Speaker - versterker combi

Pagina: 1
Acties:

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-02 12:58
Ik heb nu een set van twee JBL speakers. Model N24AW, 100W, 8Ohm (http://www.retrevo.com/s/...manual/id/597ag522/t/1-2/).

Deze waren aangesloten op een wat oudere 5.1 Pioneer receiver i.c.m. 2 Pioneer S-X1A surround speakers (60W, 16Ohm). Gaf gewoon een goed geluid, voor de audiofiel vast niet perfect, maar ik was er dik tevreden mee, genoeg power in ieder geval en zowel zacht als hard een vol geluid.

Nu is de Pioneer tuner-receiver verdwenen (was van huisgenoot, huisgenoot is verhuisd). Ik had nog wel een Fisher CA-40 160W stereo versterker liggen (achter gebleven hier in huis van vorige huurder), die is flink gedateerd (ik gok dik 15 jaar oud) en geeft een slecht geluid (bij hoger volume een dof en bijna krakend geluid).

Ik wil niet veel geld uit geven, maar wel graag weer een versterker (2e hands via Vraag & Aanbod bijvoorbeeld).

Waar moet ik op letten? Want blijkbaar zit er nogal wat verschil in versterkers, moet er een minimum wattage zijn om mijn JBL speakers goed te voeden? Moet ik een bepaald Ohm-niveau aanhouden? Een winkel ingaan om te luisteren heeft in mijn geval niet veel zin, aangezien ik al speakers heb, en 2e hands (een desnoods gedateerde) versterker (receiver heeft voor mij geen toegevoegde waarde) wil aanschaffen.

Voor mijn specifieke vraag kon ik niets terug vinden in andere topics, vandaar een nieuw topic. Bedankt!

• cyrus26
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-02 16:06
Misschien dat dit iets voor jouw is. Voordeel dat je heb is dat het nieuw is + je heb er boxen bij. Je bent natuurlijk ook voorbereid op de toekomst met 3d. http://www.selexion.be/pr...?View=detail&ProductGUID={CA0990C3-D455-4351-80F3-6C3DE202CDC9}&DivisionCode=AV_VIDEO

De Onkyo HT-S5305 heb je nl voor 429 €.

[ Voor 7% gewijzigd door cyrus26 op 23-05-2010 22:59 ]

• Barns
Dat vind ik te duur. Zit meer ronde €100, en dus 2e hands. Maar bedankt voor het mee denken dan maar...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:40

lier

MikroTik nerd

Aangezien de JBL speakers redelijk standaard waarden heeft qua vermogen en impedantie (en ze volgens mij niet al te kieskeurig zijn qua versterker) kan je prima elke willekeurige A-merk versterker hierop aan sluiten.

Even wat merken:

NAD, Onkyo, Denon, Marantz, Camebridge Audio, Pioneer, whatever...

En misschien kan je wel dezelfde receiver vinden voor dat geld...?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Barns
Thanks lier, ja zoiets dacht ik al... maar omdat ik een beetje verrast was door de slechte kwaliteit van de tijdelijke versterker, was ik bang dat het te maken had met ongelijke wattages, impedanties e.d.

[ Voor 98% gewijzigd door Barns op 25-05-2010 16:38 ]

• Barns
Ik heb nu een Yamaha versterker AX-640 gevonden voor 50 euro. Opgenomen vermogen 430 watt.

Gaat dit werken op mijn 100 watt JBL N24 speakers?

JBL N24:
* Pair of 2-way, 4-inch bookshelf speakers
* 4-inch PolyPlas bass driver and 0.75-inch titanium laminate dome tweeter
* High-impact, molded, dark gray enclosure
* 86 dB sensitivity
* 100-watt power handling
Pagina: 1