• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Een half jaar geleden heb ik een zelf een WHS servre in elkaar gezet. Het doel van deze server was in eerste plaats om dagelijks backups te maken van elke windows pc op mijn netwerk ( 2 op dit moment). Echter toen ging begin dit jaar mijn server kapot en wilde ik eigenlijk iets anders omdat het nogal veel gedoe was met drivers etc.

Ik heb dit weekend een NAS gekocht en zoek eigenlijk een vervanger voor de backup mogelijkheid van WHS. Ik heb al zitten kijken naar dingen als Rsync etc maar ik vraag me af of dat deze kunnen wat WHS ook kon. Namelijk het 'imagen' van een complete windows pc naar de server met de mogelijkheid om bij het recoveren te bepalen van welke datum er gerecovered moet worden. Weet iemand een goed, liefst opensource, vervanger voor de WHS functionaliteit? als dit met Rsync kan zou iemand mij in de juiste richting kunnen wijzen? Het systeem moet wel kunnen worden backuped zonder dat de pc in een dos mode oid moet worden gestart zodat gebruikers eventueel nog verder kunnen werken.

Strava | AP | IP | AW

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Welke backup eisen heb jij op je pc dat ntbackup dan wel wbackup niet voldoen?

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

Ik zou eens kijken naar good old robocopy. Het is redelijk simpel om een scriptje te maken en dat zo in te richten dat het aan jouw backup behoeftes voldoet.

Heeft de NAS die je gekocht hebt geen backup mogelijkheden die je kan gebruiken?
Om hoeveel pc's gaat het en hoe 'standaard' zijn deze ingericht? (staat op iedere pc de data op dezelfde plaats?)
Is het anders niet verstandiger om een inlog script te maken die direct een datashare op je NAS mapped naar de pc waarop dan wordt gewerkt? Dan heb je alle data sowieso altijd centraal beschikbaar. Bij laptops zou je dan alsnog aan een robocop scripje kunnen denken die de data ook nog eens naar een lokale partitie kopieert. Met een incremental backup die regelmatig wordt uitgevoerd hoeft dat ook niet heel veel tijd te kosten.

• Webgnome
  • Nu online
ntBackup ken ik niet echt dus als dat kan watik boven geschreven heb ( het imagen on te fly van windows ) dan is dat natuurlijk een oplossing.

Strava | AP | IP | AW

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

over welke windows hebben we het hier eigenlijk?`

De 2 tools die ik noem zijn overgens de default backup tools die bij windows geleverd worden...

[ Voor 51% gewijzigd door Yalopa op 25-05-2010 21:47 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

waarom zou je geinteresseerd zijn in je windows installatie? Het lijkt me dat je je data veilig wil stellen. Je windows installatie hoeft echt niet dagelijks veilig gesteld te worden.

• Webgnome
  • Nu online
Yalopa schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 21:47:
over welke windows hebben we het hier eigenlijk?`

De 2 tools die ik noem zijn overgens de default backup tools die bij windows geleverd worden...
Windows XP / Windows 7
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 21:48:
waarom zou je geinteresseerd zijn in je windows installatie? Het lijkt me dat je je data veilig wil stellen. Je windows installatie hoeft echt niet dagelijks veilig gesteld te worden.
Nee dat klopt wel maar het gaat er nou juist om dat ik niet en een windows installatie wil doen en daarna ook nog eens de data wil terug recoveren. Het mooie van WHS was nu juist dat als je bijv. hardware failure had je kon recoveren en je terug was bij het laatste punt waar je gebleven was met al je data maar ook al je history settings etc. En dat is toch wel verrekte handig. :) Ik ga inderdaad nog even kijken naar robocopy omdat ik dat ook tegen kwam tijdens mijn zoek tocht.

[ Voor 4% gewijzigd door Webgnome op 25-05-2010 22:26 ]

Strava | AP | IP | AW

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

XP doet alleen op de oude manier backups met NTbackup.
Tenzij je zelf een WinPE capture image af en toe gebruikt om een complete .wim of .VHD ervan te maken als full system backup.

Windows 7 heeft zelf Complete PC Backup waarmee je een volledige install kunt 'snapshotten' in VHD formaat.
Ik ga inderdaad nog even kijken naar robocopy omdat ik dat ook tegen kwam tijdens mijn zoek tocht.
Is leuk voor data, maar niet voor je systeembestanden. Tenzij je alle ACLs mee laat nemen, maar dan ben je met een image sneller klaar.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1