Zelf stekker aan UTP kabel maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:07
Hallo,

Afgelopen week is de UPC meneer bij mij langs geweest om mij te voorzien van kabel-internet :). Aangezien de kabel nogal moeilijk weggewerkt dient te worden (kruipruimtes en alles) heb ik voorgesteld om dit zelf te doen. Er ligt nu dus een kabel dwars door mijn huis.
Vandaag wil ik die kabel gaan wegwerken, hij moet onder meer door een paar muren heen.

Nu is mijn vraag, kan ik die stekker die aan de UTP kabel zit er ongestraft afhalen, zodat de diameter van de gaten die geboort moeten worden wat kleiner word? Die wil ik namelijk vanuit estetisch oogpunt zo klein mogelijk houden.

En als die stekker er eenmaal af is, kan hij er dan zonder speciaal gereedschap weer aan worden gezet, ik zag namelijk dat die UPC meneer een of andere speciale tang daarvoor had:?.

bij voorbaat dank,

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:00
Krimptangetje en een nieuw utp connectortje
of je knoopt gewoon die draadjes weer aan elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op zaterdag 10 maart 2001 12:21 schreef RonaldMcDonald het volgende:
En als die stekker er eenmaal af is, kan hij er dan zonder speciaal gereedschap weer aan worden gezet, ik zag namelijk dat die UPC meneer een of andere speciale tang daarvoor had:?.
Nee, je kunt de stekker (plug) als die er eenmaal vanaf is niet meer er op zetten. Je hebt daar een speciale UTP tang voor nodig. Ook heb je ene nieuwe UTP plug nodig. Zo'n pluggie kost mischien 1 gulden, je zou in de electronicazaak kunnen vragen of je de tang even mag lenen. Kopen kan ook heb je al vanaf een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3621

Dat kan hoor, dan moet je wel wat van die nieuwe connectoren kopen en een krimptang. En natuurlijk zorgen dat je de draadjes weer in dezelfde volgorde terugstopt als je er een nieuwe connector opzet.
Ik vind het altijd een heel erg gepriegel met die UTP kabels.

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
Maar hoe zitten die kabeltjes vast in die connector, want dat zit niet met schroefjes ofzow?? En die kabel zit ook niet geklemt ofzow??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Niet online
Op zaterdag 10 maart 2001 12:26 schreef RonaldMcDonald het volgende:
En die kabel zit ook niet geklemt ofzow??
De kabel word wel gewoon vastgeklemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-04 20:57
Met een UTP connector (RJ-45) heb je 8 kleine 'gleufjes'. De UTP kabel heeft 8 draadjes. De UTP kabel strip je eerst zo'n cm. Dan leg je de draadjes in de goede volgorde (crosscable of straight) en schuif vervolgens die acht draadjes in de connector. Met behulp van een krimptang knijp je dan de contactpuntjes van de RJ-45 connector naar beneden waardoor die de core van de UTP kabel raakt. Dus het zit wel geklemd.

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24213

ik weet nog een jaar of 3 geleden toen ik isdn kreeg... dat er een doe het zelf pakket bij zat met rj-45 pluggen die je kon bevestigen aan een kabel met alleen maar een huis-tuin en keukentangetje...
misschien hebben ze dat type plug wel gewoon los bij bv. de betere electronica zaak of de primafoon winkel...
suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Niet online
Nog wat algemene informatie over UTP --> http://users.bart.nl/~martin/howto/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
Op zaterdag 10 maart 2001 12:34 schreef rAcEr het volgende:
Met behulp van een krimptang knijp je dan de contactpuntjes van de RJ-45 connector naar beneden waardoor die de core van de UTP kabel raakt. Dus het zit wel geklemd.

suc6
En zo'n krimptang is dus dezelfde die ze voor ISDN gebruiken en die kan ik gewoon bij de primafoon halen/lenen? Volgens sommige mensen kost dat ding een paar tientjes en volgens andere zijn die stervens duur?Dit heb ik namelijk net nog ff met de search gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Niet online
Op zaterdag 10 maart 2001 12:42 schreef RonaldMcDonald het volgende:

[..]

En zo'n krimptang is dus dezelfde die ze voor ISDN gebruiken en die kan ik gewoon bij de primafoon halen/lenen? Volgens sommige mensen kost dat ding een paar tientjes en volgens andere zijn die stervens duur?Dit heb ik namelijk net nog ff met de search gevonden?
Ja, voor UTP kun je dezelfde tang gebruik als voor ISDN. En die kun je dus gewoon bij de primafoon halen. Je hebt ze al vanaf enkele tientjes, die zijn goed genoeg om een aantal maal te gebruiken. Als je echter tientallen pluggen op een dag moet doen dan is het wel de moeite waard om een iets duurdere (>300) aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
Op zaterdag 10 maart 2001 12:45 schreef Bulldog het volgende:

[..]

