Password Saver: een nieuwe, gebruiksvriendelijke wachtwoordbeheerder
Hallo iedereen,
een tijd geleden was ik op zoek naar een goede wachtwoordbeheerder. Voorheen zette ik mijn wachtwoorden in een met wachtwoord beveiligde speadsheet. Dit beviel niet goed omdat het laden lang duurde, en het zoeken ging ook niet altijd even gemakkelijk. Bovendien wilde ik mijn wachtwoorden niet alleen vanuit Windows kunnen benaderen, maar ook vanuit Linux. OpenOffice kon het bestand echter niet openen dus zat ik op Linux zonder mijn inloggegevens. Toen ben ik op zoek gegaan naar een goede wachtwoordbeheerder, maar ik vond niet echt iets dat aan mijn eisen voldeed. Daarom besloot ik er dan maar een zelf te schrijven. Deze wachtwoordbeheerder moest voldoen aan de volgende eisen:
- Snel laden
- Goede zoekfunctie om snel wachtwoorden op te kunnen zoeken
- Ook mogelijkheid om gebruikersnaam en andere informatie te bewaren
- Versleutelde database
- Wachtwoorden makkelijk naar klembord kopiëren
- Cross-platform (Windows, Linux, maar ook Windows Mobile)
Screenshot:
Filosofie
Het idee achter Password Saver is dat het op zoeken gebaseerd is. Andere wachtwoordbeheerders zijn gebaseerd op een boomstructuur of op een lijst met wachtwoorden. De meeste bieden wel een zoekfunctie, maar die staat niet centraal en werkt omslachtig. In Password Saver zijn je wachtwoorden niet geordend, maar vindt je je wachtwoorden door te zoeken. De eerste paar letters intypen van wat je zoekt, gaat namelijk veel sneller dan in een boomstructuur naar het goede record navigeren. Ik zal even een typische Password Saver-sessie beschrijven:- Je start Password Saver
- Je vult je wachtwoord in, en drukt op enter
- Je typt de eerste paar letters in van het wachtwoord dat je zoekt, bijvoorbeeld 'fa' voor Facebook
- Het gewenste record staat boven aan de lijst, zoniet dan typ je nog een paar letters
- Je drukt op enter, het wachtwoord wordt naar het klembord gekopieerd en Password Saver sluit zich grotendeels, maar blijft op de achtergrond draaien. Tot nu toe heb je alleen je toetsenbord gebruikt.
- Je zet de cursor in het wachtwoordveld bij Facebook en plakt het wachtwoord, dit alles bij elkaar heeft minder dan vier seconden gekost
- Acht seconden later maakt Password Saver het klembord leeg en sluit het zich helemaal
Vergelijking
Tegenover dit staat dat Password Saver slechts heel eenvoudig is. Het is een simpele tabel met vier velden: Sleutel (de naam van je wachtwoord), het wachtwoord zelf, je gebruikersnaam, en een veld 'overig' voor de rest. Je kunt geen uitgebreide opmaak gebruiken, geen speciale icoontjes gebruiken per record, etc. Password Saver heeft wel een ingebouwde wachtwoordgenerator die automatisch een wachtwoord maakt als je een nieuw record start. Wijzegingen worden automatisch opgeslagen bij het sluiten, dus simpelweg een naam typen voor je wachtwoord en het wachtwoord zelf kopiëren, is genoeg om een nieuw record aan te maken.Een vergelijking met KeePass:
Password Saver en KeePass kunnen allebei
- Wachtwoorden versleuteld opslaan
- Wachtwoorden in het geheugen versleutelen
- Cross-platform draaien
- Sterke wachtwoorden genereren
- Auto-type wachtwoorden invullen zonder klembord
- Importeren/exporteren
- URL's pincodes, etc. opslaan in aparte velden
- Wachtwoorden organiseren
- "Veilige" wachtwoordvelden gebruiken
- Wat exotische maar soms handige functies
- Snel, heel erg snel zoeken en vinden wat je nodig hebt
- Automatisch opslaan, bijwerken en upgraden
- Records bewerken zonder daarvoor een apart venster te hoeven openen
Cross-platform
Password Saver slaat wachtwoorden op in een database, die je vervolgens overal kunt gebruiken. De database is een simpel xml-bestand. Twee soorten encryptie worden ondersteund: AES, en XXTEA. De mobiele versie van Password Saver ondersteunt alleen XXTEA (vanwege snelheidsoverwegingen). Dezelfde database gebruiken op een Windows Mobile telefoon en je pc, is dus simpelweg een kwestie van de database synchroniseren met je telefoon. (Zolang je geen wijzigingen wilt samenvoegen gaat dit goed…) Dezelfde database gebruiken op meerdere pc's kan eenvoudig door de database op het netwerk te plaatsen (bijvoorbeeld op een NAS), en dezelfde database op een dual-boot PC door de database op een gedeelde schijf te plaatsen.Momenteel ondersteunde platformen:
- Windows Vista en hoger (XP wordt aan gewerkt maar werkt nog niet helemaal)
- Windows Mobile (6 of hoger) gaat binnenkort in gesloten bèta, Windows Mobile 7 versie komt er waarschijnlijk ook
- GTK-versie voor Linux is in ontwikkeling, maar niet in een vergevorderd stadium, deze zou ook op OS X moeten draaien
Veiligheid
De database zelf beschouw ik als veilig. Al je data wordt versleuteld (met AES- of XXTEA-encryptie). Bovendien wordt het PBKDF2 gebruikt om je te beschermen tegen een dictionary-attack. Je loopt pas risico zodra je de database opent, omdat alle data dan in het geheugen komt. Zorg daarom altijd dat je computer virusvrij is. Om het virussen toch zo moeilijk mogelijk te maken, bewaard Password Saver je hoofdwachtwoord versleuteld in beschermd geheugen (hoewel beschermd geheugen van Windows helaas makkelijk te omzeilen is), en alle wachtwoorden versleuteld in het geheugen (maar dit kun je ook uitschakelen). Helaas is het technisch gezien mogelijk dat als jij bij je wachtwoord kunt, een virus dat ook kan. Password Saver kopieert je wachtwoord rechtstreeks naar het klembord waar het ook onbeschermd is.De bèta
Na een gesloten bèta van negen maanden denk ik dat Password Saver stabiel genoeg is voor een publieke bèta. Als je na dit verhaal geïnteresseerd bent in Password Saver dan kun je de bèta hier downloaden. Voorlopig is de publieke bèta alleen nog voor Windows Vista en hoger. Het is een bèta, dus er kunnen bugs in zitten. Deze zouden ervoor kunnen zorgen dat je je database kwijtraakt. Maak daarom extra vaak een backup van je database. Alle feedback is welkom. Als je een bug hebt gevonden, probeer dan eerst deze te reproduceren en beschrijf je stappen zo precies mogelijk.Vragen of opmerkingen? Stel ze gerust.
~Ruud
Aan de moderators: Ik hoop dat dit het goede subforum is voor dit topic, de devschuur leek me puur voor programmeren-gerelateerde vragen. Mijn excuses als het toch het verkeerde subforum is.
[ Voor 10% gewijzigd door Ruud v A op 24-05-2010 13:31 . Reden: typo ]