Toon posts:

Intel GMA 4500M kan shared geheugen niet aanpassen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers.

IK heb een Intel GMA 4500M en hij is nu 1278MB shared, van mijn 4GB geheugen, nu vind ik dat wat veel en zou ik het graag willen halfveren, alleen ik kan niks vinden in de BIOS? ik heb het al 10x afgestruind en kan niks over het videogeheugen vinden.

Nu is dus mijn probleem: Kan ik het uberhaupt wel aanpassen?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:31

Tazzios

..

draai je een 32bit OS toevallig?

Verwijderd

Topicstarter
Jep, alleen daar heeft het BIOS toch niks mee te maken?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:31

Tazzios

..

Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2010 @ 17:35:
Jep, alleen daar heeft het BIOS toch niks mee te maken?
Wel met het feit dat je maar 3.2GB aan geheugen ziet wel.
een 32bit OS kan maar 3.2GB werkgeheugen aanspreken.
je onboard gebruikt waarschijnlijk maar 512MB (die gaat van de 3.2 af) wat Nielson zegt O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 24-05-2010 17:45 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:08
Geheugentoewijzing bij Intel IGP's is dynamisch, dus indien het niet gebruikt wordt staat het gewoon ter beschikking als hoofdgeheugen. Bij mijn Mobile Intel(R) 4 Series Express Chipset Family staat er bv dit in de eigenschappen van de Intel util:
Minimum Graphics Memory:          64 MB
Maximum Graphics Memory:	1695 MB

Verwijderd

Topicstarter
Volgens windows niet hoor.

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2u9h1k1.png

toch echt 1278in totaal.

EDIT: Heb vanmiddag 2GB werkgeugen eruit gehaald, en toen zei die dat er 768MB (ofzo) videogeheugen was.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2010 17:48 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:14
Staat duidelijk in je screenshot totaal toegewezen is 32MB maar er is in totaal 1278MB beschikbaar indien dit nodig is.

• Nielson
Klopt precies wat daar staat. 32MB is toegewezen aan je IGP door de bios plus de driver heeft nog 32MB extra 'gepakt' van je systeemgeheugen, 1214MB is (dynamisch) gedeeld met je normale systeemgeheugen en wordt dus alleen gebruikt indien nodig.

[ Voor 33% gewijzigd door Nielson op 24-05-2010 17:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, Bedankt allemaal (:

Dit topic kan op slot.

• Stiems4
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-02 19:11
Wat mij betreft hoeft er nog geen slotje op ;)

Weet iemand hoe ik kan zien hoeveel geheugen de 4500M nu gebruikt? Ik heb een 32-bit OS (Vista HP en laatste Intel driver) met 3GB intern. Is het shared geheugen nu automatisch maximaal 1278MB? Of kan ik dit ergens instellen?

Weet iemand ook wat de meest ideale 3D-instellingen zijn bij de Intel Graphics Media Accelerator Driver zijn? Ik gebruik de laptop namelijk ook wel eens om op te tekenen (ja, zelfs zwaardere 3D-modellen...:S)

Als ik het goed begrijp, pakt de videokaart het geheugen van het beschikbare geheugen (in 32-bit OS dus maximaal 3,2GB). Het heeft voor mij dus geen nu te upgraden naar 4GB (los van die 0,2GB die extra beschikbaar komt)?

• Nielson
Stiems4 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 11:51:
Wat mij betreft hoeft er nog geen slotje op ;)

Weet iemand hoe ik kan zien hoeveel geheugen de 4500M nu gebruikt? Ik heb een 32-bit OS (Vista HP en laatste Intel driver) met 3GB intern. Is het shared geheugen nu automatisch maximaal 1278MB? Of kan ik dit ergens instellen?
Kun je vziw niet ergens handmatig instellen, heeft ook weinig nut denk ik. Hoevel er precies gebruikt worden kun je zien bij de beeldscherminstellingen in windows of via tool van Intel.
Weet iemand ook wat de meest ideale 3D-instellingen zijn bij de Intel Graphics Media Accelerator Driver zijn? Ik gebruik de laptop namelijk ook wel eens om op te tekenen (ja, zelfs zwaardere 3D-modellen...:S)
Bij 3D tekenen wordt niet automatisch van 3D van je videokaart gebruik gemaakt. Rendering gebeurt meestal gewoon door de cpu.
Als ik het goed begrijp, pakt de videokaart het geheugen van het beschikbare geheugen (in 32-bit OS dus maximaal 3,2GB). Het heeft voor mij dus geen nu te upgraden naar 4GB (los van die 0,2GB die extra beschikbaar komt)?
Zonder upgrade naar een 64bit OS heeft dat idd niet bijster veel nut.

