Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Heb het volgende probleem: zal het gevoelsmatig beschrijven, omdat ik er technisch geen verstand van heb:

Na het uitvoeren van een systeem herstel, laadt mijn pc, (volgens mij), de oorspronkelijke fabrieksinstelling, of althans een gedeelte ervan. (packardt bell)..

Zo opent er een programaatje "Dr. Watson" gemaakt 1991-1995, die meld dat er geen problemen zijn en er is een foutmelding m.b.t. het script van Internet explorer..
Xp laadt wel, maar met een bijna lege "start lijst" en de helft van alle geinstalleerde programma`s is verdwenen uit "alle programma`s". De schermomgeving is verouderd en de bureaublad achtergrond is verdwenen.
De browser opent zonder favorieten of bladwijzers...en uit outlook express zijn de accounts en de contactpersonen verdwenen. media player moet ik instaleren.

Voorafgaand aan deze problemen, ontving ik 4500 mails van "mail daemon"en "system administrator", dat mijn mail aan die en die personen niet bezorgd kon worden. In elke mail minstens de e-mail adressen van 100 personen, dus zou ik aan tienduizenden personen een mail hebben gestuurd?!

Heb recentelijk geen verdachte bestanden geopend, voor zover bekend en mijn antivirus programma geeft niets aan...Heb wel juist daarvoor, via het configuratiescherm, alle windows live/mail/upload bestanden verwijderd, omdat ik messenger wilde verwijderen en daar niet in slaagde

Belangrijk: heb dit opstart probleem al veel vaker gehad...maar meestal na een paar keer opstarten, laadde het correcte systeem wel...echte nu niet meer>

Wie weet wat er aan de hand is en wat er aan te doen is...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
Goede mogelijkheid dat je PC is overgenomen door een minder fijn persoon, en bij en botnetwerk is gezet. Je bent nu waarschijnlijk hulpje aan het spelen, en mails voor en bepaalde persoon aan het sturen.

Dat 'Dr. Watson' komt volgens mij na Windows 2000 niet meer terug op de voorgrond, dat was een soort van probleemhersteller. Goede kans dat die minder fijne persoon een programmaatje heeft gemaakt dat erop lijkt, zodat hij input van de gebruiker kan krijgen (de gouden open deur van virusmakers). Ook dingen als mail openen kunnen al genoeg zijn. Trojans en andere enge dingen kunnen trouwens zonder input, dus helemaal zelfstandig (of op afstand bestuurd) werken.

Overigens, Windows Live Chat (MSN) en bijvoorbeeld de standaard IE6 van XP zijn zo lek als een mandje. Als er een fout opkomt van een script dat niet werkt, zegt dat vaak al genoeg: je/u bent aangevallen.

Voordat je op een zwarte lijst van je provider wordt gezet, door 'jouw/u' (ook al regelt die ander dat) acties met spammen van anderen, zou ik de boel niet langer aan laten staan, belangrijke bestanden eraf halen, en formatteren als er niks belangrijks opstaat.

Maar, om wat vriendelijkere manieren te proberen, wat draait er allemaal op de achtergrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo;
Bedankt voor je interesse...
Deze programma`s draaien bij>>msconfig>>opstarten:

ctfmon.exe (?)
volpanlu.exe (van de geluidskaart)
juched.exe (van java)
smc.exe-startgui (van sygate firewall)
pwrisovm.exe (poweriso)
avgnt.exe (avira antivirus)
nmbgmonitor.exe (van ahead)

(of bedoel je de lange lijst onder>>>msconfig>>>services?)

Kunnen er niet twee problemen tegelijk aan de hand zijn? Het opstarten in die oude versie gebeurt af en toe al, zolang ik de pc heb..en na een paar keer opstarten, kwam het altijd weer goed..
Dat probleem met de mail is misschien een apart geval?

Heb recentlijk geen onveilige bestanden, via mail geopend (ben ik zeker van, want krijg niet veel mail)

Wel enkele torrent bestanden gedownload en geopend (bestanden o.a.films), van sites waar ik al jaren lid van ben en nooit problemen geven..

Vraag me ook af, waarom ik al die "mail delivery failures"ontvang..?! Het zou dan gaan om tienduizenden adressen, die niet meer geldig zijn. Als iemand mijn pc gebruikt om te spammen, moeten het toch grotendeels geldige adressen zijn, mag je aanemen.

