ATI Radeon HD4870 1GB Rode pixels, defect?

Pagina: 1
Acties:

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 19:12

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Beste medetweakers,

Het valt mij de laatste tijd op dat ik tijdens het gamen steeds vaker flikkerende rode pixels zie. Eerst gebeurde dit sporadisch en was totaal niet hinderlijk, maar de laatste tijd begint het toch wel erg op te vallen. Om het probleem te verduidelijken heb ik met Fraps even kort een in-game filmpje gemaakt. Veel duidelijker dan dat kan niet lijkt me.

Het betreft een kaart van het merk Sapphire en heeft altijd gewoon op stock speeds gedraaid. Het probleem doet zich niet voor in 2D modus.

Tevens lijkt het me geen temperatuur probleem. De kaart draait idle op zo'n 65C en onder load 75C tot 85C. De koeler is zo goed als stof vrij. Ik spuit er regelmatig met een perslucht bus doorheen. De koeler forceren op 100% maakt niets uit, het probleem blijft.

Tussen de eerste keer dat ik een rood stipje zag tot aan nu zijn er verschillende drivers geïnstalleerd geweest. Ook is Windows 7 meerdere malen opnieuw geïnstalleerd. Driver probleem lijkt me dan ook zo goed als uitgesloten.

Ook lijkt de kaart niet voor problemen te zorgen. Mijn systeem draait stabiel (Prime95/Memtest86+/etc.) en krijgt geen BSODs (ook niet na langdurig gamen).

Van Google word ik ook niet echt wijzer.

Laat ik voorop stellen dat ik het nou niet allemaal een drama vind, maar ik zou wel graag willen weten of iemand misschien een idee of een oplossing heeft. Ik heb namelijk weinig zin om het apparaat te gaan RMA'n.

http://www.youtube.com/watch?v=Yr2kEozGtZk&fmt=22

Systeem:
Thermaltake Thoughpower 650W
Gigabyte GA-EX58-UD4P
Intel Core i7 920 @ 2.66GHz
Corsair 6GB DDR3-1600MHz
ATI Radeon HD 4870 1GB
Creative X-Fi XtremeGamer
Windows 7 Ultimate 64-bit

Ah de wondere wereld van PCs, altijd lachen :)

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

iets met het geheugen van de kaart misschien.
Misschien handig om sapphire een mail te sturen

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wellicht toch wijs om je koeler opnieuw te monteren en pasta toe te brengen, kan goed een warmteprobleem zijn.

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:05
Installeer GPU-Z en laat even de temps loggen tijdens het gamen

Verwijderd

Je kan proberen je kaart en zijn geheugen 25 mHz te onderklokken. Als dit het oplost, dan weet je zeker dat het aan de kaart ligt. Dan kun je kiezen om met verminderde performance door te spelen, of de kaart te RMA-en.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Exorcist schreef op maandag 24 mei 2010 @ 20:59:
Wellicht toch wijs om je koeler opnieuw te monteren en pasta toe te brengen, kan goed een warmteprobleem zijn.
Alhoewel ik prima begrijp het hoe wat en waarom, was ik dit niet van plan. Ik heb nog geen enkele videokaart gehad waarbij dit nodig was en dit zou ook niet nodig moeten zijn. En ik heb al heel wat heethoofden gehad.
Mr.Joker schreef op maandag 24 mei 2010 @ 23:33:
Installeer GPU-Z en laat even de temps loggen tijdens het gamen
Dit heeft weinig zin, het probleem begint namelijk vrijwel meteen. De temperaturen zijn, vooral voor deze kaart, helemaal niet slecht:
http://www.textdump.com/v/?k=NjM5Mg==
De load is ook niet eens zo behoorlijk. De GPU zakt vaak terug naar 0% GPU load vanwege de vele loadscreens in Oblivion.
brilsmurfffje schreef op maandag 24 mei 2010 @ 20:10:
iets met het geheugen van de kaart misschien.
Misschien handig om sapphire een mail te sturen
Ik denk dat dit hem toch maar gaat worden. Het lijkt me in in ieder geval geen temperatuur probleem.

