Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb nu ruim een jaar een Macbook en ik heb het idee dat hij trager is dan vroeger. Spotlight doet er langer over, af en toe blijft itunes hangen, kan hij het niet eens aan als ik op "next" druk, twijfelt-ie even. Dat soort dingen.

Ik heb nog nooit iets aan onderhoud gedaan, behalve dat licenties-ding dat er opzit bij schijfhulpprogramma. Omdat ik niet weet hoe dat moet.

Nou heb ik Onyx gedownload (na een google) en heb ook eigenlijk geen idee wat ik ermee moet (wat moet ik bijvoorbeeld aanvinken op de foto?).

Dus: hoe hou ik de computer schoon? Ik doe er niet zo veel bijzonders mee. Tekstverwerken, internet, itunes, iPhoto, dat werk.

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/x2qsf7.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:33

GigaTexel_BE

AMD MP²

Ik ervaar ongeveer hetzelfde

Ik laat Onyx steeds op de standaardinstellingen en heb niet het idee dat het programma enig effect heeft

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik gebruik is IDefrag, om de harddisk te defraggen, om in windows termen te spreken.
Is wel een betaalde app, maar voor mij werkt het goed.

Verder Mac-cleanse, ook een goed programma om oude zooi van je hdd te gooien, om alles weer netjes achter elkaar te zetten idefrag laten lopen.

-- Als toevoeging een vraag van mijn kant, hoe houden jullie je alu macbook schoon, zowel het alu als het scherm zonder dat er vegen op komen of chemische rommel in je scherm en alu vreet.....?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2010 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Die kan ik beantwoorden. Op mijn scherm gebruikte ik altijd een beetje Glassex. Ik weet dat dat officieel niet mag en er komen ongetwijfeld een aantal "nee!"-roepers nu, maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Maar tegenwoordig gebruik ik eerst een droge doek voor het echte stof, dan een klein beetje nat doekje (glassex is op :)). Ik zet hem wel uit en leg iets over het toetsenbord en de scharnieren. Zonder schoonmaakmiddel gaat het best, maar op spettertjes moet je gewoon even boenen.

Voor de body gewoon natte doek en dan nauwgezet met een beetje vochtig doekje toets voor toets. Niet te hard drukken want dan lopen er druppels water je computer in. Echt een licht vochtig doekje. Je kunt de toetsen er ook uit halen maar met mijn mazzel betekent dat waarschijnlijk dat ze er niet meer in gaan, dus dat doe ik niet.

Zo, heb ik ook een keer wat bijgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-09 13:25
Hahahahaha, haha, ha :')

Volgens mij worden we getrolled jongens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De trol zeurt, zuigt, zeikt en zevert met geen ander doel dan verstoren.

Ik moest hem opzoeken. Begrijp niet wie je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-09 13:25
De beste man (TS) had het over softwarematig schoonmaken. Niet het scherm :P

*Komt er nu net achter dat ik reageer op de TS :X*

[ Voor 31% gewijzigd door HotFix op 23-05-2010 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:44
De TS beantwoord zijn eigen vraag :?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:19
LED-Maniak schreef op zondag 23 mei 2010 @ 19:43:
De TS beantwoord zijn eigen vraag :?
Helemaal niet, de vraag van de TS gaat over softwarematig schoonmaken. Even later is er een reactie over hoe je hem hardwarematig gaat schoonmaken, daar geeft hij antwoord op.... ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:00
Ik gebruik zelf MainMenu. Dit programma voert een aantal standaard (unix?) taken uit zoals het legen van de cache, opbouwen van spotlight, schijfpermissies herstellen etc.

Of het werkt weet ik niet, maar na zo'n run en een herstart voelt het allemaal wel weer lekker 'fris'. Maar, dat is volgens mij meer een gevoel dan dat het echt aantoonbaar is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-09-2024
Same hier, gebruik ook MainMenu, voornamelijk voor het "gevoel". Daarnaast gebruik ik CleanMyMac voor het verwijderen van oude rommel en het volledig uninstallen van programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kj.web
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:16
Ik raad ook CleanmyMac aan, het doet gewoon zijn werk, en het werkt nog simpel ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:48
Ik gebruik helemaal geen programma's voor het snel houden van mijn Mac. Ik heb begrepen dat het ook helemaal niet nodig is om allerlei programma's daarvoor te gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 06:13
Apple heeft een paar onderhoudscripts ervoor geschreven, dat snachts via een z'n werk doet.
Deze scripts kan je ook vanaf onyx starten.
Tip: klik binnen onyx op "automatiseren", vink alles aan en klik op "voer uit".

In artikel Maintaining Mac OS X vind je nog een paar tips.

[ Voor 22% gewijzigd door freyk op 24-05-2010 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik gebruik AppZapper voor het verwijderen van applicaties, helaas haalt dat niet alles weg. Zo kwam ik erachter dat in de console nog veel warnings stonden van verwijderde apps waarvoor nog LaunchAgents actief waren, die verwijder ik dan handmatig. Verder start ik wekelijks Onyx op voor het herstellen van de permissies en het opruimen van caches.

Het scherm maak ik schoon met Glassex doekjes en daarna een droge zachte doek. De aluminium behuizing en de toetsen met een licht vochtige doek.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik doe eigenlijk vrijwel niets aan software onderhoud, behalve zo nu en dan mijn Mac 's nachts aan laten staan, zodat OSX het geplande onderhoud uit kan voeren. Gevolg hiervan is dat mijn Mac nog even vlot is als 2 jaar geleden.

Qua hardwarematig schoonmaken: af en toe een microfiber doekje + iClean, en dan is de Mac weer zo goed als nieuw. :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CleanMyMac heeft mijn macbook pro een keer gemold :X
Heb toen van ellende opnieuw Mac OS geinstalleerd vanwege alle dingetjes die misten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Verwijderd schreef op zondag 23 mei 2010 @ 17:16:
Wat ik gebruik is IDefrag, om de harddisk te defraggen, om in windows termen te spreken.
Is wel een betaalde app, maar voor mij werkt het goed.
Defragmentatie helpt slechts in uitzonderingen, wanneer er weinig schijfruimte is en met grote bestanden wordt gewerkt zie: http://support.apple.com/kb/ht1375 .

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Het is misschien niet nodig, maar ik ben nou eenmaal een perfectionist op dat gebied :P Ik installeer m'n Mac ook ongeveer elk half jaar helemaal opnieuw, dus niet door een Time Machine-backup terug te zetten, maar door alle applicaties opnieuw te installeren in een schone Mac OS X en selectief de Application Support files en plists handmatig terug te zetten.

Achtergebleven launchagents die warnings in de log zetten vertragen het systeem wellicht niet, maar ik moet ze niet. Zelfde geldt voor registry keys in het Windows register.

Van CleanMyMac heb ik een trial geïnstalleerd, niet gebruikt en met AppZapper weer verwijderd. Maar er was wel zooi achtergebleven die mijn console logs vervuilde :/

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Het is wel de beste oplossing. Overigens kan ik mij voorstellen dat het wegschrijven in logs ook schrijfcapaciteit kost, dus ik kan mij wel iets voorstellen van het weghalen van meldingen.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Pagina: 1