Ja, voor UTP kun je dezelfde tang gebruik als voor ISDN. En die kun je dus gewoon bij de primafoon halen. Je hebt ze al vanaf enkele tientjes, die zijn goed genoeg om een aantal maal te gebruiken. Als je echter tientallen pluggen op een dag moet doen dan is het wel de moeite waard om een iets duurdere (>300) aan te schaffen.
Ok bedankt allemaal, ik ga zo ff naar de primafoon om een rj-45 plugje te halen en zo'n tang. Ik moet wel ff die volgorde van de draadje onthouden hahah :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Niet online
Op zaterdag 10 maart 2001 12:51 schreef RonaldMcDonald het volgende:
Ik moet wel ff die volgorde van de draadje onthouden hahah :P.
Gewoon de plug die je er vanaf haalt er naast houden als je de nieuwe erop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
Bulldog-->Statement: At the moment ISP Chello (NL) is unable to deliver good working news-, * mail-, web-, homepage-, proxy-, dns-, and audio/video server's.
Hebbik geen last van hoor, ook al ligt die kabel dwars door me huis haha :P.

(is wel chello.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12630

zo'n tangetje kan je al voor een paar tientjes kopen, maar dan moet je niet verwachten dattie erg lang mee zal gaan. wil je in de toekomst vaker zo'n ding er aan zetten dan kan je beter een andere kopen (dan zijn ze echter wel een paar honderd gulden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-05 08:59
Als je het echt maar een keer gaat doen, dan kun je het zelfs zonder krimptang doen.

Je kunt met een kleine schroevendraaier de pinnetjes een voor een aandrukken, maar dat is wel ontzettend kutwerk, en je stekker is wat minder stevig omdat je de trekontlasting niet indrukt

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16135

Die wil ik namelijk vanuit estetisch oogpunt zo klein mogelijk houden.
Ik weet het, dit is misschien een kutantwoord, maar het werkt ook:
Boor gewoon een iets groter gat (waar hebben we het over? 4 mm groter?) Instant muurvuller erbij, gaatje aansmeren naast de kabel en je ziet er niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22928

Op zaterdag 10 maart 2001 13:27 schreef Wirf het volgende:
Als je het echt maar een keer gaat doen, dan kun je het zelfs zonder krimptang doen.

Je kunt met een kleine schroevendraaier de pinnetjes een voor een aandrukken, maar dat is wel ontzettend kutwerk, en je stekker is wat minder stevig omdat je de trekontlasting niet indrukt
Dan duw je die toch ook gewoon ff in met een wat grotere schroevedraaier! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4518

Bij Primafoon kan je ook zelfbouw pluggen kopen. Ze zijn echt lelijk maar je hebt er geen tang voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roba
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-09-2012

roba

Ook Olrik gekend?

People, kijk eventjes naar de eerdere topics. Daar valt o.m. te lezen hoe - in sommige gevallen - het erg lastig is de RJ45 aan de kabel te krijgen.

Zelf onlangs uren zitten pielen. Wat bleek, er zijn verschillende soorten 'binnenwerkjes' bij de RJ45 plugjes. Je moet opletten, dat je de versie krijgt waar de 8 aders NAAST elkaar zitten. Bij de versie die ik bij Primafoon kreeg, bleek dat 2x4 onder elkaar te zijn. Kreeg met geen mogelijkheid het verhaal voor elkaar.

Hoe moet je nou aansluiten voor een utp kabel tussen KABELmodem (geen analoge modem!) en PC? Lipje van de Rj45 stekker naar onder. Vervolgens de aders 1, 2, 3 en 6 (van links naar rechts gezien) vastknijpen. De kleuren maken eigenlijk niet echt veel uit, als je maar zorgt dat je aan beide zijden wel DEZELFDE kleuren en in dezelfde volgorde gebruikt. Wil je het echt netjes doen, volg dan:
op 1 wit-oranje
op 2 oranje
op 3 wit-bruin
op 6 bruin
Meer adres zijn voor utp niet nodig.

Als je echter een utp kabel wilt maken voor het onderling verbinden van twee PC's RECHTSTREEKS met elkaar (dus zonder een hub oid ertussen), dan moet je een zgn cross cable maken. De aansluiting daarvan is aan de ene zijde van de utp kabel overeenkomstig als hierboven beschreven. En voor de andere kant van de utp kabel geldt vervolgens:
op 1 wit-bruin
op 2 bruin
op 3 wit-oranje
op 6 oranje

O ja. De benodigde tang hoef je niet per se te kopen. Bij 'mijn' Primafoon wordt hij gewoon gratis uitgeleend. Ze vragen echter wel een borg. Ik moest daarvoor fl 100,00 neerleggen.

