website waar ik zo'n 20 bezoekers per maand maximaal op verwacht.

[ Voor 25% gewijzigd door Tsurany op 26-05-2010 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:18

Tazzios

..

en de WRT320N ? die kost 70 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Dat is nog wel een optie, die kan er 200 aan minimaal, enkel geen idee hoe snel hij dan al op het maximum zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Wellicht deze kan ook DD-WRT op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Dat is een erg mooie, dat wordt hem! Bedankt :D

Pagina: 1