Hoor graag van je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 18:04
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 16:59:
Hallo;
Bedankt voor je interesse...
Deze programma`s draaien bij>>msconfig>>opstarten:

ctfmon.exe (?)
volpanlu.exe (van de geluidskaart)
juched.exe (van java)
smc.exe-startgui (van sygate firewall)
pwrisovm.exe (poweriso)
avgnt.exe (avira antivirus)
nmbgmonitor.exe (van ahead)

(of bedoel je de lange lijst onder>>>msconfig>>>services?)
Hij bedoelt de lijst die je te zien krijgt als je naar windows task manager(windows task manager open je door ctrl-alt-del te doen) en dan naar proccesses gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Draai eens HijackThis en post de log :)

http://free.antivirus.com/hijackthis/

Dat geeft ons meteen inzicht op alle 'kritieke' punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Noxious schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 17:08:
Draai eens HijackThis en post de log :)

http://free.antivirus.com/hijackthis/

Dat geeft ons meteen inzicht op alle 'kritieke' punten.
Ok hier is die:

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.4
Scan saved at 18:09:14, on 25-5-2010
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v8.00 (8.00.6001.18702)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Program Files\Sygate\SPF\smc.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Program Files\Avira\AntiVir Desktop\sched.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Program Files\Creative\Sound Blaster X-Fi\Volume Panel\VolPanlu.exe
C:\Program Files\Java\jre6\bin\jusched.exe
C:\Program Files\PowerISO\PWRISOVM.EXE
C:\Program Files\Avira\AntiVir Desktop\avgnt.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\WINDOWS\SYSTEM32\CTXFISPI.EXE
C:\Program Files\Avira\AntiVir Desktop\avguard.exe
C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.exe
C:\Program Files\CyberLink\Shared Files\CLML_NTService\CLMLServer.exe
c:\APPS\HIDSERVICE\HIDSERVICE.exe
C:\Program Files\Java\jre6\bin\jqs.exe
C:\Program Files\Common Files\LogiShrd\LVMVFM\LVPrcSrv.exe
C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VS7DEBUG\MDM.EXE
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\wscntfy.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Program Files\Opera\Opera.exe
C:\Program Files\IObit\Advanced SystemCare 3\AWC.exe
C:\WINDOWS\system32\msiexec.exe
C:\Program Files\Trend Micro\HiJackThis\HiJackThis.exe

