Toon posts:

i5 430M VS Q9000 Quad-Core (zijn oude componenten sneller?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De onderste 2 netbooks vergeleken, lijkt mij de i5 430 met een ATI Mobility Radeon HD 5470 stukken sneller dan de
Q9000 met Radeon Mobility HD4670 logisch zou je zeggen want het een nieuwe serie CPU's en een nieuwere GPU.
ze zijn momenteel bijna even duur (schilt 40,--)

MAARRRR.... ik vondt deze benchmarks :? :

http://www.notebookcheck....35G-Notebook.18793.0.html
en
http://www.notebookcheck....40G-Notebook.28968.0.html

3D Mark 06 scoort de 'oude' laptop bijna het dubbele dan de nieuwe i5 met de ATI 5470. Mijn eerste redeneering was een 4 processors zijn sneller dan 2. Maar de i5 heeft toch hypertrading? dus dan zijn het er ook 4.

Wie kan me helpen dit te verklaren is die oude quad core een betere keuze?
Samen met de nieuwere video kaart zal dat laptopje toch veel sneller moeten zijn?

Wie snapt dit?
Ik wil 1 van de 2 kopen (liefst deze week) ik ga hem voornamelijk voor Photoshop CS5 gebruiken en internet gebruik + soms een filmpje

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:38
Maar de i5 heeft toch hypertrading? dus dan zijn het er ook 4.
Een dual core met HyperThreading is echt heel wat anders dan een native quad core. Het aantal virtuele cores voor het os verdubbeld wel misschien, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal tegelijk dezelfde berekening kunnen doen zoals bij een echte quad core. In aardig wat gevallen kan HT een voordeel opleveren, in andere levert het niks op of soms is het zelfs langzamer.

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:53
Daarbij is een HD4670 stukken sneller dan een HD5470, dat maakt echt een wereld van verschil ;)

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:19
Aan de andere kant is de architectuur van de i5 wel weer beter dan de oude core2's, dus ook dat heeft ermee te maken. Ik zou even een vergelijkende benchmark van de 2 zoeken van applicaties die een quadcore benutten (dus geen games ofzo).

Als je veel gamed, en weinig echte 3D animatie etc. doet komt een dualcore vaak toch al beter uit de bus.
Photoshop zal wel weer baat hebben bij een quadcore.

I'm a photographer, not a terrorist

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:53
Zoals AlexV al heeft gezegd: die 5470 is een heel stuk zwakker dan de 4670.
Bij ATI kaarten moet je kijken naar het eerste nummer als de generatie (4xxx serie 5xxx serie) en de nummers daarna vertellen hoe krachtig de kaart is, nou is x670 een stuk hoger dan x470 oftewel: de 4670 is beter (dit is vrij simpel uitgelegd en niet van toepassing als je natuurlijk generaties van jaren geleden in de vergelijking gooit)

Verwijderd

Topicstarter
Ok Super!! bedankt alex, redblader en citruspers!

@ citruspers waar zou ik zo'n benchmark kunnen vinden? op http://www.notebookcheck.net/ stond alleen een cinebench benchmark van het i5 model.

Ik weet nu bijna zeker dat ik voor de quad ga, dan maar geen i5. :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:49
Dat is dan ook weer niet slim. Vraag aub om advies in de daarvoor bestemde NBBG Aanschaf-topcs (dit is nml niet toegestaan) waarin we je alles duidelijk kunnen maken. Je vergeet namelijk een aantal essentiele dingen:

1. Games zijn afhankelijk van de videokaart, niet de processor. Dat de 3Dmark06 score 2x zo hoog is komt dan ook door de videokaart. Daarin moet je juist doen alsof de HD 4670 een quadcore is en de HD5470 slechts een dualcore.
2. Games maken weinig gebruik van quadcores en de Q9000 loopt op slechts 2GHz. De Core i5 is sneller in kloksnelheid, maar kent ook nog turboboost en is efficienter. Dat laatste betekent dat deze meer per MHz doet.

Je geeft niet eens aan welke laptops je op het oog hebt, welk budget, etc, etc. Zo doe je natuurlijk altijd een miskoop omdat je ons:
A. niet genoeg info geeft
B. er blijkbaar zelf geen verstand van hebt
En zonder kennis weet je niet waar je over spreekt. Volgens mij kun je namelijk prima een Core i5 met een HD 5650 kopen die op alle vlakken sneller is als beide combinaties die jij hier voorstelt.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, mijn excuses nee ik heb er op dit moment niet zo heel veel verstand van, van jullie heb ik nu superveel geleerd.
Ook je site http://www.notebookspot.nl heeft me goed geholpen.

Top iedereen bedankt de review had een ATI Mobility Radeon HD 5470 en geen 5650, deze is zeker sneller dan de 4670 zie ik nu ook.
Stom niet goed gekeken, ik ga de http://www.hardware.info/...cer_Aspire_7740G434G64MN/ nu aanschaffen :)

Verwijderd

Topicstarter
dit topic kan op slot of verwijderd worden

Verwijderd

Topicstarter
Toch niet, wat een misleiding! bij de fabrikanten staat hij met de ATI Radeon HD 5470 niet met de 5650

me zoektocht naar een laptop met een 5650 en i5 voor max 800,-- duurt voort :(

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:49

Verwijderd

Topicstarter
Die Dell is inderdaad heel mooi, denk dat het die wordt

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-02 23:55

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica