Welke server kopen voor Chat - en Webserver

Pagina: 1
Acties:

• Kiran27
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-05-2010
Hallo Tweakers,

Ik wil een eigen chat en webserver voor mijn site en chat.
Alleen vraag ik me af of deze 2 dingen op 1 server kan. Ik heb niet echt verstand van server. Maar wil er wel mee beginnen. Heb wel zo een beetje ict achtergrond, maar met servers heb ik niet gewerkt.

Ik ben gewoon geregistreerd op een chatserver van een ander, waar ik mijn chatboxen draai, maar nu wil ik zelf een chatserver hebben. Ook webhosting heb ik bij een bedrijfje, ik zou ook graag een eigen webserver willen hebben, kan dat op 1 server?
Mijn budget is ongeveer 1000 euro voor zo een server. Meer kan maar dan moet het hele goeie eigenschappen hebben waar ik ook mee kan werken.

Wat is hier aangeraden door de proffs van tweakers?
Welke server? Welke systeem erop? (Server Windows 2000?)
Iemand nog wat truucs of te wel tips toe te voegen? Graag!!

Kiran

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welkom op GoT.

Het is wel de bedoeling dat je ons laat zien enige inzet te hebben getoond. Bijvoorbeeld: wat is chatten in jouw ogen? Is dat 16kbps geluid of verwacht je heeel mooi 64kbps of meer? Ook het aantal users en dus de belasting mogelijk tegelijkertijd moet je schetsen. Eigenlijk, een soort businesscase met de software en hardware die je al had geGoogled enzo.

Voorbeeldje: Server 2000 is al redelijk EOL dus dan blijf je met security-issues zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 24-05-2010 12:45 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18
MAX3400 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 12:43:
Welkom op GoT.

Het is wel de bedoeling dat je ons laat zien enige inzet te hebben getoond. Bijvoorbeeld: wat is chatten in jouw ogen? Is dat 16kbps geluid of verwacht je heeel mooi 64kbps of meer? Ook het aantal users en dus de belasting mogelijk tegelijkertijd moet je schetsen. Eigenlijk, een soort businesscase met de software en hardware die je al had geGoogled enzo.
Gaat het over voice chat of over 'klassieke' text chat? :P

Je kan natuurlijk met een beetje ajax al prima chat voor elkaar krijgen.

Misschien is het een idee om voordat je er geld aan uit gaat geven eerst even een oude bak of een VM te gebruiken om te experimenteren? Heb je bijvoorbeeld echt een eigen (web)server nodig voor jouw doeleinden? Wat zíjn je doeleinden eigenlijk?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• MAX3400

MAX3400

Ramon schreef op maandag 24 mei 2010 @ 12:47:
[...]
Heb je bijvoorbeeld echt een eigen webserver nodig voor jouw doeleinden? Wat zíjn je doeleinden eigenlijk?
Buiten dat; 1000 euro is best leuk voor "een server" maar als je dedicated rackspace & uplink nodig hebt, is het ook zaak om te weten hoeveel data je per maand gaat verstoken, dat je je eigen onderhoud en reparaties verricht en dergelijke.

• Kiran27
De bedoeling van chatten bij ons is gewoon 'ontspanning'. Daar ben ik eigenlijk mee begonnen.
Ik heb toen gewoon een website opgezet om meer bezoekers binnen te halen.
Dat lukte aardig. Op die chatbox draai ik Triviant, dat is een quiz, zeer verslavend. Maar die draai ik nu op mijn laptop. Dat is nadelig, want mijn laptop gaat regelmatig uit, waardoor ik weer paar bezoekers kwijt ben als Triviant het steeds niet gaat doen.

Daarnaast heb ik die website gemaakt om na een poosje (Ik doe nu webpage designer) als webdesigner te kunnen verdienen. Wat ik daarvan ga verdienen wil ik dus mijn laatste doel bereiken. Natuurlijk heb ik ook een bedrag apart al liggen.
En dat is evenementen en dansavonden, party's organiseren en alle fotos op mijn website plaatsen, zodat ik meer bezoekers binnen kan halen. En dus eventueel ook mee kan verdienen.
Dat is mijn doel!

Ik heb vaak gegoogled over en ik heb mijn plannen in mijn hoofd. Alleen ik moet ergens wel beginnen.
En dat is dus met die Server.

Kiran

Verwijderd

Ik raad je aan om niet met windows te beginnen. Als je dat een beetje veilig wil hebben, moet je er veel verstand van hebben.

