E-tech modem + 486 mobo...?

Pagina: 1
Acties:

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-08 14:40
Ik heb een probleem. Ik heb een e-tech modem (zo'n ding van 75 piek bij de funprice), die niet werkt. Nu wil ik dat ding aan de praat krijgen in een 486, met een overdrive pentium 83 chip.

specs van de poeter:

UMB 486 AT mobo (4x ISA, 3 x PCI) (met PCI? JA!! ze bestaan, 486 mobo's met PCI!!!)
Intel pentium overdrive 83 Mhz proc
Soundblaster 16 (AWE32???)
PCI cheap-ass vidokaart (merk trident)
2x HD (Quantum bigfoot 1,3 GB en Maxtor 1,3 GB)
64 MB EDO geheugen
win98 geinstalleerd

Hier is het probleem: Als ik de modem in het pci slot prik, ik doe de computer aan, dan vind windows de modem en installeerd keurig de drivers. Ga ik naar control panel, en ga ik naar system --> device manager, staan daar 2 modems, een HCF enumerator, en een E-tech PCI56K modem. klik ik op de eigenschappen van het modem, dan zegt ie dat ie een .dll bestand niet kan vinden. Ga ik in het configuratiescherm naar modems, dan geeft ie gewoon de COM-poorten aan, 1,2 en 4, en een modem ZONDER een COM-poort daaraan te hebben toegewezen. Het probleem zit dus duidelijk bij de toewijzing van de COM-poorten. Ik heb het idee dat ik die in het bios moet toewijzen op een of andere manier, omdat het een 486 mobo is weet ik me daar iets van te herrineren.

Wat doe ik fout?

TweakBlog

Verwijderd

"klik ik op de eigenschappen van het modem, dan zegt ie dat ie een .dll bestand niet kan vinden."

Volgens mij gaat het hier al niet goed...
Verder kan je weinig COM-poorten toewijzen omdat het sowieso een software-matige COM poort zal zijn. Waarschijnlijk is COM4 die toegevoegde COM poort. Kan in principe conflicteren met COM2 (zelfde IRQ?). Die kan je evt. uitzetten in je BIOS.
Mocht het gaan werken dan is je CPU erg krap bemeten. Zet evt. compressie en zo uit.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Mmmmmm, ken dit probleem.
Heb het al eerder gehad met oude pc's, en modems en geluidskaarten.
Maw, onder de Intel 200Mhz.
Die kaarten krijg je niet aan de praat, ze werken pas bij 200Mhz en hoger.
Het installeren gaat in de meeste gevallen probleemloos, alleen het werkend krijgen lukt niet, of soms heel eventjes.

And The Only One

Verwijderd

Modem heeft MMX nodig...

Verwijderd

Modems die een 200 MHz vereisen zijn softmodems, ook wel winmodems genoemd.
De modems van 75 piek zijn hardware modems, die in theorie in ieder systeem zou moeten werken. Op de doos staat echter wel een P60 als eis, of dit echt nodig is, zou ik niet durven zeggen(denk haast van niet)

Verwijderd

Die com-poorten zijn niet belangrijk, die worden virtueel aangemaakt door Windows, je kunt je seriele poorten in de nios uitschakelen.

Verwijderd

Ummm voor zover ik weet leggen die pci modems een zware belasting op je processor dat van die Pentium 60 als minimum is er dus niet voor niks zou je zeggen. Een 486 kan dit volgens mij echt niet trekken.

Verwijderd

Volgens mij heb je voor een 56k modem sowieso minstens een p166 nodig. Extern lukt wel weer met minder CPU kracht.

Rob

Verwijderd

Ik heb dit zelf aan de hand gehad. Het heeft te maken met de driver die de modem moet aansturen. Deze drivers zijn alleen geschikt gemaakt voor pentium 200 of meer. In sommige gevallen installeert de driver zich nog niet eens, zoals ik zelf aan de hand heb gehad. Vaak is het beste om een extern modem te gebruiken en die werken haast op alle machines.

Verwijderd

Hij deed het wel bij mijn IBM/Cyris 150mhz... na heel veel gekloot met drivers herinner ik me...

Verwijderd

Toch zou het theoretisch haalbaar moeten zijn hoor. Ik had een 486 100 mhz dx4
met 24 mb mem en 1.2 gig hdd 2 mb video mem
2x pci 3x isa en win 95 en 98 werkte perfect met die e-tech modems nos problemos . Kijk eens naar een Update van je drivers op de site van etech

Verwijderd

PCI modems zijn er in 2 smaken: controller gedeelte in software ("hardware modem" LOL ;) ) of controller EN datapump in software (inderdaad "software modem").
In het algemeen wordt aanbevolen om minstens een P133 of P166 voor een PCI "hardware" modem en een P2 voor een software-modem.
Wat weleens wil werken is om een Standaard Modem te installeren (wel virtuele COM gebruiken) bij een langzame processor. Dan is compressie en zo disabled.

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 20:44
Het feit dat een p83 te weinig rekenkracht heeft voor een softmodem (zoals deze E-Tech) doet er op zich niet toe. Hij moet wel degelijk te installeren zijn! Dat ie vervolgens niet vooruit te branden is of je systeem lamlegt dat kan idd.

Op mijn eerste PC (crappy Cyrix MMX op 166) deed een Diamond HCF modem prima z'n werk! Het is BS dat je een P2 nodig zou hebben voor (die klasse) softmodem.

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-08 14:40
Wat ik dus kan proberen is het volgende:
-compoort uischakelen
-nieuwste drivers installeren
-proberen om als standaard modem te installeren
-Werkt dit allemaal niet, externe modem kopen.

TweakBlog

Verwijderd

ik geloof dat ik mijne heb geistalleerd als een "Rockwell ofzo en toen deed ie het ineens..... maar weet het niet zeker meer, was Pre-Kabel ;)

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:52
E-tech modems bijv. heb je dit voor nodig:

56k Hard : p-60 minimaal
56k Soft : p233 minimaal (liefst met MMX)

Verwijderd

56k ISA modem werkte prima in mijn 486-100. Ik moest alleen wel met jumpers een irq en com toewijzen op de modem, omdat mijn (all ISA) 486 mobo niet zo van PnP isa hield. Maar qua processor kracht no problemo. Wel trage schermopbouw met internetten, maar downloadsnelheid op zich was gewoon prima, ong. 6 kB per sec. Ik denk dat je even nieuwe drivers moet downloaden ofzo. En anders kun je dus proberen de jumpers om te zetten, dat je zelf een irq en com toewijst, maar ik heb geen idee of dat uberhaupt wel mogelijk is met jouw modem.
Pagina: 1