• WSVision
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-02 20:28
Haai,

Volgens mij zegt de titel genoeg over mijn topic. Ik twijfel alleen over de processor, want bij Intel processors kan je veel snellere geheugen inprikken. Maximaal geheugen die ik wil is 8GB, bij Intel-based moederborden is de geheugensnelheid 2000, bij AMD is dat tot 1600. Zelf neig ik naar AMD, omdat het veel goedkoper is, maar maakt de geheugensnelheid uberhaupt nog wat uit voor Caelinux (CAD, CFD, FE etc. pakket met 8.04LTS als OS).

Mijn keuze:
-AMD 6core
-Asus moederbord
-ATI 5xxx videokaart
-8GB Kingston Hyperx 1600
-SSD bootdisk
-1 TB hdd

Komt pas over een paar maanden, maar zou graag advies willen over de geheugens en processors.

Alvast bedankt voor jullie reply!!!

• Cyr3x
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-01-2021
Het verschil tussen 1600 en 2000mhz geheugen zal niet zo erg veel zijn, er zijn wat reviews en tests die allemaal zo'n beetje hetzelfe zeggen. Het loopt wel vlotter, maar voor een veel hogere prijs (intel bordjes). En als je voor die paar procent extra de hoofdprijs moet betalen dan haak ik af. In mijn systeem heb ik ook een tijdje met het DDR3 geheugen snelheid en timings gespeeld maar de snelheids winst was erg miniem. Voor specifiek Caelinux zou ik het niet weten maar je kan er vanuit gaan dat het voor de meeste progsels opgaat.

• WSVision
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-02 20:28
Bedankt voor je reply, volgens de forum van Caelinux heb ik minimaal een dualcore CPU nodig en wat betreft geheugens zoveel mogelijk. Nu kan ik tenminste richten op de moederbord zonder IGP.