Toon posts:

[FreePBX] Opzetten van een keuzemenu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:59
Ik werk bij een ICT-bedrijf waar men een FreePBX-server heeft. De main systeembeheerder vraagt mij (ik speel zo nu en dan sub-systeembeheerder) net hoeveel werk dit mij gaat kosten.

- Klant belt onze servicedesk
- Tussen bepaalde tijdens krijgt de klant een keuze menu met 2 opties:
* "Is de klacht urgent, kies 1"
* "Is de klacht niet urgent? kies 2"
- In beide gevallen wordt hierna de mogelijkheid geboden om een voicemail bericht op te nemen
- Adv de gekozen optie wordt dit voicemail bericht per mail als MP3 verstuurd naar onze servicedesk of die van <ander bedrijf>.

Ik ben dus zelf even wat aan googlen geslagen en daar kom ik wel wat documenten tegen over hoe bijvoorbeeld een Asterisk-server op te zetten is maar niet mijn specifieke vraag. Zelf ben ik helemaal niet bekend met freePBX, of met Asterisk, en ik kwam net in het grote Asterisk-topic al een enorme lijst van mogelijkheden en functies tegen, maar ik zoek eigenlijk iemand die mij in de goeie richting kan drukken omdat die lijst vol staat met toffe kreten maar ik daar dus niet zoveel aan heb.

Als iemand een paar keywords weet waarop ik beter kan zoeken hoor ik het graag want 'asterisk keuzemenu' schiet niet echt op...

Google search

[Voor 5% gewijzigd door _eXistenZ_ op 25-05-2010 15:10]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:06

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Weet je zeker dat je zo'n soort menu wil inbrengen? Alle vragen/incidenten van de klant zijn urgent, dat snap je toch wel ;)

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:37
Huh? dit zit toch gewoon allemaal in de webconfig van FreePBX ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _eXistenZ_
Inmiddels heb ik begrepen dat ik naar IVR moet zoeken, dit is idd ook gewoon een optie in FreePBX. Nu nog even uitzoeken hoe ik een recording naar een e-mail kan sturen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wil me er niet mee bemoeien, maar inderdaad, wat OuterSpace zegt, lijkt me deze specifieke keuze niet echt zinvol.... IVR kan je veel werk uit handen nemen, maar dus ook veel extra werk opleveren :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _eXistenZ_
Ik heb het niet bedacht, zal het nog wel even in de groep gooien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien kan je voorstellen om er een generieke omschrijving van het soort vraag aan te koppelen? Bijvoorbeeld een storing aan x naar eindbestemming x op optie 1 en een storing aan y naar eindbestemming y via optie 2, of "vragen, administratieve wijzigingen" >> 2, voor werkonderbrekingen 1 ....
Om maar een van de vele opties uit het spinnenweg te noemen :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Welkom bij Tweakers.net
Dit welkomsbericht is de automated attendant. ( Ook wel auto attendant genoemd. )
Toets 1 voor de frontpage, Toets 2 voor de Pricewatch, Toets 3 voor GoT
Dit is de IVR (Interactive Voice Response)

Met IVR bedoelt men vaak ook de auto attendant.
Het zijn termen die vaak door elkaar gebruikt worden.
Maar het zijn twee verschillende dingen.

~ Voordelig Leren Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• _eXistenZ_
Ik heb nog even overlegd over het feit dat voor een klant een probleem natuurlijk altijd dringend is, maar dat hebben we hier al afgevangen op een andere manier. Dit is dus niet aan de orde, klanten zullen netjes aan gaan geven of het dringend of minder dringend is.

Een ding dat ik niet helemaal begrijp:

Moet ik een IVR aanmaken die adhv een keuze doorverbind met een fysieke VOIP-telefoon, die vervolgens de voicemail doorstuurt via mail? Van wat ik las is dit hoe dit werkt... Dan lijkt mij dat hier ook wel losse software voor is zodat je geen fysieke telefoon hoeft te gebruiken om een voicemail op te nemen en door te sturen? :S

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:58
In freepbx doe je dit door aan te geven dat telefoonnummer xyz naar een IVR moet verwijzen.
(Dit kan je pas doen als je er 1tje hebt aangemaakt overigens)
Bij day/night control geef je aan op welke tijden dit moet gebeuren.
Mocht je feestdagen willen toevoegen kan dat bij time conditions. Daar geef je dan op wanneer de call op welke dagen en tijden naar de IVR moet gaan.

In de IVR zeg je dat de 1 toets naar de voicemail van extensie x moet gaan.
In de IVR zeg je dat de 2 toets naar de voicemail van extensie y moet gaan.

In die extensies geef je vervolgens een emailadres op.

Klaar.

Mocht je dit trouwens echt willen kan ik je ook Hosted voip aanraden.
Dat scheelt je 1 server, onderhoud en allerlei sip problemen met je router of je netwerk.
Ik heb goede ervaringen met Breezz.

Je laat je telefoonnummer porteren. IVR is standaard aanwezig en voicemail ook.
1 keer instellen en geen omkijken meer na.

[Voor 35% gewijzigd door Ierlandfan op 16-06-2010 23:07]

Anoniem: 123800

Is hooguit 5 minuten werk, mits je wat handig bent met Asterisk/FreePBX of andere forks hiervan.

Wat je kan doen:

Maak een tijdsroutering aan met jou criteria.
Maak een extensie '1' aan, noem deze naar je bedrijf.
Activeer voicemail op deze extensie met het e-mail adres van bedrijf A.
Maak een extensie '2' aan, noem deze naar alternatief bedrijf.
Activeer voicemail op deze extensie met het e-mail adres van bedrijf B.

Pas je inbound route aan zodat je servicenummer routeerd naar de tijdsroutering.
Zet de TRUE waarde van je tijdsroutering op extensie 1.
Zet de FALSE waarde van je tijdsroutering op extensie 2.

Dat is al voldoende om jou ontwerp te realiseren, hier had je zelf ook wel achter kunnen komen ;)
Lees anders eens Trixbox (with ;) )out Tears. Trixbox is een fork van FreePBX en lijkt dus enorm erop.
Die documentatie word heel veel gebruikt voor beginners om basis centrales op te zetten.

Succes!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee