Toon posts:

[TUNING] Maken van een eigen muziekwagen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Voor onze supportersvereniging willen we onze muziekwagen die we nu hebben opnieuw gaan maken en van nieuw materiaal voorzien.

Op dit moment hebben we een 2200 watts versterker en 2x 400 of 800 watt speakers en nog wat oude bij elkaar geraapte dingen.... We willen alleen de 2200 watts versterker en de 2x 400/800 watt speakers gebruiken voor in de nieuwe wagen.

Nu zijn we van plan om de volgende dingen extra te kopen:

4800 watts versterker (4 uitgangen)
2x 1400 watt subwoofers
4x 1100 watt speakers (2wegs)

Op de 4800 watt willen we de 2 subwoofers zetten, en 2 speakers. op de 2200 watt willen we 2 1100 speakers zetten en misschien de oude 2 (weet even niet meer of die versterker een 2/4 uitgangs is)

Op dit moment gebruiken we 1 auto accu die ongeveer na 2/3 uur op is, we denken eraan om 2 auto accu's te plaatsen voor beide versterker 1.. Is dit slim?

De audio kan met een splitter toch gewoon naar beide versterkers verstuurd worden ? Of moet dit op een andere manier....

Graag jullie mening en advies over het materiaal wat we willen gebruiken.

gr
Wesley

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:26
als je dat allemaal 'goed' doet moet het goedkomen. Ik zou er wel even een condensator tussen zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan gaat ik daar nog even naar kijken.

Maakte lengte van draden nog uit ? Beste om elke speaker evenveel draad te geven ongeacht de lengte vanaf versterker ??

Wat adviseren jullie qua accu's? Zit nu een grote autoaccu in (van een range rover als ik me ooit goed heb laten informeren).. maar die kan 2/3 uur mee... Zou liefst iets groters zien qua tijd..

Verwijderd

Je moet gel accu's kopen in plaats van auto accu's
OOk en zooi condensators kopen.

De accu geeft te langzaam stroom af terwijl je dat juist nodig heb tijdens een bass dreun.
De gel accu kan een hoger piek van ampere aan.
De condensator kan juist wel heel snel een piek spanning aan.

1f condensator is goed voor een subwoofer met versterker die een rms vermogen heeft van 600watt.

Verwijderd

Wat voor "kar" is het? Ik denk bij muziekwagen aan een trekker met daarachter een "bak op wielen"
http://img201.imageshack.us/i/img1090ca0.jpg/

Als je inderdaad zoiets hebt zou ik lekker een stel PA versterkertjes halen en die aan een klein aggregaat knopen.

http://www.musicstore.com...-4-Ohm/art-PAH0008211-000
http://link.marktplaats.nl/345499496

Als het een kruiwagen is met een stel "X-plode super 100Watt!!! Ultr@Xstr3me" en een iPodje is dat natuurlijk een heel ander verhaal.

Dus, vertel eens wat meer.

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Het betreft een muziekwagen op wielen welke doormiddel van een ipod aangesloten gaan worden. De huidige kar ziet er zo uit ( http://94.100.116.74/2208...900/220834854_5_RrJr.jpeg ) de nieuwe moet wel iets groter gaan worden ivm andere speakers, 2 versterkers, en eventueel 2 accu's (zoals in beginpost aangegeven).

Aansturing gebeurt via een ipod.

Moeten dus 2 versterkers inkomen (2200 watt en 4800 watt)
komen 2 subwoofers in a 1500 watt
4 speakers in a 1100 watt

Hopelijk heb je hier meer aan.

gr
Wesley

Verwijderd

Ik zou eens even gaan rondneuzen in dit topic:

Het Krat- en Kistradio Topic [deel 7]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waarom zo'n enorm vermogen? Je kunt je speakers beter uitrichten als ik dat karretje zo zie.

Wat is de bedoeling eigenlijk? Dat je de ruiten van de kantine eruitblaast? Volgens mij kan het namelijk veel beter en zuiniger, als je de luidsprekers 1 kant op richt, en zuinigere versterkers gebruikt.

Hier hebben ze wel ervaring met zuinige versterkers: Het Krat- en Kistradio Topic [deel 7]

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 15:02 ]

Verwijderd

Wat zijn jullie een Moraalridders! Bekijk het nou is positief

Deze jongen wil pompen! En terecht.

Tip: Gebruik een goede (nieuwe) gel accu dan kom je al een heel eind

En vergeet geen condensator

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2010 16:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Waar we het voor willen gebruiken : Het opblazen van een sporthal voornamelijk....
Meenemen bij wedstrijden en zodoende er een flink feest van maken.
Moet dus boven veel dingen uit kunnen komen.. Ook bij eventuele buiten activiteiten.

Ik zal die andere topic eens gaan doorlezen en daarna mijn verhaal daar ook eens neerleggen. Bedankt zover voor de reacties.

gr
Wesley

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Werk aan de rendementen. Zoek PA speakers die minstens 100 dB met Watt op een meter afstand doen en klasse D versterkers. 10 W voor 110 dB, 100 W voor 120 dB en 1000 W voor 130 dB. Ontwerp de luidsprekerkast(en) voor je doel, dan kan bv een basbult op een grafiek zodat je nog meer dB met hetzelfde materiaal/vermogen kan halen.

Kan je de speakers naar 1 kant richten? Als het geluid rondom verspreid wordt, dan neemt het kwadratisch met de afstand af.

En als je dan nog zoveel vermogen nodig hebt. Bouw dan ineens een aggregaat in en versterkers op 230 V aansluiten? Want 60 Ah * 12 V = 720 Wh en met 2200 W zou je het in 20 minuten plattrekken.

Verwijderd

#1 Je wilt veel lawaai
Luidsprekers met een hoge efficiëntie
#2 Het systeem moet langer dan 3 uur mee op een 12v? accu
Geen klasse AB, maar D/T
#3 Er moet een iPod als bron gebruikt worden
Prima. wat jij wilt

Ik heb nog niks over budget gehoord dus ik ga er vanuit dat je pieken kan ritselen van je (voetbal?)team en zo prima een paar honderd euro tot je beschikking hebt.

Men neme;
Een bouwplan voor een paartje PA luidsprekers (gratis)
Twee tweeters (75 euro)
Vier "fullrange"ers (+/- 150 euro)
Een paar m^2 MDF (30 euro)
Spulletjes voor je 2,5 weg filter (40 euro?)
4 keer 100 Watt versterker (50 euro)

Tweeter links heeft dan zijn eigen versterker kanaal @ 100 Watt
Fullrange links (2 keer BG20) heeft zijn eigen versterker-kanaal
Idem voor rechts, dus je haalt het "maximale" uit je 4 kanaals versterker.

Is dit te duur? begin dan met 1 luidspreker ipv twee en stuur die aan met de tweekanaals versterkervariant (eBay)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2010 16:45 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het brengt mij wel op het idee om een zelfbouw boombox in de groentenbak op mijn fiets te plaatsen. De luidste fiets van het stad?

• R3MC02010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-04-2022
wat dacht je van 2 vrachtwagen accu's
die moeten toch wat langer mee gaan ;)

| USG 4.5.3 | Firmware 0.11.9 | Controller 5.9.22 | US 60W 3.9.48 | UAP AC LITE 3.9.48 | T-Mobile Glasvezel 750/750 |

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Het zit hem vooral in je versterker. Als je namelijk een ding hebt wat een hele beroerde efficiency heeft dan zet hij veel stroom in warmte, en is je accu dus zo leeg. Vandaar dat je een goede versterker moet hebben
Pagina: 1