EDIT:
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 00:08:
Je kan proberen je kaart en zijn geheugen 25 mHz te onderklokken. Als dit het oplost, dan weet je zeker dat het aan de kaart ligt. Dan kun je kiezen om met verminderde performance door te spelen, of de kaart te RMA-en.
Good point! Nu mag je mij vertellen waarom ik daar niet eerder aan heb gedacht, beantwoord die vraag maar eens ;)

[ Voor 15% gewijzigd door wjjkoevoets op 25-05-2010 00:17 ]

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Ik heb het geheugen 25MHz lager geklokt en het probleem verdween. Tevens contact opgenomen met Sapphire en uitgelegd wat ik allemaal geprobeerd heb. Zij hebben er weinig vertrouwen in en hebben mij geadviseerd garantie bij mijn retailer aan te vragen. Dit wordt nu geregeld. Ik hoop dat de distributeur nog 4870's heeft en dat het allemaal vlotjes loopt.

We wachten af!

Verwijderd

Die oplossing had ik je aangeraden! Waar is die karma?

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 19:04:
Die oplossing had ik je aangeraden! Waar is die karma?
Uhm, karma ontvang je volgens mij automatisch door input te geven op GoT?

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Verdomd, heb ik net de vervanger opgehaald (die overigens ook al gebruikt was (beetje stof in de koeler e.d.), misschien gerepareerd of whatever), maar deze heeft hetzelfde probleem. In de tijd dat mijn 4870 weg was heb ik een 3850 gebruikt die dit probleem helemaal niet had! Ik kan het eventueel nog proberen met een 7800GTX, maar het lijkt me dat wanneer een 3850 het niet heeft, dan zal die 7800GTX het ook wel niet hebben. Ik kan de kaart eventueel nog proberen in mijn andere PC, maar die heeft een wat magere Chieftec 450W voeding, lijkt me niet echt super verstandig om daar een 4870 aan te gaan hangen...

Deze kaart lijkt ook warmer te worden dan mijn "eigen" kaart. Idled op 79C 8)7

Iemand misschien nog ideeën, heb weinig zin om weer drie weken te gaan wachten op een RMA die vervolgens weer niet blijkt te werken misschien. Erg vervelend dit allemaal.

Oh ja, en in plaats van rode pixels (wat mijn oude kaart deed) produceert deze kaart groene...

Suggesties/tips etc. zijn nu erg welkom!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dat is behoorlijk genaaid, je hebt dus weer een kapot exemplaar gehad, die idle temps zijn sowieso niet zuiver, dat is best veel hoger dan het hoort te zijn.

je wilt het niet horen, maar ik zou toch weer terug gaan...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
nedernakker schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 14:53:
dat is behoorlijk genaaid, je hebt dus weer een kapot exemplaar gehad, die idle temps zijn sowieso niet zuiver, dat is best veel hoger dan het hoort te zijn.

je wilt het niet horen, maar ik zou toch weer terug gaan...
Ja, ik heb het al wel in de gaten denk ik. Het kreng begint nu ook al witte pixeltjes rond te strooien. Het begint zo langzamerhand wel een regenboog effect te worden. Groen,rood en wit...

• daantjer94
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-12-2025

daantjer94

Lvl 26 Human Designer

mag ik even weten, komt er in jouw kast wel lucht binnen? (airflow e.d. puur over je temps), heb je je monitor een keer verkeerd behandeld, kijk eens of het probleem is opgelost met nieuwere (of oudere) drivers en anders ben je gewoon genaaid met die kaart

Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:21
Heb je de kaart al in een ander systeem geprobeerd? (eentje die je kaart aankan natuurlijk)

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
daantjer94 schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:03:
mag ik even weten, komt er in jouw kast wel lucht binnen? (airflow e.d. puur over je temps), heb je je monitor een keer verkeerd behandeld, kijk eens of het probleem is opgelost met nieuwere (of oudere) drivers en anders ben je gewoon genaaid met die kaart
Airflow is prima, het probleem is zowel op mijn Acer 19" alsmede op mijn 40" TV. Verschillende kabels ook overigens. Zoals ik al zei, mijn kaart werd ook helemaal niet warm (tenzij je 65-70C onder load warm vindt voor een 4870...). alle drivers hebben het probleem (van 9.12 tot 10.6). Mijn Radeon 3850 werkte zonder problemen, met exact dezelfde instellingen. Heb het ook nog even met een 7800GTX geprobeerd, ook daar geen problemen. De 4870 die ik terug heb gekregen wordt overigens, zoals ik al zei wel een stuk warmer (idled op 79C en load zit hij rond de 92C, veel te warm wat mij betreft!).

Ik denk dat de heren van Ingram Duitsland gewoon mijn kaart hebben verwisseld voor een andere kaart die ze RMA binnen hebben gekregen en nog op de plank hadden liggen. Zegel was namelijk verbroken en de kaart was duidelijk al eens eerder gebruikt (stof in de koeler en nog wat andere eigenaardigheden).

