Rotel - minipod jubilee combi

Pagina: 1
Acties:

• Monkeyk2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-01 11:08
Mede tweakers,

Sinds een lange tijd bezig met audio en sinds kort in bezit van de volgende componenten
* rotel ra-05
* rotel rcd-06
* minipod jubilee uitvoering (zwaardere wisselfilter, zwaardere woofer)
* monster xp speakerkabel
* HQ interlinks (xbox>>rotel)
* TEAC reference interlink (cd>>amp)

Nu ben ik gematigd tevreden, de rotel combo klinkt geweldig en speakers ook echter erger ik me aan aan de twee samen.

Ik weet dat rotel en b&w een "goede" match zijn dus in mijn gedachten zouden de minipods jubilee uit de hand van de maker van de bekende b&w nautilus met dezelfde kevlar woofer vergelijkbaar moeten zijn met de b&w sound?

De klank, details zijn allemaal super prima echter is het met momenten "te" analytisch en wordt het luisteren vermoeiend.

MIjn vraag is is het mogelijk om de pods aan te passen zodat het "te" eraf gaat.
Of is via een andere speaker kabel een iets meer getogen geluidsbeeld te krijg.

Even voorop gesteld dat ik van analytisch hou echter moet het niet vermoeiend worden.

Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem? (luxe probleem maar toch)

[ Voor 5% gewijzigd door Monkeyk2010 op 23-05-2010 21:45 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Monkeyk2010 schreef op zondag 23 mei 2010 @ 21:43:
De klank, details zijn allemaal super prima echter is het met momenten "te" analytisch en wordt het luisteren vermoeiend.

MIjn vraag is is het mogelijk om de pods aan te passen zodat het "te" eraf gaat.
Of is via een andere speaker kabel een iets meer getogen geluidsbeeld te krijg.

Even voorop gesteld dat ik van analytisch hou echter moet het niet vermoeiend worden.
Hoe weten wij wat 'analytisch' is? Of welk type geluid je vermoeiend vind? Dat is namelijk het lastige in de audiowereld, je hebt geen idee of jouw eigen labels ook overeenkomen met andersmans definities. :)

Makkelijkst lijkt mij om te spelen met de opstelling in de kamer, of spelen met dempingsmaterialen als gordijnen etc. Mocht je echt niet tevreden worden, gewoon op zoek gaan naar andere speakers en deze uitproberen. Sets die volgens anderen matchen, hoeven niet per sé voor jou te matchen. Zoals je nu ondervonden hebt. :)

• Monkeyk2010
Analytisch is een definitie in de audio-wereld :)
Dit houdt in (even in eigen woorden) alles laten horen zoals het op de cd staat dus zonder verandering in klank door een versterker cd-speler etc, laten horen zoals het bedoelt is.
Sommige merken maken geluid warmer, andere merken weer scherper/neutraler.

Ik hou van neutraal geluid echter met niet TE veel scherp in het hoog en dat is wat ik nu iets te veel heb.

Spelen met de omgeving heb ik al geprobeerd, plaatsen speakers ook, helaas zonder resultaat.

De reden van mijn vraag is om aan de kenners van het modificeren van speakers wat tips te vragen.
Of mischien via een "simpelere" weg wat kleine verschillen te krijgen (lees minder scherp)

Ik weet best redelijk wat van audio echter op speaker kabel gebied ben ik niet afgestudeerd :)

[ Voor 13% gewijzigd door Monkeyk2010 op 23-05-2010 22:08 ]

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
een laagdoorlaatfilter bestaat uit een spoel en deze dempt hoge tonen, ik kan me goed voorstellen dat er bepaalde luidsprekerkabels zijn die doen waar jij naar op zoek bent. Welke weet ik echter niet.

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-02 10:15
Weer zo'n topic over kabels :O
Je kan ook hier verder praten...
zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5

Wat geluid betreft moet je altijd gaan luisteren, niet over discussieren want die theorien zijn nooit onderbouwt met wetenschappelijke kennis.

De eerste mens die een normale koperkabel kan onderscheiden van een uber overpriced platinum/zilver kabel in een ABX test moet nog steeds gevonden worden.

• Monkeyk2010
Vrees dat je mijn start niet hebt doorgelezen.
Zeg niet dat ik dit via een speakerkabel moet oplossen het zou een optie kunnen zijn.
Als het verschil niet te halen is via een kabel dan zou een andere optie het modificeren van de minipods zijn.