• Stiems4
Okee, thnx. Heb in ieder geval gevonden dat het dedicated video memory 128MB is en shared memory 1213MB, totaal dus 1341MB beschikbaar.

Het renderen werkt in mijn model niet meer, omdat het te ingewikkeld is geworden. Vandaar dat ik me bedacht dat de instellingen misschien aangepast konden worden...? De driver heet Intel Accelerator, betekent dit dat ik hardwarematig kan versnellen? In dat geval moet ik denk ik iets aanpassen, omdat de optie bij Revit Architecture (het tekenprogramma) grijs is (kan niet aangevinkt worden).

Nu weet ik dat deze laptop hiervoor gewoon niet erg geschikt is, maar om toch het maximale eruit te halen, is het wel handig om de goede instellingen te hebben, toch?! Mits hardwarematig versnellen überhaupt mogelijk is me deze IGP natuurlijk.. ;)

Opties in de driver (OpenGL):
Asynchroon flippen - Aan / Uit
Drievoudig bufferen - Standaard / Uit / Aan
Flipbeleid - Flip / Blit
Bitdiepte van dieptebuffer - Standaard / 16-bits / 24-bits
S3TC-textuurcompressie forceren - Uit / Aan
FXT1-textuurcompressie forceren - Uit / Aan
Geheugengebruik stuurprogramma - Normaal / Laag / Hoog
Kleurdiepte textuur - Kleurdiepte bureaublad / 16 bits per texel / 32 bits per texel
Anisotropische filtering - Toepassingsbesturing / Uit / Aan

• Nielson
Hoewel niet aanbevolen zou het theoretisch wel moeten werken met de Intel GMA4500 icm met de genoemde driver: http://www.autodesk.com/u..._hardware_list_final.html

Zie verder ook de faq. Welke driver versie heb je, en heb je het ook al met de laatste van de Intel site geprobeerd?

• Stiems4
Via de FAQ van Revit kwam ik uit bij de DirectX Diagnostic Tool. Deze geeft voor mijn 'display':
Drivers:
Main Driver: igdumdx32.dll, igd10umd32.dll
Version: 7.15.0010.1502 (English)
Date: 12-9-2008

Directx Features:
DirectDraw Acceleration: Enabled
Direct3D Acceleration: Enabled
AGP Texture Acceleration: Enabled
3D-hardware acceleratie staat dus volgens mij wel aan. Dan snap ik nog niet waarom ik dit in Revit niet kan gebruiken..

Wanneer ik de driver probeer te updaten volgens jouw link, krijg ik 'netjes' de melding dat die driver niet geschikt is voor mijn systeem. Wanneer ik probeer via windows hardware de driver probeer te updaten geeft deze dat ie de laatste driver heeft.

edit:

Inmiddels ook de Toshiba site geraadpleegd. Onderstaande driver is de laatste driver.

Met behulp van de Intel Driver Update Utility krijg ik deze melding:
Product Detected Mobile Intel® 4 Series Express Chipset Family
Current Driver Installed 7.15.0010.1502
A customized computer manufacturer driver is installed on your computer. The Intel Driver Update Utility is not able to update the driver. Installing a generic Intel driver instead of the customized computer manufacturer driver may cause technical issues. Contact your computer manufacturer for the latest driver for your computer.

[ Voor 4% gewijzigd door Stiems4 op 27-05-2010 15:18 ]

• Nielson
Driver waar ze mee getest hebben is 8.15.10.2021, dus mogelijk is de jouwe te oud. 't Is jammer dat je de algemene Intel driver niet kan gebruiken, wat je nu hebt was de laatste versie op de site van je laptopleverancier?

• Stiems4
Ja, dat klopt. Is de laatste van Toshiba.

