Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-08 19:39
Dag allemaal,

Ik heb een week geleden mijn Sony KDL-46EX500 TV binnen gekregen.
HD films kijk ik nu vaak via de laptop maar ik zou graag een multimedianetwerk willen opzetten.

op dit moment is dit mijn configuratie

MODEM --------> ROUTER -------> Desktop 1
(
(
( --> Desktop 2

Laptop draadloos aangesloten op de router.

Het bestaande werkt op dit moment goed.

Ik zou nu graag een tweede router tussen mijn modem en mijn huidige router neer zetten.
Op deze nieuwe router zou ik graag mijn tv willen aansluiten EN mijn 1 TB HDD via USB 2.0 (http://www.kieskeurig.nl/...ssential_1tbusb20/885948/)

Daarnaast zou ik ook graag een degelijke HD mediaspeler willen aanschaffen om HD films niet meer via de laptop te streamen.

wat ik dus moet aanschaffen --> nieuwe router en een HD mediaspeler (externe harde schijf kan erop worden aangesloten).

Nu heb ik dus meerdere mogelijkheden...

- Ik zou mijn HDD op mijn nieuwe router kunnen aansluiten (voordeel is dat ik direct bestanden erop kan zetten zonder de laptop via USB er op aan te sluiten). Hiervoor moet ik dus een Router kopen die een USB 2.0 aansluiting heeft. Dus de films worden eerst gestuurd naar de router via USB en vervolgens naar de HD mediaplayer via LAN en daarna nog via HDMI naar de tv ( wat gebeurd er met het beeldkwaliteit?)
En is dit wel te doen via netwerk streamen?

- Maar ik zou ook voor een standaard router kunnen kiezen en dat ik een wat betere mediaspeler koop die een LAN en een USB 2.0 aansluiting heeft (HDMI spreekt voor zich).
Dan zou ik dus eerst mijn HDD op de mediaspeler via USB moeten aansluiten, vervolgens zal de mediaspeler dit via een HDMI kabel naar de tv sturen. Maar de mediaspeler moet ook een LAN aansluiting hebben, zodat ik bestanden vanaf mijn laptop naar de HDD kan sturen.

Info over mijn HDD --> In beide situaties: Zal de HDD altijd aan moeten blijven staan?
De HDD beschikt namelijk over een stekker en heeft dus een externe voedingsbron nodig.
Of zal de HDD automatisch aangaan wanneer die 'aangesproken' wordt en daarna weer geleidelijk uitgaan?

Heeft iemand hier ervaring mee? en ben ik wel goed bezig? of neem ik een hele omweg en kan het allemaal veel makkelijker? :)

Mijn budget voor de Router + HD mediaspeler is krap, ongeveer 150-160 euro.
Ik heb er al een paar gezien, maar zou graag jullie ervaringen willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Ik zou gaan voor een goede mediaspeler met USB poort, de USB performance van routers is wisselvallig en niet echt betrouwbaar (wat wel nodig is voor HD film). Daarnaast is het maar de vraag of de HDD door de router gedetecteerd word, daar zijn ze nogal kieskeurig in, dan spreken we nog niet over de bestandsformaten en/of functies om de HDD te benaderen over het netwerk. Sowieso gaan twee routers in een netwerk voor problemen zorgen, dan zou je een al moeten instellen als Access Point.
Als de HDD los zichzelf uitzet zal die dat waarschijnlijk ook doen als hij aan een mediaspeler zit en niet meer actief is. (Zeker weet ik dat niet ik heb geen WD My Book Essential.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 22:39
Wat jij zoekt is een switch(evt. gigabit).
Je krijgt dan de volgende opstelling:

Router>switch>client's.

Een switch is als het ware een domme router, de functies van een router heb je niet nodig als simpel verdeeldoosje.

Voor een goede netwerk hardeschijf zou ik kijken naar Synology, deze zijn goed, snel en betrouwbaar voor een leuke prijs. Qua mediastreamer heb ik niet zo heel veel ervaring maar ik hoor goede verhalen over popcorn hour.

Zoals al eerder is gezegd, een router met USB gaat hem niet worden. Hiermee zul je geen full-hd kunnen streamen.