Als je helemaal geen ervaring met hardware hebt, raad ik je een VPS aan. Dan heb je een virtuele server (en dus geen omkijken naar de hardware). Kijk eens naar debian+webmin als je een simpele webserver en bijv. irc op wil zetten. Je kan er zoveel op draaien als je maar wil, totdat het traag wordt.

Zoals eerder gezegd, kijk eerst naar hoeveel bezoekers je site nu heeft. Kijk bijvoorbeeld naar de piek van requests/seconde.

• Kiran27
Ramon schreef op maandag 24 mei 2010 @ 12:47:
[...]

Gaat het over voice chat of over 'klassieke' text chat? :P

Je kan natuurlijk met een beetje ajax al prima chat voor elkaar krijgen.

Misschien is het een idee om voordat je er geld aan uit gaat geven eerst even een oude bak of een VM te gebruiken om te experimenteren? Heb je bijvoorbeeld echt een eigen (web)server nodig voor jouw doeleinden? Wat zíjn je doeleinden eigenlijk?
Ik heb nog niet gedacht aan voice chat, gewoon chat.

• MAX3400

MAX3400

Tja, dan moet je eerst gaan nadenken:

- hoeveel upstream heb ik nodig? Zowel voor chat als website?
- heb ik die upstream thuis of moet ik extern gaan hosten?
- koop ik de server zelf of lease ik er eentje?
- ben ik slim genoeg om een server van grond af aan in te richten voor http/chat/ftp/etc?
Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2010 @ 12:51:
Ik raad je aan om niet met windows te beginnen. Als je dat een beetje veilig wil hebben, moet je er veel verstand van hebben.
Server 2008 Core is best wel veilig aangezien het een beperkt OS is maar met de functionaliteit en mogelijkheid die de topicstarter wil. Lijkt me niet handig om nu al "verwarring" te zaaien?

[ Voor 41% gewijzigd door MAX3400 op 24-05-2010 12:54 ]

• Kiran27
Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2010 @ 12:51:

Als je helemaal geen ervaring met hardware hebt, raad ik je een VPS aan. Dan heb je een virtuele server (en dus geen omkijken naar de hardware). Kijk eens naar debian+webmin als je een simpele webserver en bijv. irc op wil zetten. Je kan er zoveel op draaien als je maar wil, totdat het traag wordt.

Zoals eerder gezegd, kijk eerst naar hoeveel bezoekers je site nu heeft. Kijk bijvoorbeeld naar de piek van requests/seconde.
Ik heb nu heel weinig bezoekers. Ik had ook een webradio maar server was van iemand anders. Daar kan ik niet meer op. Daardoor zijn er ook bezoekers weggegaan. Dat wil ik allemaal op die server weer kunnen draaien. Zodat ik mijn bezoekers weer terug heb en eventueel de aantallen kunnen verhogen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18
Kiran27 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 12:50:
De bedoeling van chatten bij ons is gewoon 'ontspanning'. Daar ben ik eigenlijk mee begonnen.
Ik heb toen gewoon een website opgezet om meer bezoekers binnen te halen.
Dat lukte aardig. Op die chatbox draai ik Triviant, dat is een quiz, zeer verslavend. Maar die draai ik nu op mijn laptop. Dat is nadelig, want mijn laptop gaat regelmatig uit, waardoor ik weer paar bezoekers kwijt ben als Triviant het steeds niet gaat doen.

Daarnaast heb ik die website gemaakt om na een poosje (Ik doe nu webpage designer) als webdesigner te kunnen verdienen. Wat ik daarvan ga verdienen wil ik dus mijn laatste doel bereiken. Natuurlijk heb ik ook een bedrag apart al liggen.
En dat is evenementen en dansavonden, party's organiseren en alle fotos op mijn website plaatsen, zodat ik meer bezoekers binnen kan halen. En dus eventueel ook mee kan verdienen.
Dat is mijn doel!

Ik heb vaak gegoogled over en ik heb mijn plannen in mijn hoofd. Alleen ik moet ergens wel beginnen.
En dat is dus met die Server.

Kiran
Gebruik dan gewoon IRC ofzo ;) Maak een kanaal op een willekeurige irc server, integreer een client op je site, zie http://www.bing.com/searc...ebbased+IRC&go=&form=QBRE. Dan heb je je chat.

