[C#] Logica voor matchen IP adres aan beschikbare netwerken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:09
Als wannabe scripter en niet gehinderd door enige kennis en ervaring wilde ik onderstaand even spiegelen bij de meer ervaren rotten.

Ik heb de beschikking over een file (aangeleverde dump) met daarin 100.000+ unieke IPv4 adressen die representatief zijn voor het bezoek aan website X.

Daarnaast heb ik een andere file met daarin de beschikbare netwerken (peers) van een BGP router. Het gaat hier om enkele duizenden netwerken. (111.111.111.0/20 bijv.)

Nu wil ik weten hoeveel procent van de unieke (potentiële) IP adressen niet bereikbaar zijn via aangesloten peers/netwerken op deze router en dus alleen via betaalde transit verbindingen te bereiken zijn.

Mijn eerste idee is om alle IP adressen in een array A in te lezen en vervolgens alle netwerken in een array B. Met een bitwise XOR operator kan er gekeken worden of een betreffende IP adres (uit array A) binnen het betreffende netwerk valt (in array B ). Array B is eigenlijk een ordinaire routing table.

Dit betekent dat voor elke entry in array A array B doorlopen moet worden en er voor elk netwerk in array B een XOR uitgevoerd wordt op zoek naar een match . Eventueel kan het iteratief doorlopen van array B afgebroken worden na een gevonden match.

Mijn gevoel zegt dat dit zal werken maar dat het een hoop tijd kost om de data op deze manier te verwerken. Wat kan ik hier aan optimaliseren? De gemiddelde huis-tuin-en-keuken router doet dit vast efficiënter :).

Mijn voorkeur gaat uit naar C# maar dat is voor dit vraagstuk niet zo heel relevant.

Heeft iemand hier ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Als je je array B sorteert dan kun je relatief eenvoudig met wat matches op de eerste meest significante byte van het IP het aantal items uit B waartegen je moet matchen verminderen. Eventueel kun je daarna nog doorgaan naar de tweede meest significante byte. Voor het zoeken gebruik je een simpele binary search.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42

Sebazzz

3dp

Gevoel, probeer het gewoon eens? Meten is weten :)

En de taal is slechts een tool, voel je je bij C goed, gebruik dan C. C# is wel wat makkelijker als je even snel iets wil doen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:03

voodooless

Sound is no voodoo!

Er zijn natuurlijk best een handvol manieren te verzinnen om dit heel erg snel te doen :) Ik zou echter gewoon eerst werkenden code maken. Misschien is het al wel snel genoeg.

De eerste makkelijke optimalisatie slag is waarschijnlijk het onderverdelen van de netmasks in groepen aan de hand van het eerste deel van het adres (voor zover de netmask dit toelaat natuurlijk). Zo kun je al heel snel een groot deel van je checks overslaan. Het makkelijkste kun je daarvoor een hash tabel gebruiken. De key is dan het eerste stuk van je netwerk, en de value een lijst met netwerken die daarbinnen vallen.

Dit kun je natuurlijk nog verder uitbreiden naar de volgende laag.. Of je maakt het multithreaded... Er zijn nog wel heel veel optimalisatieslagen te verzinnen :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je voorstel is prima. Een kleine optimalisatie is de array met de netwerken sorteren op prefixgrootte. Dus de kleinste prefixen vooraan, de grotere achteraan. (En voor de duidelijkheid, een /1 prefix is kleiner dan een /32.)

Overigens moet je niet XORen maar ANDen. if (net == ip AND mask) then match else fail.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 25-05-2010 00:05 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokkers
Dank voor antwoorden, ik ga er mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op zich is er nog wel een andere mogelijkheid. Je zou de beschikbare netwerken (je 'array B') ook om kunnen bouwen naar een binaire zoek boom. Hierdoor heb je gegarandeerd maar maximaal 32 bool checks nodig per ip adres. De complexiteit van het algorithme veranderd dan van een O(N*M) naar een O(N) (waarbij N de lengte van array A is en M de lengte van array B. Het opbouwen van de boom vind ik niet significant voor de efficientie omdat de grootte van deze lijst 100x zo klein is als de andere lijst)

Het is echter meer een vinger oefening. De simpele cartaansproduct-approach zal niet heel lang duren.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokkers
Voor de volledigheid nog een toevoeging aan dit topic; het resultaat is acceptabel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11