[SBS] Migratie van SBS2000 naar SBS2008

Pagina: 1
Acties:

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07-2025
De titel zegt eigenlijk al wat ik wil, maar het is me allemaal te vaag...

Ik heb al een aantal migraties van Windows 2003 SBS (R2) gedaan naar SBS 2008, en dat verloopt allemaal redelijk soepel, mits je je aan de regels houdt, en er misschien een paar regels bijmaakt waar MS niet aan gedacht heeft (zoals alles in dezelfde taal... dat heeft koppijn gegeven :( )

Nu wil ik echter een migratie van SBS 2000 naar SBS 2008 doen. Ik heb vanaf de introductie van SBS 2008 begrepen dat het niet mogelijk rechtstreeks te migreren, en dat MS hier ook geen ondersteuning voor gaat bieden. Het werd aangeraden een tijdelijke 2003 server te gebruiken voor een swing-migration. Klinkt logisch, en zou, in principe, goed te doen moeten zijn... Echter, MS heeft zijn eigen mensen gevraagd ook met een migratieplan op de proppen te komen, en wel in de vorm van dit document:

http://www.microsoft.com/...72028a4619&displaylang=en

Het is echter een nogal cryptische handleiding, met heel veel verwijzingen naar andere artikelen (wat natuurlijk niet handig is bij het uitprinten, mocht je dat willen), en ik heb het idee dat er nogal wat typo's inzitten als het gaat om 2003 / 2008 en omgekeerd...

Wat ik eigenlijk wil weten, kan iemand me een goede methode aanraden om de migreren van SBS 2000 naar SBS 2008, wat zijn de ervaringen met een 2003 swing-migration, of met voorgenoemde handleiding?

By each crime and every kindness, we birth our future

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 07:41
Je wil toch servernaam en ip adres hetzelfde houden, neem ik aan?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:13
Ik heb afgelopen weken een 2003-2008 migratie gedaan met behulp van de handleidingen van http://www.sbsmigration.com maar ook daar hebben ze helaas niks over 2000 -> 2008.

Ik gok dat je wel een redelijk nuttig antwoord krijgt als je die mensen mailt, Jeff verkoopt graag zijn pakketjes :P en hij heeft er duidelijk ervaring mee :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Freggel_United
_H_G_ schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:23:
Je wil toch servernaam en ip adres hetzelfde houden, neem ik aan?
Liever niet, dit geeft alleen maar verwarring... Alles gaat op basis van driveletters, en alle gebruikers werken op dezelfde 2003 Terminal Server, welke ik het liefst ongemoeid laat. Kwestie van Client Side Extensions installeren, of desnoods de oude scripts aanpassen...

• _H_G_
Ah, al zou ik nog steeds een swing migration doen ipv die MS documentatie (dacht: maak de keuze wat makkelijker voor je, als je die wens wel had gehad). Dat zou niet veel spannender moeten zijn dan sbs 2003-2008, daar de tijdelijke server in beide gevallen een 2003 server is. Helaas heb ik zelf geen ervaring met sbs 2000-2008.

• Freggel_United
_H_G_ schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 12:15:
Ah, al zou ik nog steeds een swing migration doen ipv die MS documentatie (dacht: maak de keuze wat makkelijker voor je, als je die wens wel had gehad). Dat zou niet veel spannender moeten zijn dan sbs 2003-2008, daar de tijdelijke server in beide gevallen een 2003 server is. Helaas heb ik zelf geen ervaring met sbs 2000-2008.
Ook de handleiding van Microsoft is in principe een swing-migration, alleen is je TempDC een 2008 machine (hoewel ik hier dus aan twijfel, aan het einde ven het document hebben ze het ineens over 2003)

Ik wacht geduldig op tweakers die hier ervaring mee hebben :)

• _H_G_
Of ff mailen zoals boven geadviseerd wordt :) Ik denk niet dat er veel ervaring hebben met sbs2000-sbs2008. Zo populair was sbs2000 niet.

Btw. het is geen swing wat MS daar geeft: Er is geen TempDC waardoor het juist mis kan gaan (wat ze bedoelen is denk ik dat eerst het 2008 server gedeelte geïnstalleerd wordt, daarna migratie, en als laatste het sbs gedeelte)

[ Voor 8% gewijzigd door _H_G_ op 25-05-2010 12:36 ]

• Freggel_United
_H_G_ schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 12:34:
Of ff mailen zoals boven geadviseerd wordt :) Ik denk niet dat er veel ervaring hebben met sbs2000-sbs2008. Zo populair was sbs2000 niet.

