Creative Inspire T6100 op ASRock 4Core1600-GLAN/M

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views

• yantjeknoop
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-07-2023
Beste tweakers,

ik ben van plan om een 5.1 setje van Creative aan te schaffen. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik dit op mijn computer aan ga sluiten. Op mijn moederbord, een ASRock4Core1600-GLAN/M, zitten 2 ingangen en 1 uitgang:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/4tv9z7.jpg
Rood = Microfoon ingang
Groen = Front Speaker uitgang
Blauw = Lijningang

Volgens de site van ASRock en de pricewatch van Tweakers zou ik een 5.1 mogelijkheid moeten hebben. Nu zie ik dat de twee afbeeldingen op deze genoemde sites wel wat verschillen in waar sommige dingen zitten, maar de specificaties zijn hetzelfde:
Tweakers
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/25al1f8.jpg
ASRock(degene die ik heb)
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/29cutep.jpg

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om een 5.1 setje aan te sluiten, en zoja, hoe doe ik dat met 1 uitgang?
Alvast bedankt,

Yannick

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-02 18:40
Als het goed is kan je de line- en microfoon-in ook als lineouts gebruiken. Dit moet je dan in de Realtek software instellen.

• yantjeknoop
Bedankt voor je antwoord, maar ik heb echt geen flauw idee hoe ik dat doe. En nog een vraag: hoeveel stekkers zitten er aan die surround setjes? Op mijn vorige moederbord had ik namelijk 6 audio uitgangen, waar bij stond wat het was (RS, CS, FS etc)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Meestal hebben ze 3 stereostekkers, net zulke als op je foto:
-voor (links/rechts)
-achter (links/rechts)
-center/subwoofer

Als je niet weet hoe je je onboard-geluidskaart moet instellen kan je altijd nog een goedkoop 5.1 kaartje kopen, kost 15 euro o.i.d.

[ Voor 35% gewijzigd door TBTL op 24-05-2010 18:02 ]

• yantjeknoop
Daar zit dan hetzelfde kleurtje bij neem ik aan? En gaat mijn computer dan vanzelf herkennen dat het een 5.1 set is of moet ik daar, zoals Tha Ra zei, nog wat voor instellen? Zoja, hoe?

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Voor zover ik weet zijn de kleuren zijn anders (afgezien van de groene), omdat ze andere functies hebben. Waarschijnlijk moet je zelf nog instellen dat je een 5.1 hebt aangesloten. Ik weet niet precies hoe je dat moet instellen, maar misschien kan het met configuratiescherm -> spraak, geluid en geluidsapparaten -> de instellingen van de luidsprekers wijzigen -> geavanceerd (onder het tab 'volume' en dan bij het hokje van luidsprekerinstellingen) -> 5.1 surround sound-luidsprekers.
(of bij de klassieke weergave van het configuratiescherm klik je op 'geluiden en audioapparaten')

Het kan ook zijn dat dit niet werkt en dat je toevallig in het configuratiescherm nog een ander knopje ziet waarmee je de boel kan instellen (die heet bij mij 'via HD audio deck'). Sommige fabrikanten noemen het niet '5.1' maar '6 channel'.

[ Voor 26% gewijzigd door TBTL op 24-05-2010 18:20 ]

• yantjeknoop
Kan dat niet zo 1 2 3 vinden maar ben bij realtek dit tegen gekomen:

[img=127,100]//i46.tinypic.com/ztqwz.jpg[/img]

Als ik daar op 5.1 klik krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/sg0aab.jpg

Is welk stekkertje moet ik dan waarin stoppen, of moet ik dat gewoon uitproberen?

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02 19:52

the mod man

iets van beeldmaker

Als je die set binnen heb zitten er 3 stekkers aan. Pak eerst de stekker voor de fronts. doe die in het groene ingangetje. Dan vraagt je Pc wat je hebt aangesloten. Kies optie stereo speakers. Pak dan de stekker voor de rears, druk die in het oranje ding, vraagt je pc weer wat je hebt aangesloten. Vul in een quadronische (oid) setup (dus 4 speakers) druk dan de stekker van je sub+center in de blauwe en kies dan 5.1 surround .

Done

I can't wait to shoot!

• yantjeknoop
the mod man, jij bent the man! Allemaal harstikke bedankt voor jullie reacties. Heb de set zeer spoedig binnen (hoop ik) en met deze tips moet het zeker lukken!
_/-\o_ _/-\o_

Yannick

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:13

FeaR

In GoT we trust

yantjeknoop schreef op maandag 24 mei 2010 @ 17:55:
Bedankt voor je antwoord, maar ik heb echt geen flauw idee hoe ik dat doe. En nog een vraag: hoeveel stekkers zitten er aan die surround setjes? Op mijn vorige moederbord had ik namelijk 6 audio uitgangen, waar bij stond wat het was (RS, CS, FS etc)
Dit soort dingen zijn met gemak terug te vinden op het internet. Idem met dat de Realtek drivers ook van line-ingangen ook uitgangen kunnen maken. Eigenlijk is bijna alles per kanaal instelbaar. Ik mis dus eigenlijk de inzet, want uit je verhaal komt duidelijk naar voren dat je al iets zelf hebt geprobeerd. En dat laatste is dus wel gewenst op GoT.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.