Lijkt mij vrij duidelijk dat dan die kaart gewoon rot is.
daan! schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:08:
Heb je de kaart al in een ander systeem geprobeerd? (eentje die je kaart aankan natuurlijk)
Die optie heb ik helaas niet tenzij ik mijn eigen PC ook ga verbouwen, mijn voeding zit niet echt praktisch namelijk (thermaltake armor kast).

Kaart is weer RMA.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:21
wjjkoevoets schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 22:07:
[...]
Ik denk dat de heren van Ingram Duitsland gewoon mijn kaart hebben verwisseld voor een andere kaart die ze RMA binnen hebben gekregen en nog op de plank hadden liggen. Zegel was namelijk verbroken en de kaart was duidelijk al eens eerder gebruikt (stof in de koeler en nog wat andere eigenaardigheden).

Lijkt mij vrij duidelijk dat dan die kaart gewoon rot is.
Zou goed kunnen ja.
Kaart is weer RMA.
Ik ben benieuwd!

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:10
zal me niks verbazen dat ze je weer een andere geven waar ze het stof uit hebben geblazen. als je weer een misbaksel krijgt moet je een andere kaart proberen te eisen (5770)

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
pindamaster schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 15:54:
zal me niks verbazen dat ze je weer een andere geven waar ze het stof uit hebben geblazen. als je weer een misbaksel krijgt moet je een andere kaart proberen te eisen (5770)
Het zou mij eerlijk gezegd ook niks verbazen, maar goed, ik heb nog wel enigszins vertrouwen in ze.

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:28

KrazyJay

Als het probleem zich voordoet op een DVI-aansluiting en deze pixels horen normaal gesproken totaal zwart te zijn, kan het aan de DVI-kabel liggen. Dat was het probleem toen het zich op mijn systeem voordeed...

Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik zou gewoon een hele nieuwe kaart/geld terug eisen, het slaat natuurlijk nergens op dat ze weer een kapotte kaart sturen. Ik vind het trouwens wel een eigenaardig probleem, zoiets zou je toch niet verwachten :S.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Technerd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 20:22:
Als het probleem zich voordoet op een DVI-aansluiting en deze pixels horen normaal gesproken totaal zwart te zijn, kan het aan de DVI-kabel liggen. Dat was het probleem toen het zich op mijn systeem voordeed...
Beide aansluitingen op de kaart zijn getest. De ene is permanent verbonden met een VGA kabel (met DVI converter) en de andere is een HDMI kabel verbonden met mijn TV, overigens ook permanent aangesloten. Beide schermen laten het probleem zien. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat beide kabels kapot zijn.
Thomasthomas schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 20:37:
Ik zou gewoon een hele nieuwe kaart/geld terug eisen, het slaat natuurlijk nergens op dat ze weer een kapotte kaart sturen. Ik vind het trouwens wel een eigenaardig probleem, zoiets zou je toch niet verwachten :S.
Ik geef de distributeur nog een kans, hoe lomp ze het ook aanpakken (waarom moet die kaart überhaupt naar Duitsland voor een RMA? Ze zitten verdomme ook gewoon in Nederland 8)7). Ik hoop deze keer gewoon een goed gerepareerde of nieuwe 4870 terug te krijgen. Als ze die niet hebben, moeten ze niet moeilijk doen en gewoon een 5770 1GB opsturen. Deze kaart is nagenoeg gelijkwaardig aan een 4870 (minder prestaties, meer features, daar kan ik prima mee leven). Dat lijkt me toch op z'n allerminst eerlijk gezien ik nu dus waarschijnlijk weer drie weken moet wachten. Mijn winkel neem ik niks kwalijk, ik weet namelijk dat daar het probleem ook niet zit. Het zit hem puur bij Ingram die wel vaker laks en liever lui dan moe zijn heb ik het idee. Dat is al langer dan vandaag.

Maar goed ik wacht geduldig af. Aan de winkel zal het iig niet liggen, dat weet ik 100% zeker.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Nou het heeft even wat moeite gekost, maar we zijn eruit. Nadat ze mijn kaart wederom hadden ontvangen boden ze mij een Radeon HD 5750 aan. Daar heb ik ze "vriendelijk" voor "bedankt", want dat verhaaltje ging dus mooi niet door. Ik wilde op zijn minst een gelijkwaardige kaart. Uiteindelijk hebben ze hun krenterigheid opzij gezet en een 5770 geboden. Deze kaart werkt prima tot nu toe! :D

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
top, netjes dat het is opgelost. geniet van je nieuwe kaartje en performance winst :P

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1