Btw. het is geen swing wat MS daar geeft: Er is geen TempDC waardoor het juist mis kan gaan (wat ze bedoelen is denk ik dat eerst het 2008 server gedeelte geïnstalleerd wordt, daarna migratie, en als laatste het sbs gedeelte)
Ja dat dacht ik in eerste instantie ook, maar als je het een paar keer overleest zou je het ook anders kunnen interpreteren. In een van de laatste alinea's hebben ze het weer over het volledig installeren van SBS 2008...

Ik denk dat er zowiezo een tijdelijke 2003 DC bij hang, al was het maar om een draaiende kopie van de GC te hebben... de hele handel wordt toch virtueel, dus een server meer of minder maakt dan ook niet uit :)

• Freggel_United
Pfff, ff een update... hoe vaker ik Microsoft's "handleiding" doorlees, hoe vager het wordt. Er zitten teveel onduidelijke zaken in, vooral tegen het einde.

Zoals ik de handleiding nu begrijp:

1. Functional Level van Forest en Domain raisen naar 2000 native (logisch)

2. Domain en Forest Adpreppen (hoewel er volgens mij een deel mist bij het deel over Forest Adprep, maar zo moeilijk is dat niet)

3. Windows 2008 installatie verrichten op nieuwe hardware vanaf DVD 3 of 4, terwijl er bij SBS2008 maar twee DVD's geleverd worden, wellicht een taalverschil? Oftewel, waar ga ik die NIET-SBS Windows 2008 installatie vandaan halen?

4. Maak de Windows 2008 installatie domain controller

5. Forceer replicatie vanaf de Windows 2000 Machine

6. Verplaats alle FSMO rollen

7. Verwijder Exchange 2000 van de Windows 2000 machine (uiteraard hebben we reeds PST's van alle mailboxen).

8. Controleer de AD of Exchange 2000 uit de organisatie is verdwenen

9. Forceer replicatie vanaf de Windows 2000 machine

10.Verwijder drive-mappings en loginscripts

11. Demote en verwijder de Windows 2000 machine uit het domein

12. Laat de Windows 2008 server de DHCP verzorgen

13. Functional Level van Forest en Domain raisen naar 2003

Nu wordt het vaag, ze beginnen nu wéér over een Source en een Destination server. Wat is nu de source? De oude Windows 2000 server? De nieuw gebouwde Windows 2008 server? Moet ik nu schoon beginnen, of moet ik deze stappen uitvoeren op de nieuw gebouwde Windows 2008 server?

Leest er iemand beter dan ik?

• Freggel_United
Goed, ik heb besloten het anders aan te pakken...

Gisteren het domein 2000 Native gemaakt, en forest en domain schema's geupdate naar 2003 R2 (schema 31 als ik me niet vergis). Tevens bromt er nu een 2003 R2 server mee als DC, zonder rollen, alleen de GC neemt hij mee.

Het volgende waar de internets me geen antwoord op kan geven (of ik ben echt te gaar om fatsoenlijk in het engels te googlen): Windows 2003 SBS heeft een mooie sbcore, die continu controleert of je wel aan licentie voorwaarden voldoet... Heeft Windows 2000 SBS ook zoiets? Ik wil namelijk Exchange verwijderen van de 2000 bak, FSMO rollen naar de 2003 bak. daarna de 2000 machine demoten, zodat het domein naar 2003 native kan, waarna ik een normale 2008 migration kan draaien (we komen er wel :)). Dit alles terwijl de gebruikers hun shares en applicaties kunnen blijven benaderen op de 2000 machine.

Vergeet de vorige post dus, ik heb geen vertrouwen in het document, dan het wiel maar opnieuw uitvinden.

[ Voor 1% gewijzigd door Freggel_United op 04-06-2010 10:31 . Reden: typo ]

• Freggel_United
Update:

SBS 2000 is niet meer, net alle rollen overgedragen aan mijn TempDC, Exchange verwijderd en de 2000 machine gedemote... Beestje draait nu als member-server, volgens de ingewijden heb ik een grace-period van twee weken...

Inmiddels het forest en domein naar Windows 2003 functional level gehaald, migrationtool van SBS 2008 gedraaid, de installatie van SBS 2008 is nu aan het knorren, ben benieuwd :)

Pagina: 1