Wat betreft je andere redenen ik zie niet echt overtuigende argumenten om voor een eigen server te kiezen. Dat gaat heel wat van je tijd innemen, is duur, en je hebt er zo wat ik lees niet de bezoekersaantallen voor om het rendabel te maken. Je kan voor nu gewoon ergens een hostingpakketje nemen, als je straks miljoenen bezoekers hebt kan je altijd nog ergens een server neerzetten.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:04
Kiran27 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 12:54:
[...]

Ik heb nu heel weinig bezoekers. Ik had ook een webradio maar server was van iemand anders. Daar kan ik niet meer op. Daardoor zijn er ook bezoekers weggegaan. Dat wil ik allemaal op die server weer kunnen draaien. Zodat ik mijn bezoekers weer terug heb en eventueel de aantallen kunnen verhogen.
Tja, wat noem jij weinig bezoekers? Voor microsoft is 5000/dag weinig, voor iemand met een website over bourgondische kruidenkaassnijplanken is 50 misschien al veel. Verder, wat heb je op dit moment aan dataverkeer?

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
1000 euro, dan zou je hooguit naar een HP ML110 G6 kunnen kijken.
Blijft wel een erg laag budget om iets fatsoenlijks neer te zetten.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:47

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik denk dat je je techniek keuzes eerst duidelijk moet afbakenen voordat je gaat beslissen.

* Chat

Chat is zo'n breed begrip! Wat voor protocol kies je? Wat voor doelgroep wil je aanboren? Wat voor techniek? Hoe wil je dat je gevonden wordt? Hoe ben je beschikbaar: kortom: search engines, etc...

web-based peer-to-peer chat is leuk, IRC-servers, zelf ontwikkelde webapps, etc.

* Website

Weer techniek keuzes: ASPX/IIS/(My/MS)SQL? Adobe? WAMP? LAMP? Denk eens na: wat maak je, waar script je in, en hoe kun je dit het beste hosten.

* Combinatie:

Techniek keuzes gemaakt? Kies een platform, en bouw je server. Of dit Windows, Linux, BSD, of wat mij betreft zelfs BeOS is; zelf weten!

Maar een ding staat vast: je kan niet zomaar zeggen: ik ga wel even chat hosten, en ik ga een website hosten. Beide begrippen zijn té breed!

[ Voor 9% gewijzigd door Umbrah op 24-05-2010 13:25 ]

• Kiran27
Ramon schreef op maandag 24 mei 2010 @ 12:59:
[...]

Gebruik dan gewoon IRC ofzo ;) Maak een kanaal op een willekeurige irc server, integreer een client op je site, zie http://www.bing.com/searc...ebbased+IRC&go=&form=QBRE. Dan heb je je chat.

Wat betreft je andere redenen ik zie niet echt overtuigende argumenten om voor een eigen server te kiezen. Dat gaat heel wat van je tijd innemen, is duur, en je hebt er zo wat ik lees niet de bezoekersaantallen voor om het rendabel te maken. Je kan voor nu gewoon ergens een hostingpakketje nemen, als je straks miljoenen bezoekers hebt kan je altijd nog ergens een server neerzetten.
Ik heb al geregistreerd bij irc chatserver. Maar inderdaad, wat jullie dus zeggen, ik kan gewoon een pc gebruiken als een server voorlopig. Tot ik zo ver ben met bezoekers en alles dat ik dan betere server ga nemen. Met die goedkope pc kan ik makkelijker in klooien en ervaring op doen dan met voorzichtige handelingen met een dure server.

• Kiran27
Umbrah schreef op maandag 24 mei 2010 @ 13:17:
Ik denk dat je je techniek keuzes eerst duidelijk moet afbakenen voordat je gaat beslissen.

* Chat

Chat is zo'n breed begrip! Wat voor protocol kies je? Wat voor doelgroep wil je aanboren? Wat voor techniek? Hoe wil je dat je gevonden wordt? Hoe ben je beschikbaar: kortom: search engines, etc...

web-based peer-to-peer chat is leuk, IRC-servers, zelf ontwikkelde webapps, etc.

* Website

Weer techniek keuzes: ASPX/IIS/(My/MS)SQL? Adobe? WAMP? LAMP? Denk eens na: wat maak je, waar script je in, en hoe kun je dit het beste hosten.

* Combinatie:

Techniek keuzes gemaakt? Kies een platform, en bouw je server. Of dit Windows, Linux, BSD, of wat mij betreft zelfs BeOS is; zelf weten!

