Toon posts:

Harde schijf verdwijnt steeds van computer.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar weken geleden een nieuwe computer samengesteld.
Mijn desktop bestaat uit drie harde schijven namelijk: een ssd, een samsung 1tb en mijn oude dell schijf van 250gb.

Paar dagen geleden zag ik bij my computer dat mijn 1TB schijf er niet meer bij stond. Ik startte mijn computer opnieuw op om te kijken of dat zou helpen. Ik kreeg een BootMGR missing error te zien.
Mijn eerste poging om de bootmgr error te maken mislukte. Ik heb met de windows 7 cd en dan op fixboot geklikt. Dit werkte niet, ik kreeg weer een bootmgr error. Daarna heb ik mijn 1TB schijf en 250GB ontkoppeld van mijn moederbord. Mijn ssd geformatteerd en windows erop gezet. Dit heeft mijn bootmgr verholpen.

Nu zie ik af en toe mijn 1TB schijf. Maar na een tijdje verdwijnt hij van mijn device manager en my computer. Meestal loopt hij even vast als ik data van de schijf probeer te halen.
Ik zag op een engelse forum dat het misschien kan liggen in welke sata poort ik mijn HD heb gezet. Dus heb ik mijn ssd op sata1,dvd op sata 2, 1TB op sata3 en dvd-rw op sata4 gezet. Ik heb mijn 250gb schijf nu tijdelijk niet aangesloten op mijn moederbord.

Er staat belangrijke data op mijn 1TB schijf. Dus ik hoop dat ik het niet hoef te formatteren.
Kan het misschien een virus zijn of is dit een een hardware probleem? Ik hoop dat iemand mij kunt helpen met dit probleem.

Bij voorbaat dank!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:31
Misschien sata kabeltje vervangen? Of een andere power connector aansluiten. Probeer anders met UBCD eens HDDtest ofzo. Misschien is de HDD brak?

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:59
Als eerst een backup maken,daarna een hdd test gaan draaien.
Is het een jonge hdd? Dan kan je misschien het beste naar de winkel terug gaan?

• Marmotje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-01 11:07
Ik zou je 1tb HD is even testen met het programma van de fabrikant...

Daar kun je meestal een bootable cd van branden die vervolgens je HD nakijkt op badsectors en de aansluiting etc.

Heb je de HD ook al op een ander systeem getest ?

apt-get moo

Verwijderd

Topicstarter
jjbstolk schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 09:01:
Als eerst een backup maken,daarna een hdd test gaan draaien.
Is het een jonge hdd? Dan kan je misschien het beste naar de winkel terug gaan?
Ik heb al 500gb aan data erop staan. Maar elke keer als ik iets eraf probeer te halen dan loopt mijn computer half vast en is mijn HD foetsie... Dus een backup is niet mogelijk.
Marmot84 schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 09:02:
Ik zou je 1tb HD is even testen met het programma van de fabrikant...

Daar kun je meestal een bootable cd van branden die vervolgens je HD nakijkt op badsectors en de aansluiting etc.

Heb je de HD ook al op een ander systeem getest ?
Ik heb een cd gebrand maar hij kon de test niet doen omdat hij L: niet kon aflezen, wat ik best raar vind aangezien ik geen L: heb... Mijn 1TB schijf is H:
Misschien is het idd handig als ik mijn HD op een andere systeem test.
Clavis schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 09:01:
Misschien sata kabeltje vervangen? Of een andere power connector aansluiten. Probeer anders met UBCD eens HDDtest ofzo. Misschien is de HDD brak?
Sorry welke file moet ik precies downloaden voor een HDDtest? Kan je misschien een link posten? Thnx!

Update: ik zag vanmiddag als mijn 1Tb schijf verdwijnt van mijn device manager dan is hij ook niet meer terug te vinden in BIOS.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2010 18:53 ]

• Clavis
http://www.ultimatebootcd.com/download.html => Deze
Eff branden op een CD, daarna booten vanaf CD. In het menu kun je kiezen voor HDD test.

