Verschillen Intel I3 versus P4500 Celeron

Pagina: 1
Acties:

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Topicstarter
Loop tegen iets raars aan bij een klant,

Klant heeft Dell Vostro 3500's besteld, en wilde graag I3 cpu's.
UItgeleverd is uitendelijk een model met een P4500 celeron cpu erin.

Op de DELL site is niks terug te vinden over dit model, na een telefoontje met Dell werd dat bevestigd, en konden ze me alleen vertellen dat de laptop 544 ex btw zou kosten vgl met een i3 voor 449 ex bwt.

Na zoeken op internet blijkt dat Intel inderdaad een P4500 uitlevert since Q2.

P4500 eigenschappen::
P4500 Celeron is 32nm, 2 cores, met 2 threads support, 1.86 Ghz en geen Turbo of Hyperthreading, 2 mb cache

Groote vraag is nu, wat te doen. Volgens mij is een P4500 the low end van de cpu's op dit moment, en presteert dat ding aanzienlijk slechter dan een I3, maar Dell kan/wil dit niet bevestigen.
(quote: hij is duurder, dus zal wel sneller en beter zijn, maar hij staat nog niet in ons systeem)

Vraag is nu, iemand enig inzicht/idee hoe groot het daadwerkelijke prestatie verschil zal zijn?
Zoeken bij intel (P4500 http://ark.intel.com/Product.aspx?id=47552, I3 http://ark.intel.com/ProductCollection.aspx?familyId=46468) geeft leuke getallen, maar effectief zegt dit weinig.

Verder omdat de P4500 vrij nieuw is, nog geen vergelijkingssites kunnen vinden op de diverse sites.

Iemand die wat nuttigs kan zeggen over de P4500 versus I3?

Voor de duidelijkheid, geen 'P4500 is een shit cpu en dat soort opmerkingen, ik vraag om een vergelijking/meer info.

If you choose to criticise you choose your enemies

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:16
Als je de laptop met een i3 heb besteld, moeten ze gewoon met een i3 leveren. Of ze moeten jou van te voren op de hoogte stellen dat er een wijziging heeft plaatsgevonden. De prijzen zijn constant aan het veranderen en soms is er geen touw aan vast te knopen bij Dell.

Verder klopt dat de P4500 minder snel is dan een i3. Ten eerste heeft een p4500 lager snelheid, 2MB L2 cache ipv 3MB en heeft het ook geen hyperthreading.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:49
Gewoon de i3 eisen van Dell, of deze Celeron nou beter is of niet, jij wilde een i3, die heb je besteld en die hoor je te krijgen. Zoals karakedi al aangeeft, de i3 is gewoon beter.

Ik weet niet hoe de verhouding met de klant is en in welke setting dit is. Dat maakt het verhaal wel iets lastiger zolang dit niet beter wordt aangegeven. Ik kan niet opmaken wie nu de laptop echt heeft besteld en wat de orderbevestiging aangeeft. Zeker als het een klant is maakt het aan de andere kant wel belangrijker, jij kunt als tussenpersoon namelijk gewoon hard maken dat de klant de i3 NODIG heeft ivm niet nader te noemen compatibiliteit en eisen aan stabiliteit. Ook al slaan die op de grootste kul.

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Topicstarter
Het was puur zakelijk advies welke de laptop modellen (externe) organisatie zou kunnen aanschaffen.
Behoefte was aan office/browse/mail laptops, welke ook redelijk vaak mobiel gebruikt zullen worden.
Alles > i3 zou overkill zijn, en op het moment dat de externe organisatie de bestelling geplaatst heeft, was de P4500 nog helemaal niet leverbaar.
Heb zelf dus ook Dell gebelt, maar die weten niets van de P4500, anders dan dat hij ergens heel erg verborgen in het systeem zit, en niet op de website is terug te vinden.