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Koppelingen
O2 - BHO: Yahoo! Toolbar Helper - {02478D38-C3F9-4EFB-9B51-7695ECA05670} - (no file)
O2 - BHO: AcroIEHelperStub - {18DF081C-E8AD-4283-A596-FA578C2EBDC3} - C:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelperShim.dll
O2 - BHO: AskBar BHO - {201f27d4-3704-41d6-89c1-aa35e39143ed} - (no file)
O2 - BHO: WormRadar.com IESiteBlocker.NavFilter - {3CA2F312-6F6E-4B53-A66E-4E65E497C8C0} - (no file)
O2 - BHO: (no name) - {5C255C8A-E604-49b4-9D64-90988571CECB} - (no file)
O2 - BHO: Windows Live Aanmelden - Help - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll
O2 - BHO: Vuze Remote Toolbar - {ba14329e-9550-4989-b3f2-9732e92d17cc} - C:\Program Files\Vuze_Remote\tbVuze.dll
O2 - BHO: XBTBPos00 - {CDCB861F-7CDD-4768-87D0-4D2FCFF3D53A} - (no file)
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program Files\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll
O2 - BHO: JQSIEStartDetectorImpl - {E7E6F031-17CE-4C07-BC86-EABFE594F69C} - C:\Program Files\Java\jre6\lib\deploy\jqs\ie\jqs_plugin.dll
O3 - Toolbar: Yahoo! Toolbar - {EF99BD32-C1FB-11D2-892F-0090271D4F88} - (no file)
O3 - Toolbar: Ask Toolbar - {3041d03e-fd4b-44e0-b742-2d9b88305f98} - (no file)
O3 - Toolbar: Vuze Remote Toolbar - {ba14329e-9550-4989-b3f2-9732e92d17cc} - C:\Program Files\Vuze_Remote\tbVuze.dll
O4 - HKLM\..\Run: [VolPanel] "C:\Program Files\Creative\Sound Blaster X-Fi\Volume Panel\VolPanlu.exe" /r
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Java\jre6\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [SmcService] C:\PROGRA~1\Sygate\SPF\smc.exe -startgui
O4 - HKLM\..\Run: [PWRISOVM.EXE] C:\Program Files\PowerISO\PWRISOVM.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [avgnt] "C:\Program Files\Avira\AntiVir Desktop\avgnt.exe" /min
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Program Files\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe" /background
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe (User 'Lokale service')
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [MSMSGS] "C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe" /background (User 'Lokale service')
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\RunOnce: [NeroHomeFirstStart] C:\Program Files\Common Files\Ahead\Lib\NMFirstStart.exe (User 'Lokale service')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe (User 'Netwerkservice')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\RunOnce: [NeroHomeFirstStart] C:\Program Files\Common Files\Ahead\Lib\NMFirstStart.exe (User 'Netwerkservice')
O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')
O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user')
O4 - S-1-5-18 Startup: MagicDisc.lnk.disabled (User 'SYSTEM')
O4 - S-1-5-18 Startup: OpenOffice.org 3.0 .lnk.disabled (User 'SYSTEM')
O4 - .DEFAULT Startup: MagicDisc.lnk.disabled (User 'Default user')
O4 - .DEFAULT Startup: OpenOffice.org 3.0 .lnk.disabled (User 'Default user')
O9 - Extra button: Onderzoek - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: (no name) - {CD67F990-D8E9-11d2-98FE-00C0F0318AFE} - (no file)
O14 - IERESET.INF: START_PAGE_URL=file://C:\APPS\IE\offline\nl.htm
O16 - DPF: {E2883E8F-472F-4FB0-9522-AC9BF37916A7} (get_atlcom Class) - http://platformdl.adobe.com/NOS/getPlusPlus/1.6/gp.cab
O22 - SharedTaskScheduler: Preloader van browseui - {438755C2-A8BA-11D1-B96B-00A0C90312E1} - C:\WINDOWS\system32\browseui.dll
O22 - SharedTaskScheduler: Cache-daemon voor onderdeelcategorieën - {8C7461EF-2B13-11d2-BE35-3078302C2030} - C:\WINDOWS\system32\browseui.dll
O23 - Service: Adobe LM Service - Adobe Systems - C:\Program Files\Common Files\Adobe Systems Shared\Service\Adobelmsvc.exe
O23 - Service: Adobe Active File Monitor V5 (AdobeActiveFileMonitor5.0) - Unknown owner - C:\Program Files\Adobe\Photoshop Elements 5.0\PhotoshopElementsFileAgent.exe (file missing)
O23 - Service: Avira AntiVir Scheduler (AntiVirSchedulerService) - Avira GmbH - C:\Program Files\Avira\AntiVir Desktop\sched.exe
O23 - Service: Avira AntiVir Guard (AntiVirService) - Avira GmbH - C:\Program Files\Avira\AntiVir Desktop\avguard.exe
O23 - Service: Creative Service for CDROM Access - Creative Technology Ltd - C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.exe
O23 - Service: CyberLink Media Library Service - Cyberlink - C:\Program Files\CyberLink\Shared Files\CLML_NTService\CLMLServer.exe
O23 - Service: Firebird Server - MAGIX Instance (FirebirdServerMAGIXInstance) - MAGIX® - C:\MAGIX\Common\Database\bin\fbserver.exe
O23 - Service: Generic Service for HID Keyboard Input Collections (GenericHidService) - Unknown owner - c:\APPS\HIDSERVICE\HIDSERVICE.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program Files\Common Files\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Sun Microsystems, Inc. - C:\Program Files\Java\jre6\bin\jqs.exe
O23 - Service: Process Monitor (LVPrcSrv) - Logitech Inc. - C:\Program Files\Common Files\LogiShrd\LVMVFM\LVPrcSrv.exe
O23 - Service: NBService - Nero AG - C:\Program Files\Nero\Nero 7\Nero BackItUp\NBService.exe
O23 - Service: Sygate Personal Firewall (SmcService) - Sygate Technologies, Inc. - C:\Program Files\Sygate\SPF\smc.exe
O23 - Service: StarWind AE Service (StarWindServiceAE) - Rocket Division Software - C:\Program Files\Alcohol Soft\Alcohol 120\StarWind\StarWindServiceAE.exe
O23 - Service: UPnPService - Unknown owner - C:\Program Files\Common Files\MAGIX Shared\UPnPService\UPnPService.exe (file missing)
O23 - Service: Windows Live Setup Service (WLSetupSvc) - Unknown owner - C:\Program Files\Windows Live\installer\WLSetupSvc.exe (file missing)

--
End of file - 7896 bytes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voxyn schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 17:04:
[...]

Hij bedoelt de lijst die je te zien krijgt als je naar windows task manager(windows task manager open je door ctrl-alt-del te doen) en dan naar proccesses gaat
Ok...daar staat onder "toepassingen" momenteel alleen mij browser "Opera"..
of bedoel je onder "processen"...daar staat een hele lijst..(is bijna onmogelijk om over te typen, of moet een screenshot maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onder taakmanager>>>processen staan:

opera.exe
wscnty.exe
alg.exe
wmiprvse.exe
svchost.exe (system)
msimn.exe
explorer.exe
taskmgr.exe
locator.exe
sched.exe
spoolsv.exe
MDM.exe
svchost.exe
LVPrcSrv.ex
svchost.exe (local service)
smc.exe
jqs.exe
svchost exe (system)
CMLMServer.exe
Issass.exe
services.exe
winlogon.exe
csrss.exe
CTSVCCDA.EXE
avguard.exe
svchost.exe (system)
smss.exe
CTXFISPI.exe
ctfmon.exe
avgnt.exe
PWRISOVM.exe
jusched.exe
VolPanLu.exe
System
Niet-actieve systeemprocessen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:35
Orwell schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 09:14:
Goede mogelijkheid dat je PC is overgenomen door een minder fijn persoon, en bij en botnetwerk is gezet. Je bent nu waarschijnlijk hulpje aan het spelen, en mails voor en bepaalde persoon aan het sturen.
[...]