Succes.

The desire to know is natural to all good people!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18960

roba:
Zelf onlangs uren zitten pielen. <knip> Je moet opletten, dat je de versie krijgt waar de 8 aders NAAST elkaar zitten.
NOT TRUE. UTP staat voor Unshielded TWISTED Pair. Dat betekend dat ieder paar getwist/inelkaar gedraaid is. Dat het inderdaad ietsjuh lastiger wordt, ok. Maar het is zeker te doen en laat je door dit soort opmerkingen niet tegenhouden. Gewoon blijven frotten en als het echt niet wil, dan ff 3 centimeter afknippen. Grote kans dat het dan beter gaat omdat ze daar net iets anders inelkaargedraaid zitten. Als je trouwens Unshielded Untwisted Pair wil, dan krijg je veel meer storingsgevoeligheid in je netwerkje en dat is niet wat je wilt. Mzl:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roba
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-09-2012

roba

Ook Olrik gekend?

CBravo.. 't Is misschien nog een beetje vroeg of anders ben ik wellicht niet helemaal duidelijk geweest. Ik heb het nl. over de RJ45 stekkers en jij - zo te merken - over de utp kabel.

Van de RJ45 stekkertjes zijn er QUA BINNENWERK namelijk een aantal varianten in de handel. Gelet op mijn eigen recente ervaringen kijk ik dus in het vervolg eerst IN de stekkertjes. Dit om te zien hoe de gaatjes zitten waar de utp aders straks in moeten.

Het makkelijkst werkt - zoals gezegd - de RJ45 versie waar de 8 gaatjes naast elkaar zitten. Daarvan is er zelfs een versie met een soort van geleidertje waar je de (slechts benodigde 4 of naar keuze alle 8) aders eerst inlegt om het vervolgens als één geheel in de stekker te schuiven en tot slot met de speciale RJ45 tang dicht te knijpen.

Is de tang voor jou niet of moeilijk te verkrijgen, kun je RJ45 stekkers overwegen die met een gewone combinatie tang te knijpen zijn. Deze zijn echter wel beduidend duurder (ca. f 6,00 vs f 1,00 p/s).

The desire to know is natural to all good people!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17118

Op zaterdag 10 maart 2001 12:26 schreef RopStop het volgende:
Dat kan hoor, dan moet je wel wat van die nieuwe connectoren kopen en een krimptang. En natuurlijk zorgen dat je de draadjes weer in dezelfde volgorde terugstopt als je er een nieuwe connector opzet.
Ik vind het altijd een heel erg gepriegel met die UTP kabels.

Rob
Er zijn speciale tooltjes die alle draadjes op z'n plaats houden zodat je hem heel makkelijk in je connector kan proppen.
Waar je ze kan krijgen.......kweenie:?:?:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
Het is al gebeurd, het was toch niet zo'n groot probleem dus ik heb de gaatjes gewoon wat groter geboord.

Desalwelteplus bedankt voor jullie antwoorden:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:57
Wees blij dat het geen Scart kabel was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16135

Dat zei ik, gat iets groter boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BansheeBoy
  • Laatst online: 19-05 20:39
Op Saturday 10 March 2001 12:21 schreef RonaldMcDonald het volgende:
Hallo,

Afgelopen week is de UPC meneer bij mij langs geweest om mij te voorzien van kabel-internet :). Aangezien de kabel nogal moeilijk weggewerkt dient te worden (kruipruimtes en alles) heb ik voorgesteld om dit zelf te doen. Er ligt nu dus een kabel dwars door mijn huis.
Vandaag wil ik die kabel gaan wegwerken, hij moet onder meer door een paar muren heen.

Nu is mijn vraag, kan ik die stekker die aan de UTP kabel zit er ongestraft afhalen, zodat de diameter van de gaten die geboort moeten worden wat kleiner word? Die wil ik namelijk vanuit estetisch oogpunt zo klein mogelijk houden.

bij voorbaat dank,

Mark
He???? Die RonaldMcDonald gaat er met mijn style vandoor: hij begint met Hallo, en verder in zijn tekst:"en nu is mijn vraag". op die dingen heb ik patent aangevraagd.:)

:{ ²

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
Op Wednesday 14 March 2001 20:37 schreef BansheeBoy Se het volgende:

[..]

op die dingen heb ik patent aangevraagd.:)
Waar staat dat dan?
Zwart op wit graag. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je kunt et ding natuurlijk ook aan beide kanten afwerken op een opbouw doosje en dan kabel van doosje naar pc, en doosje--modemkastje. Das veel mooier (imho) dan gewoon zo 'n "losse kabel door je huis heen"

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Pagina: 1