Maar een ding staat vast: je kan niet zomaar zeggen: ik ga wel even chat hosten, en ik ga een website hosten. Beide begrippen zijn té breed!
Hmzzz oke.. k dacht dat ik alles al had uitgepland in mijn hoofd, maar dus niet!
Je hebt gelijk, ik moet veel betere plan gaan maken, eerst met klein beginnen en kijken hoe het gaat en daarna met groot beginnen als het nodig is...

Eigenlijk heb ik er niet bij nagedacht over de doelen van chat, voor mij is het maar een ontspanning voor chatters, die ook tegelijktijd triviant komen spelen, want daar kunnen ze niet zonder.

En website, ja, dat ze die chat daarop kunnen vinden. Dat is eigenlijk nu al genoeg.

Van het systeem, combinatie, techniek enzo heb ik nog geen verstand van.
Of laat ik het zo zeggen dat ik nog het verschil niet goed weet welke voor mij het beste uit zou moeten komen.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
jimbo123 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 13:06:
1000 euro, dan zou je hooguit naar een HP ML110 G6 kunnen kijken.
Blijft wel een erg laag budget om iets fatsoenlijks neer te zetten.
Voor 500-600 euro heb je een Dell R210 met nehalem Xeon, 4GB ram e.d. Dus genoeg leuks te halen. Ik denk alleen dat de TS hier niet echt mee geholpen is, aangezien ik vermoedt dat hij vele malen beter af is met een VPS, waarmee hij kan experimenteren en als dat te klein wordt over kan gaan naar een eigen dedicated server. Een simpele VPS heb je al vanaf 10-15 euro per maand. Dat is minder dan dat je aan colocatie kwijt bent, wat je toch wil met een server.

LinkedIn
BlackIntel

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nouja een server echt fysiek kapot maken gebeurd niet met software dus zolang je zorgt dat het ding ergens veilig hangt is dat al prima. De risico's met het opzetten van een eigen server liggen meer in het feit dat een slecht beveiligde server gebruikt kan worden om rotzooi te verspreiden waardoor jij afgesloten wordt. Maar daarbij maakt het natuurlijk niks uit of het een goedkope zelfbouw pc betreft of een dure server. In beide gevallen kun je formatten en dan weer opnieuw beginnen, echter kan het wel ellende opleveren met je provider als jou server telkens troep aan het verspreiden is.

• Kiran27
Als ik een gewone pc ga gebruiken voor als een server voor mijn chat en webradio. Webhosting laat ik nog maar waar het is dan.
Welke systeem zou ik dan het beste kunnen installeren erop? Qua beveiliging etc.?

En is VPS 15 Euro per maand een server waar ik dus in kan loggen die amper nooit uitgaat ofzo?
Waar ik alles gewoon kan draaien maar niet echt de mijne is, maar dat ik het huur ofzo?
Begrijp ik het goed?
En dat kan je bestellen bij gewoon een hostingbegrijf ofzo?

Verwijderd

Kiran27 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 13:57:
Als ik een gewone pc ga gebruiken voor als een server voor mijn chat en webradio. Webhosting laat ik nog maar waar het is dan.
Welke systeem zou ik dan het beste kunnen installeren erop? Qua beveiliging etc.?

En is VPS 15 Euro per maand een server waar ik dus in kan loggen die amper nooit uitgaat ofzo?
Waar ik alles gewoon kan draaien maar niet echt de mijne is, maar dat ik het huur ofzo?
Begrijp ik het goed?
En dat kan je bestellen bij gewoon een hostingbegrijf ofzo?
Zie een vps als een (virtuele) server op een server. Je kan alle software erop draaien die je wil. Deze staat dus ook altijd aan. Veel hostingbedrijven bieden dit aan. Zoek zelf even wat providers op, ik heb in ieder geval goede ervaring met pcextreme.

Je kan als OS bijvoorbeeld debian linux nemen. Deze is al vrij veilig op zich. Heb je hier geen ervaring mee of wil je hier niet mee gaan kloten, dan kan je voor een meerprijs vaak windows selecteren bij het installeren van een vps.

• Kiran27
Hmm ik weet nog niet precies hoe die VPS werkt, maar lijkt me een goed idee. En als ik van gedachte verander, ga ik een gewone pc gebruiken als 'server'. En voor beveiliging of systeem ervan kom ik jullie weer lastig vallen :p

Thanks guys!!
Heb er veel van geleerd!

Tips en truucs hoor ik nog graag!!

Kiran
Pagina: 1