Nou zal ik het maar doen dan?
Overigens is dit dus ook inderdaad gewoon in de verschillende HOWTO's te vinden, maar lezen is blijkbaar vaak vermoeiend ofzo.
Zet een DHCP-server op als je het onderstaande allemaal automatisch wil laten verlopen voor de clients (dan hoef je dus niks te doen op de clients).
Okee daar gaat ie dan:
Geef alle clients een eigen IP-adres:
uit het draadje begrijp ik dat je een IP-range gebruikt van 192.168.0.1 t/m 192.168.0.254, waarbij 192.168.0.1 waarschijnlijk je servertje is.
Je kunt dus 192.168.0.2 t/m 192.168.0.154 weggeven aan de clients, welke je gebruikt maakt niet uit (als je ze maar niet dubbel weggeeft).
Het is wel verstandig om ze opeenvolgend uit te geven. Bijvoorbeeld 192.168.0.2 is computer 1, 192.168.0.3 is computer 2 etc etc.
Vervolgens geef je als gateway voor de clients je Linux server op. Dus op de clients komt te staan gateway=192.168.0.1.
Bij DNS-servers geef je gewoon de DNS-server(s) van je internet provider op.
Dit alles is te vinden in het configuratie scherm bij netwerkinstellingen (tcp/ip) op je windows-clients.
Verder moet je nog bij internet-explorer opgeven dat je een verbinding maakt via een LAN.
That's all.
Controle of het werkt kan je uitvoeren door te pingen vanuit de clients:
Ten eerste ga je naar een dos-prompt (onder windows (command.com))
tik daar in:
dan pingt ie naar zichzelf.
Verolgens:
Dan pingt ie naar je internet servertje.
Vervolgens naar een bekend ip op internet.
Bijvoorbeeld 131.155.2.38 (
www.tue.nl)
Als ie dit doet betekent dit dat de client toegang heeft tot internet:).
Als ie het niet doet, dan zou ik de instellingen op de client eens goed nakijken en vooral ook de instellingen op je linux-server.
Vervolgens nog:
Als ie dit doet is echt alles okee.
Doet ie dit niet, maar de vorige stap wel, dan zit er iets niet goed met de DNS-instellingen op de client.
Klaar is kees
[edit: spelvoutjes]