Grafische chip Core i3 overclocken !

Pagina: 1
Acties:

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Beste mensen,

Ik heb de volgende vraag namelijk tot hoever je de interne GPU van de Core i3 Clarkdale verantwoord mag overclocken en welke waardes en temps ik hierbij het beste kan aanhouden. Hierbij wil ik dan het tooltje Turbo-V van Asus gebruiken alleen weet ik even niet wat dus aan te raden is, en ik niet mijn GPU naar zijn grootje wil helpen.

Specs systeem :

Intel Core i3 530 Clarkdale
Scythe Big Shuriken cpukoeler
Asus H755-M Pro
4 Gb 1333 Mhz Kingston DDR3

• HAFTX
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
Zolang de temperatuur niet te hoog wordt, de voltages niet te hoog en hij stabiel loopt zou ik zeggen zo hoog mogelijk:p

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1674671.png[/img]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:37
Interessante vraag, ik kan niet direct iets vinden op google.
Tcase van de i3 is iig 72.6°C volgens Intel. Dit is de CPU temp in vele programma's.
Tjunction is Tcase + 5°, dus 77,6°C. Dit is de core temp in vele programma's.
Aangezien de chips onder dezelfde IHS zitten zal het overclocken van de GPU ook invloed hebben op de temperatuur van de CPU en core. Die moet je dus in ieder geval al aanhouden.
En dan de GPU temperatuur zelf, die kan normaal gezien wel iets meer hebben (als ik dan kijk naar videokaarten in het algemeen, geen idee of dit ook geldt voor de ingebakken GPUs, check dus best even de datasheet van de i3).
Verder heeft deze een kloksnelheid van 733MHz, terwijl er andere GPUs in de processors van de core i reeks op 900MHz draaien. Ergens tussen de 700 en de 1000MHz lijkt me dus iig wel veilig, zolang het stabiel is.

Edit: Ik las net in een review dat hij zonder extra spanning tot 1400MHz gaat. Of hij lang zo kan lopen kan niemand op antwoorden, maar aangezien 40nm videokaarten al bestaan met 800 shader units moet Intel toch degelijke chips kunnen maken met 12 shader units.. Slechte chips zullen dat dus iig niet zijn ;)

Maximum spanning van de processor is trouwens 1,40V, en van de GPU 1,55V.

@hieronder: niet veel aantrekken van die standaard Windows benchmark, echte fps is waar het om draait.

[ Voor 22% gewijzigd door Malantur op 23-05-2010 17:18 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Roel1966
  • Niet online
Ik had al eens met een lichte overclock geprobeerd en hem op 960 mhz laten draaien waarbij de temp idle op 31 graden kwam. Verder loopt het systeem er stabiel op in Windows 7 home premium x64. Maar ik vraag mij af wat dan verantwoord blijft en tot hoever je kan gaan, en of hier iemand al ervaring mee opgedaan heeft.

Overingens was de score in Win7 met standaard snelheid voor 3d 4,9 en na die overclock opeens toch richting 5.3 dus toch wel een redelijke winst lijkt mij.

[ Voor 20% gewijzigd door Roel1966 op 23-05-2010 17:05 ]

• Orwell
  • Laatst online: 24-01 17:40
Roel1966 schreef op zondag 23 mei 2010 @ 17:03:
Ik had al eens met een lichte overclock geprobeerd en hem op 960 mhz laten draaien waarbij de temp idle op 31 graden kwam. Verder loopt het systeem er stabiel op in Windows 7 home premium x64. Maar ik vraag mij af wat dan verantwoord blijft en tot hoever je kan gaan, en of hier iemand al ervaring mee opgedaan heeft.

Overingens was de score in Win7 met standaard snelheid voor 3d 4,9 en na die overclock opeens toch richting 5.3 dus toch wel een redelijke winst lijkt mij.
Verwacht niet te veel van die Windows-score. Mijn 9600GT met OC haalt net een zeven, en ga me nou niet vertellen dat zo'n GPU in de CPU van Intel op ongeveer 60-80% van het tempo van die 9600GT zit.

Probeer eens 3dmark06 om je winst te meten, werkt wat 'eerlijker'. Of een spel ofzo.

• Roel1966
  • Niet online
Orwell schreef op zondag 23 mei 2010 @ 21:31:
[...]

Verwacht niet te veel van die Windows-score. Mijn 9600GT met OC haalt net een zeven, en ga me nou niet vertellen dat zo'n GPU in de CPU van Intel op ongeveer 60-80% van het tempo van die 9600GT zit.

Probeer eens 3dmark06 om je winst te meten, werkt wat 'eerlijker'. Of een spel ofzo.
Zover heb ik dat nog niet uitgetest en het ging nu puur om even te kijken of er winst te behalen viel met eventueel overclocken en heb ik puur alleen even die score als graadmeter gebruikt. Alleen tja een 9600GT is natuurlijk alweer een "verouderd" kaartje en dan is het niet echt ondenkbeeldig dat die gpu 60-80% haalt van de 9600GT. Maar ik zal in elk geval vandaag of morgen eens 3dmark06 erop los laten en zal ik de score daarvan wel even posten.

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Je kan ook even deze link doornemen. Met het overclocken van de 2 cpu kernen kom je ook een eind;

http://www.anandtech.com/show/2921/1

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Pagina: 1