Zie de Edit, je bent te snel met antwooden ;)

• Stiems4
Of kan ik hiervoor ook bv de laatste chipset driver opnieuw installeren? Omdat het hier een IGP betreft...?

edit:

Ook laatste chipset driver van de Toshiba site is geïnstalleerd

edit:

Ik gebruik trouwens Revit 2010, in de link wordt ook veel over 2011 gepraat. Aan- en uitzetten van de hardware acceleratie gaat overigens hetzelfde

[ Voor 56% gewijzigd door Stiems4 op 27-05-2010 15:35 ]

• Nielson
Wat je zou kunnen proberen om de zip versie van de laatste algemene Intel driver downloaden, deze uitpakken en vervolgens via systeembeheer de driver geforceerd installeren. Mocht je laptop geen goed beeld meer geven kun je altijd in veilige modus starten en 'rollback driver' doen.

• Stiems4
Geprobeerd, maar dan blijft ie aangeven dat deze driver niet voor deze laptop geschikt is. (Ik probeer het dan via de device manager --> update driver bij de display adapter --> locatie aanwijzen om de driver te installeren.

Kan dit nog op een andere manier?

De Intel driver heeft oa een mapje met HDMI. Ik heb geen HDMI op m'n laptop. Is dit een reden dat de driver door Toshiba aangepast is?

• Stiems4
Op opendrivers vind ik twee verschillende drivers:

http://www.opendrivers.co...dows-7-free-download.html

http://www.opendrivers.co...dows-7-free-download.html

Volgens mij heb ik een GL40 chipset; zouden beide dan geschikt zijn? Sowieso snap ik niet waarom de drivers heel anders genummerd zijn...?

• Nielson
Die drivers van de Intel site zijn in principe ook gewoon geschikt voor de GL40, maar blijkbaar niet die van jou. Die afwijkende driverversie komt omdat het een complete package is met meerdere drivers (oa, Video, Audio), de laatste versie van de Intel site is 15.17.3.2104 en deze bevat Graphics driver 8.15.10.2104. Heb je de driver op de volgende manier geprobeerd te installeren? Apparaatbeheer --> Huidig Intel ding --> Stuurprogramma bijwerken --> Ik wil zelf kiezen (geavanceerd) --> Niet zoeken. Ik bepaal zelf welk stuurprogramma ik wil installeren --> Bladeren naar Graphics submap --> Juiste apparaat selecteren --> enz

• Stiems4
Ik heb het inderdaad op die manier proberen te installeren.. Dat lukte niet..

Maar hier komt ie: Ik had zelf op de vroege morgen een helder moment en dacht: Als die aangepaste driver nu de oorzaak is, en ik de-installeer die eerst... Wie weet wat ie dan doet...

Vervolgens heb ik de setup laten lopen uit de zip-driver van Intel et voila: hij doet het nu gewoon! Bij de DirectX Diganostic Tool zegt ie netjes dat driver 8.15.0010.2104 is geïnstalleerd. Direct3D acceleration is opnieuw ook enabled. :D

Nu terug naar 't probleempje met Revit... Ik heb nu toch de voorwaarden om (ookal is het niet aanbevolen) met 3D hardware acceleratie te kunnen werken?

In Revit kan ik het vinkje van "Use Hardware Acceleration (Direct3d)" nog steeds niet aan te vinken... Kan dit ook te maken hebben met de DirectX-versie? Dat Revit 2010 nog niet kan werken met DirectX11??

Bedankt voor alle hulp tot nu toe. (Y)

Deze quote vond ik op RevitCity
Im guessing that there is a screw up in there somewhere as it is my understanding that revit 2010 uses directx 9.x.

[ Voor 8% gewijzigd door Stiems4 op 28-05-2010 09:27 ]

• Nielson
Mooi dat de goede drivers zijn geinstalleerd, jammer dat 't niet geholpen heeft :) Je kunt nog proberen DirectX er nog een keer overheen te gooien, misschien mis je wat oudere bestanden oid.

• Stiems4
Ik heb nu Revit Architecture 2011 geïnstalleerd en daarop staat de hardware acceleration standaard aangevinkt :)

edit:

De laatste Service Pack is op 2010 geïnstalleerd, maar daarop is het niet mogelijk

Ik denk dat het probleem hem zit in de DirectX-versie. Kan ik hiervan meerdere versies installeren?

[ Voor 47% gewijzigd door Stiems4 op 28-05-2010 13:45 ]

• Stiems4
Even terug naar mijn vraag. Revit 2010 is geïnstalleerd met de oudere driver. Is het misschien mogelijk dat als ik een nieuwe installatie doe, dat hardware acceleration dan wel werkt? Of is dit onlogisch gedacht?
Pagina: 1