Ben dus opzoek naar ervaringen/tips etc.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-02 22:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

Heb je deze cmbinatie ook eerst in de winkel beluisterd en vond je het toen beter? Dan heeft het hoogstwaarschijnlijk met de plaatsing en je kamer te maken. Je kunt even met de EQ van de RA-05 spelen, treble iets omlaag zetten.
Anders is het misschien toch juist de combinatie die niet lekker werkt, dat kan heel goed, dan kom je uit op versterker of speakers vervangen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02 19:52

the mod man

iets van beeldmaker

Gooi eens een handdoek (dikke nieuwe) over de speakers heen. Klinkt heel noob maar zo omschrijven de meeste mensen B&W speakers. Als je bijvoorbeeld hepta speakers naast B&W speakers zet en je schakelt tussen die twee dan lijkt het net alsof er een handdoek over de speakers wordt gegooid zodra de B&W speakers aanstaat. (en het is heel simpel om te testen, ziet er alleen niet uit)

I can't wait to shoot!

• Monkeyk2010
Na een dagje "pielen" met handdoeken :) denk ik dat ik wat opties heb.
* speakers heel ver uit elkaar maakt het minder fel.
* wat spelen met de treble op de versterker scheelt ook (ik hou hier alleen niet van omdat je de klank gaat veranderen)
* volgende week een nieuwe bank/stoel/kleed hoop dat dit het ook weer wat beter gaat maken.

Modificeren blijft een optie echter wil ik alle andere opties eerst proberen.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Monkeyk2010 schreef op zondag 23 mei 2010 @ 22:06:
Analytisch is een definitie in de audio-wereld :)
Dit houdt in (even in eigen woorden) alles laten horen zoals het op de cd staat dus zonder verandering in klank door een versterker cd-speler etc, laten horen zoals het bedoelt is.
Sommige merken maken geluid warmer, andere merken weer scherper/neutraler.
Alleen is goed analytisch geluid niet vermoeiend :)

Er zal dus toch geluid worden weergegeven dat niet zo op de CD staat. Hetzij door omgevingsfactoren, hetzij omdat de speakers bv niet beter kunnen.
Ik hou van neutraal geluid echter met niet TE veel scherp in het hoog en dat is wat ik nu iets te veel heb.
Heb je de trebble knop op je versterker al geprobeerd?

Ja, ik weet het, het is een doodzonde om die knop aan te raken. :)
Maar als je een extreem dure MIT kabel koopt met zo'n spoeltje om het hoog wat te dempen dan doe je in weze hetzelfde...

Je zou evt met Room EQWizard eens kunnen kijken hoe het frequentieverloop in je kamer is. (Dat maakt de stap om met de trebble knop te spelen wellicht ook minder erg, omdat je het effect kunt zien op je scherm)

Het is een volledig gratis tooltje, maar je moet je wel op het forum registreren. (ook gratis)
http://www.hometheatershack.com/roomeq/

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Heb je toevallig je speakers naar je luisterplek gericht staan:? Zoja, doe dat eens niet. Laat ze gewoon eens recht naar voren kijken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-02 22:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

Monkeyk2010 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 16:30:
...
* wat spelen met de treble op de versterker scheelt ook (ik hou hier alleen niet van omdat je de klank gaat veranderen)
...
dat is natuurlijk in dit geval juist de bedoeling ;)
denk anders aan een aparte EQ waar je nog wat nauwkeuriger de frequenties kan bijwerken.

[ Voor 13% gewijzigd door mr.paaJ op 24-05-2010 18:00 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Monkeyk2010
Mijn speakers staan bewust recht vooruit (dus niet naar de luisterplek toe)
Ik ga eens aan de slag met roomeqwizard.

Inderdaad goed analytisch is niet vermoeiend vrees alleen dat dat een klasse hoger is als mijn setje :)

• Monkeyk2010
Uiteindelijk toch maar besloten de minipods te verkopen was niet tevreden.
Heb nu een set audio physic yara evo bookshelf en moet zeggen jammie jammie dat klinkt me een partij lekker.

Waren dure speakers maar toch nog steeds goedkoper als de pods maar kwa geluid matchen ze perfect bij rotel en klinkt het toppie

Ik ben tevreden :*) :9
Pagina: 1