Maar, om wat vriendelijkere manieren te proberen, wat draait er allemaal op de achtergrond?
Beetje voorbarig allemaal, niet?

Het kan goed zijn dat er een probleem in je profiel zit, waardoor je een oudere / standaard-versie geladen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Zo te zien is het inderdaad geen virus/trojan/spyware. Waarschijnlijk is gewoon de Windows image brak.
Dit is bij Packard Bell wel vaker voorgekomen.

Mocht je de kennis er voor hebben of iemand kennen die het samen met je wil doen (of in de buurt van een aardige tweaker wonen) dan is het aan te raden een backup te maken van al je data (voor zover nog mogelijk / terug te vinden) en een kale Windows XP installatie te doen (zonder de Packard Bell cd maar met de normale OEM cd's van Windows).
Hierop de meest recente stuurprogramma's van de PB-website (van te voren op een USBstickje zetten oid, niet de drivers van de originele CD gebruiken, die zijn waarschijnlijk zwaar verouderd) installeren en daarna je software opnieuw installeren en je data terugzetten.

Het is een flink tijdrovend rotwerkje, maar wel aan te raden om verder te kunnen gaan met een stabiel systeem wat weer even mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

De dingen die jij beschrijft zijn meer consistent met een beschadig user profiel in plaats van een virus.

http://www.lockergnome.co...-windows-xp-user-profile/

Draai eerst eens een chkdsk /f c: aangezien je het eerder gehad hebt is de schijf waarop je profiel staat beschadigd of niet altijd benaderbaar.

Dat mail probleem is waarschijnlijk iemand die jouw mail-adres als reply-to / from gebruikt, maar dat kan alleen bekeken worden als je de vollege headers van zo'n email bestudeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door leuk_he op 27-05-2010 14:37 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 14:36:
De dingen die jij beschrijft zijn meer consistent met een beschadig user profiel in plaats van een virus.

Draai eerst eens een chkdsk /f c: aangezien je het eerder gehad hebt is de schijf waarop je profiel staat beschadigd of niet altijd benaderbaar.

Dat mail probleem is waarschijnlijk iemand die jouw mail-adres als reply-to / from gebruikt, maar dat kan alleen bekeken worden als je de vollege headers van zo'n email bestudeerd.
Alle anderen ook bedankt voor de hulp!
Ik denk dat ik deze optie als eerste ga probren; heb al even op die link gekeken..: zal wel een hele klus worden, want er staan verschillende opties...en heb weinig technisch verstand van die zaken...
(hoop dat iedereen over 1,2, dagen, hier nog ff kijkt, hoe het afgelopen is.)

chdsk heb ik inmiddels gedaan, maar krijg wel de waarschuwing, dat "parameter f niet opgegeven is en dat chdsk wordt uitgevoerd in de alleen-lezen modus"
Wat betekent dat?

P.S.:
Het volgende schiet me nog te binnen:
Ik heb es een jaar lang "tune-up" utilities gehad en daar kreeg ik bij een systeemscan, de melding dat mijn pc te "licht" was om XP te draaien. M.a.w. de nieuwe pc, die ze me toen verkocht hebben voor de volle prijs, was te oud voor XP.
Zou dat er mee temaken kunnen hebben?; omdat ik dit probleem eigenlijk al vanaf het begin heb gehad...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2010 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:35
Geef even het model van je pc, dan kunnen we zien of hij geschikt is voor XP.
Zou me verwonderen, XP is niet zo veeleisend eigenlijk. :)

De melding over parameter f die mankeert, is omdat je 'chkdsk c:' gedaan hebt, ipv 'chkdsk c: /f'. Dan doet hij enkel een check, maar corrigeert hij eventuele fouten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geschikt voor xp moet die wel zijn anders had die ook geen systeemherstel bewerking kunnnen uitvoeren.
Vindt zelf die systeem herstel bewerkingen niet zo geweldig , je kan ineens met verouderde drivers en geen gepatched windows opgescheept zitten . IK zou zeggen doe een clean install. Of misschien sp 1 verwijderen indien mogelijk en daarna alles up patchen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 14:36:

Probleem opgelost!!! heb de adviezen op de site, die je stuurde opgevolgd en uitgevoerd , en het werkt weer als vanouds!
bedankt voor die tip!!!!
Pagina: 1