Verwijderd

Topicstarter
Clavis schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 19:06:
http://www.ultimatebootcd.com/download.html => Deze
Eff branden op een CD, daarna booten vanaf CD. In het menu kun je kiezen voor HDD test.
Ik heb een HDD test gedaan, en er is een error gevonden. Er werd aangeraden om de schijf te formateren.
Is het nog mogelijk om data van de schijf te back-uppen?
Bedankt voor de link!

• Clavis
Misschien met BartPE, : http://www.nu2.nu/pebuilder/#download, Ook even op CD branden, en dan booten van CD. Hiermee kun je 99% zeker nog wel je data backuppen. Daarna gewoon formatteren, en een herinstallatie van het desbetreffende OS uitvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
Clavis schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 08:44:
Misschien met BartPE, : http://www.nu2.nu/pebuilder/#download, Ook even op CD branden, en dan booten van CD. Hiermee kun je 99% zeker nog wel je data backuppen. Daarna gewoon formatteren, en een herinstallatie van het desbetreffende OS uitvoeren.
Ik gebruik Windows 7 en als PE Builder naar windows installation files zoekt kan hij niks vinden (Number of valid source lacations found: 0 ) Ik heb zelfs mijn windows 7 cd in de dvd-drive gedaan maar hij kan nog steeds niks vinden. Moet ik windows xp hebben voor Pe Builder?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als hij ook weg is in de bios dan lijkt me een ander OS geen oplossing. Gewoon testen met andere kabels en eventueel in een ander systeem.

Als de hdd zelf kapot is kan je er op geen enkele manier meer aan. Tenzij je die zelf kan repareren. Als de elektronica stuk is kan je een identieke hdd kopen en de elektronica proberen over te zetten als de fout intern zit, ga je al een cleanroom nodig hebben om een herstelling uit te voeren.

Als het dan nog niet goed is dan moet de hdd binnen. Als je geen back-up kunt maken, tja dan ben je waarschijnlijk je bestanden kwijt.
Maar aangezien je nog geen back-up hebt lijken die bestanden ook niet zo belangrijk.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-02 10:04
[verwijderd]

[ Voor 103% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 13:03 ]

Verwijderd

Het is misschien een tip om MiniPE te downloaden en daar met Ghost een complete image te maken van je hardeschijf.
tenminste als je dan geluk hebt dat die er tussen staat.
(tip vergeet dan niet Ghost Explorer even op een USB te kopiëren
zo niet raad ik je aan om een IT bedrijf in de buurt te raadplegen of eventueel de schijf daar heen te brengen met de vraag of ze een back-up kunnen maken.

lukt het ze niet dan zou ik toch maar eens kijken of dit binnen de garantie valt ja of nee dan zou je de schijf alsnog kunnen opsturen naar de fabrikant die over het algemeen 99% van de kapotte schijven alsnog kan back-uppen.

in ieder geval succes met het oplossen van het probleem.

Huskey,

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat voor moederbord heb je? Mijn zus had een asrock met bijgeleverde sata kabels. En ze had heel veel onverklaarbare bsod's. Uiteindelijk sata kabel vervangen door een die bij mijn asus moederbord zat. Je zag gewoon het kwaliteitsverschil tussen de kabels. En nooit geen bsod's meer gehad. Dat zij bsod's had, kan zijn omdat het bij haar de systeemschijf was en bij jouw kan je OS blijven draaien als de 2de/... hdd toevallig uit valt.

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 15:22:
Wat voor moederbord heb je? Mijn zus had een asrock met bijgeleverde sata kabels. En ze had heel veel onverklaarbare bsod's. Uiteindelijk sata kabel vervangen door een die bij mijn asus moederbord zat. Je zag gewoon het kwaliteitsverschil tussen de kabels. En nooit geen bsod's meer gehad. Dat zij bsod's had, kan zijn omdat het bij haar de systeemschijf was en bij jouw kan je OS blijven draaien als de 2de/... hdd toevallig uit valt.
Ik heb een Gigabyte GA-790FXTA-UD5.
Ik probeer nu met een data recovery software mijn data terug te krijgen weet niet of dat gaat lukken. Maar het is idd misschien handig om ff op een andere systeem kast aan te sluiten.
Anders wordt het toch formatteren ;w nja had ik maar moeten back-uppen
Pagina: 1