• xyi64001
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-01 16:20
Ik ben al geruime tijd bezig om DFS werkend te krijgen maar ik krijg het niet voor elkaar. Het gaat om de volgende situatie:

Server 1:
Windows Server 2008 Standard x86
Domain Controller

Server 2:
Windows Server 2008 Standard R2 x64
Domain Controller

De servers staan fysiek op verschillende locaties die met elkaar verbonden zijn middels een VPN tunnel. De servers zitten beide in een ander domein. Tussen de servers is een werkende two-way external non transitive trust. Op server 1 staat een map met gegevens die ik dus op server 2 gesynchroniseerd wil hebben.

Het probleem:

Ik maak een nieuwe mulipurpose replication group aan, vervolgens moet ik de replication group members opgeven. Op server 1 is het toevoegen van 'zichzelf' geen probleem, maar het toevoegen van server 2 geeft de volgende foutmelding:

"The server's operating system version cannot be retreived. The network path was not found."

Ik kan dan alsnog doorgaan en gewoon op beide servers de mappen kiezen die moeten worden gerepliceerd. Wanneer ik dan aan het einde van de wizard op 'Create' klik krijg ik de volgende foutmelding:

"The DFS Replication member object cannot be created. Domain controller cannot be contacted"

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
De servers hangen niet in hetzelfde forest dus? Dat wil zeggen het zijn twee verschillende active directory hyrarchieën?

Volgens mij is dat nog steeds niet mogelijk, en moeten dfs-servers altijd in hetzelfde Forest zitten:
http://www.microsoft.com/windowsserversystem/dfs/dfsfaq.mspx

Maar wat nou als je het eens met een transitive-twoway-forest trust probeert? Overigens ga ik er vanuit dat net als met zoveel multimaster applicaties het Forest echt een keiharde grens is waar je tegenaanloopt.

Overigens is het wel mogelijk om te links te maken naar shares in een ander forest.Replicatie is alleen niet mogelijk.

Waarom twee domeinen met deze oplossing? Wat houdt je tegen om beide dc's hetzelfde domein te draaien? en met delegated control e.e.a af te dichten...

[ Voor 21% gewijzigd door sanfranjake op 25-05-2010 14:28 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• xyi64001
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-01 16:20
Het zijn 2 domain controllers van 2 afzonderlijke bedrijven, vandaar de 2 aparte domeinen. Ik vond in dit document: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc773238(WS.10).aspx dat het inderdaad niet mogelijk is om DFS tussen 2 verschillende forests te gebruiken.

Transitive trust lijkt me ook niets uitmaken omdat het niet om meer dan 2 domeinen gaat?

Het scheelt dat server 2 nog niet in gebruik is en ik zal deze dus waarschijnlijk opnieuw moeten promoten.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
xyi64001 schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 15:22:
Transitive trust lijkt me ook niets uitmaken omdat het niet om meer dan 2 domeinen gaat?
Ik weet het, en heb ook nog even zitten zoeken naar 2008 (al-dan-niet R2) specifieke changes in dit model. Maar aangezien al je configdata, replicatie etcetera in de AD wordt opgeslagen lijkt het me onwaarschijnlijk dat dit veranderd is. Maar je kan het altijd even proberen. Omdat two-way transitive forest trusts de meest open/hoog mogelijke vorm van trust is zou je dat nog eens kunnen proberen. Echter gaan de twee forests dan nog steeds niet echt info uitwisselen/cachen van elkaar...
Het scheelt dat server 2 nog niet in gebruik is en ik zal deze dus waarschijnlijk opnieuw moeten promoten.
Wellicht had je een generieke domeinnaam kunnen kiezen, domain.local, services.lan, ik noem maar iets. Het is vast de domeinnaam bij het inloggen waarvoor de splitsing belangrijk was? Of is er gewoon nooit echt nagedacht over deze opzet voordat er gebouwd werd?

Maar tweede server in hetzelfde domein is de beste oplossing. Een subdomain kan ook wel maar dat heeft met bepaalde dfs-onderdelen soms ook wat beperkingen (vooral 2003). Dat is in de net aangehaalde documentatie wel te vinden.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters