Surround via spdif werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

• RikEgg
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-01 18:30
Hallo,

ik heb al 2 jaar een fujitsu-siemens xa2528 laptop met vista 32-bits erop. Deze heeft een 3.5 mm audio jack, die ook voorzien is van optische spdif.

Een paar maanden geleden heb ik een opzetstukje voor mijn toslink-kabeltje gekocht die ik in m'n laptop kan pluggen. Zo kon ik tot voor kort films bekijken met surround geluid. De versterker die ik hiervoor gebruik is een sony VA777ES, deze werkt nog steeds wel met surround met mijn ps3 en upc hdtv kastje.

Mijn laptop is er kennelijk mee opgehouden 5.1 door te sturen. Vorige week zag ik in het Realtek HD Audio Manager schermpje een plaatje met 5 satelieten en 1 subwoofer welke ik door erop te klikken kon testen. Nu zie ik echter maar 2 speakers op dat plaatje! Tevens staat er naast dat plaatje een drop down menu waar ik voorheen verschillende speaker configurations kon kiezen. Nu is deze grijs en staat op Stereo (en is dus niet meer aan te passen). Hieronder staat een plaatje om te zien waar ik het over heb.

Afbeeldingslocatie: http://img34.imageshack.us/img34/5071/speakersurroundprobleem.th.jpg

Ik heb geen idee wat ik zou hebben veranderd waardoor dit plots niet meer werkt. Ik heb zelfs nog een systeemherstel uit laten voeren, maar deze heeft niet geholpen.

Heeft iemand enig idee wat ik zou moeten veranderen om mijn surround geluid terug te krijgen?

EDIT: Sterker nog, ik kan wél via Sound > Realtek Digital Output > Properties > Supported Formats zowel DTS Audio als Dolby Digital testen. Tijdens deze tests krijg ik op m'n versterker wél het blauwe surround-lampje aan het branden en laten achtereenvolgens de speakers een xylofoongeluidje horen.

De driver is trouwens uit 2007, dus die zal niet mijns inziens niet aangepast zijn door windows.

[ Voor 12% gewijzigd door RikEgg op 24-05-2010 02:02 ]

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Die stereo setting op jouw screenshot lijkt me normaal. In princiepe kan je alleen stereo over spdif sturen, met als uitzondering DD en DTS. Dat klinkt misschien vaag maar zo is het wel.

Wat ik begrijp is dat de DD/DTS realtek test nog wel werkt. Betekent dat blauwe lampje dat je echt DD of DTS hebt, of slechts Dolby Surround? Dat laatste wil je niet.

Als de realtek test nog wel ok is, dan ligt het probleem waarschijnlijk bij de speler of om species te zijn bij de directshow audio decoder. Probeer daar eens de verschillende settings.

Let ook op dat je film daarwerkelijk een DD of DTS audiospoor heeft, anders gaat het ook niet werken.

Als je er niet uitkomt dan is het handig om hier te posten welke speler en audio decoder er gebruikt wordt.

• RikEgg
Bedankt voor je reactie. Ik gebruik al een aantal jaren VLC media player en deze lijkt inderdaad (bij mij voor het eerst) voor problemen te zorgen.

Ik heb er eerst voor gezorgd dat VLC automatisch S/PDIF gebruikt indien mogelijk (stond bij Voorkeuren > Audio). Daarna heb ik een DVD getest en nu heb ik een ander probleem (of waarschijnlijk is het een deel van hetzelfde probleem). Ik krijg namelijk haperend geluid! Ik heb toen via de werkbalk > Audio > Audio-apparaat het geluid veranderd van 'A/52 over S/PDIF' naar 'Stereo' en dan verwijnt de haper. Ik heb dit tevens getest met het AC3-bestandje van http://www.lynnemusic.com/surround.html en hierbij haperde het geluid ook.

Hierna heb ik Windows Media Player gebruikt voor dezelfde DVD en hetzelfde bestandje. Hier krijg ik wel meteen surround en met het AC3-bestandje hoorde ik het geluid ook van de goede kanten komen.

Voor DVD's kan ik dus gewoon WMP gebruiken, maar ik heb bijvoorbeeld ook series en films die ik in .mkv download en deze kan WMP niet afspelen. Daarvoor zou ik nu dus toch VLC moeten gebruiken. Ik heb daarom nog wat dieper in de VLC Voorkeuren gebladerd maar ik kon niets vinden over directshow audio decoder. Wel ga ik ervan uit dat er ergens een instelling te veranderen is, zodat het haperen verdwijnt. Zou jij dit uit de losse pols weten? Of is er een ander programma dat net als VLC .mkv-bestanden af kan spelen, die je mij kunt aanraden?

Alvast dank.

[ Voor 6% gewijzigd door RikEgg op 27-05-2010 14:09 ]

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01 13:31

FikkieHo

Wokmaster

Gebruik MPC-HC, veel gebruikt, makkelijk en licht.

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

• RikEgg
MPC-HC werkt goed! Moest wel handmatig instellen dat hij het direct doorstuurde en niet zelf ging decoden, maar hij doet het!

Bedankt