Voor de duidelijkheid, er is betaald voor I3's (zijn dus goedkoper dan de P4500) echter, als blijkt dat de P4500 echt zoveel zuiniger is qua verbruik bijvoorbeeld, dan zou het een hoop ellende schelen door dit model in gebruik te nemen.

Het grootste probeem is dus, waar vind ik een P4500 benchmark tov een i3 (of iemand die er ervaring mee heeft). Aangezien de P4500 net uit is, heb ik nog niets anders kunnen vinden dan intel specificaties.
Denk dat ik zelf maar zo'n ding ga testen.

If you choose to criticise you choose your enemies

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 22:14
karakedi schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 14:19:
Als je de laptop met een i3 heb besteld, moeten ze gewoon met een i3 leveren. Of ze moeten jou van te voren op de hoogte stellen dat er een wijziging heeft plaatsgevonden. De prijzen zijn constant aan het veranderen en soms is er geen touw aan vast te knopen bij Dell.

Verder klopt dat de P4500 minder snel is dan een i3. Ten eerste heeft een p4500 lager snelheid, 2MB L2 cache ipv 3MB en heeft het ook geen hyperthreading.
Dat dus, ik zou ook voor de i3 gaan. Vooral de HT kan nogal in je voordeel werken.

Edit: helaas komt ie hier nog niet voor: http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

[ Voor 6% gewijzigd door Noxious op 25-05-2010 16:55 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:49
Emmeau schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 16:52:
Voor de duidelijkheid, er is betaald voor I3's (zijn dus goedkoper dan de P4500) echter, als blijkt dat de P4500 echt zoveel zuiniger is qua verbruik bijvoorbeeld, dan zou het een hoop ellende schelen door dit model in gebruik te nemen.
Maar dat is hij dus niet. Beide 35W TDP en bij het underclocken om energie te besparen zijn ze toch vrijwel identiek. Voordeel is dat de i3 dus gewoon sneller is als je wel even iets zwaarders moet doen.
Het grootste probeem is dus, waar vind ik een P4500 benchmark tov een i3 (of iemand die er ervaring mee heeft). Aangezien de P4500 net uit is, heb ik nog niets anders kunnen vinden dan intel specificaties.
Denk dat ik zelf maar zo'n ding ga testen.
Aangezien je niets specificeerd gok ik er maar op dat het om een i3 330M gaat. Dan hebben we 2,13GHz vs 1,83GHz. Aangezien we gewoon over dezelfde Arrandale architectuur spreken heb je geen benchmarks nodig om te zien welke sneller is.
Alleen al op kloksnelheid betekend dit dat de i3 330M al 16,4% sneller is. Daarnaast heeft de i3 330M dus ook nog hyperthreading en 1MB aan cache meer. Dat zal betekenen dat dat getal eerder naar de 20% zal gaan dan 15%.

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:16
De P4500 is even aangeboden geweest als het basismodel en de prijs is is lager geweest dan de die van de i3 versie. Het is uberhaupt onzin dat het 544 zou kosten. Als je even speelt met de evalue codes kun de het systeem met de p4500 terugvinden. zie http://configure2.euro.de...535018&rbc=N0535001&s=bsd
Gewoon een i3 eisen zoals in het overeenkomst. Of een prijscompensatie eisen van 30 euro per laptop, maar ik zou liever een i3 hebben dan een p4500.

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
Heb eigenlijk geen tijd om te reageren maar is dit het overzicht er niet van?

http://www1.euro.dell.com...tro_3300&s=bsd&cs=nlbsdt1

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Emmeau schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 13:22:
(quote: hij is duurder, dus zal wel sneller en beter zijn, maar hij staat nog niet in ons systeem)
En dat is een onzinstatement, prijzen van hardware fluctueren ontzettend hard en het gebeurt vaak genoeg dat een slechtere versie meer kost, zeker als deze slecht verkrijgbaar is (bijvoorbeeld EOL of juist net nieuw en dus nog geen gestabiliseerde prijs).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1