Toon posts:

8 boxen op één PA versterker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo wetenschappers,

Zeg ik wil 8 geluidsboxen van 8 ohm aansluiten op één versterker met 2 speakon aansluitingen, de boxen hebben allemaal 2 speakon aanluitingen. Ik denk dat je vanuit bv het linker kanaal van de versterker de kabel moet splitsen zodat je 2 boxen als het ware parallel uitsluit en dan van elk van die boxen serie naar die er boven op moet gaan, zou zo op 8 OHM uit moeten komen, versterker kan 4 en 8 OHM aan.
Wat denken wij ervan??

Graag een reactie

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-02 12:03
Als hij bij 4Ohm stabiel is blijft dat ook een optie natuurlijk.

Op 12V Hifi staat nog zo'n leuke aansluitcalculator, maar zo te zien heb je het al goed uitgerekend.
http://www.12vhifi.nl/subframe.html

Je kan speakon gewoon splitsen, maar dat is meestal van 4aderig naar 2x2aderig. Zou je even moeten Googlen denk.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat je voorstelt (serie-parallel) gaat werken, maar je versterker ziet dan 8 ohm per kant dus wordt het maximale vermogen niet gehaald.

Je moet wel 8 identieke speakers hebben om hetzelfde geluid te houden als je met 1 speaker krijgt (i.v.m. de grote impedantiepiek die je bij de meeste speakers hebt).

[ Voor 6% gewijzigd door TBTL op 24-05-2010 17:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey maatjes,

Nou ik heb 4 verschillende set boxen maar allemaal 8 ohm en ja als ik met mijn idee gang uit kom op 8OHM ja dan haal ik niet het max vermogen maar wel het meest veilige.
Waar het mij dus om gaat is dat ik een versterker van 2 x 1000 watt bij 8 OHM en 2 x 1800 watt bij 4 OHM voor zie van boxen, maar om nou boxen te kopen die in vermogen de goede sterkte hebben, dat wordt een duur verhaal. Dus dacht ik, ik sluit 2x250+2x250+2x350+2x500= 2 x 1350 watt aan op de manier zoals ik had beschreven, kan ik dus voor mijn gevoel gewoon werken op die 2 x 1000 watt bij 8 OHM?????????

Leuk he zo'n redenering.

Graag reacties

gr Disco Duck

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
Krijg je als je dat zo parralel aansluit niet 2OHM? Knappe PA versterker moet je dan hebben om dat stabiel te houden.

• Gimmeabrake
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-02 13:21
Nope, krijg je niet. Je hebt 8 speakers met elk 8 Ohm. Vervolgens maak je daar 4 sets van 2 van, parallel geschakeld. Gevolg: je hebt 4 sets van 4 Ohm: (8*8)/(8+8) = 64/16 = 4. Van deze 4 sets bouw je vervolgens 2 serieschakelingen van elk 2 sets, die dus op 4+4=8 Ohm uitkomen. Dan heb je dus 2 schakelingen van 8 Ohm die je aan de PA versterker kunt hangen :) Ik heb niet zo heel veel ervaring met PA sets, maar het zou volgens mij prima moeten werken ;)

Verwijderd

Topicstarter
2 OHM krijg je alleen in mijn geval als ik alles parallel zet, dan is het 8-4-2OHM
Maar door de schakeling van parallel naar serie verdubbeld het OHM weer.
Dus ga ik van 8 naar 4 OHM en dan via de serie schakeling weer naar 8 OHM, moet goed zijn.
Als je parallel begint en dan serie gaat ben je 8OHM, ga je dan weer parallel en weer serie moet je nog steeds op 8 OHM uitkomen, dus op deze manier zou je aan iedere kant van de versterker zelfs 8 boxen kunnen hangen. Maar ik weet inmiddels hoe ik dat kan meten, gewoon alle boxen aansluiten zoals gedacht en dan wanneer ze de versterker in gaan even meten met de universeel meter die je op weerstand/OHM zet, dan je het OHM vermogen.

WIJ gaan weer NEUZEN in deze brij, leuk.

gr Duck
Pagina: 1