Hoog CPU gebruik bij Flash

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 09:56
Ik weet niet of dit wel in de juiste forum staat of dit in de softe goederen moet staan. (Mocht dit verkeerd staan dan graag een schopje richting de juiste sub-fora)

Het probleem, bij het kijken van flash filmpjes, met firefox als browser, of andere zaken die met flash te maken hebben schiet mijn CPU gebruik richting de 80% load op alle cores. Dit gaat ook gepaard met een hogere temperatuur voor de CPU en de CPU koeler begint harder te draaien. Het is mij niet eerder opgevallen maar toen ik een beetje begon te zoeken blijkt dat Flash 10.x niet vriendelijk is voor je CPU is.

Flash kan ook gebruik maken van de rekenkracht van je VGA kaart voor hogere FPS maar dat gebeurd bij mij duidelijk niet.

De specs:
Phenom II 940BE
Asrock 790GX bordje
Club3d 4870 OC
4GB pc8500 ram

Wat mij opvalt is dat bij mijn oudere computer, echt een oud modelletje namelijk een AMD64 3200+ met een 7900GS als VGA kaart, krijg ik een niet zo'n hoog CPU gebruik wanneer ik flash content bekijk.

Hoe kan ik nou voor zorgen dat de CPU gebruik lager wordt wanneer ik flash bekijk, of ligt dit louter en alleen aan flash?

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zoals ik het een beetje kan inschatten ligt het ook aan het soort applet wat op de betreffende site staan, en bv een chatroom in flash met webcam erbij, logischerwijze ook cpu rekenkracht nodig heeft. Uiteindelijk maakt flash min of meer gebruik van jou pc en niet direct alleen van de host waarop het desbetreffende flash applet staat. Denk dus dat het ervan afhankelijk is op welke site je bent en het eraan ligt aan welk soort applet, en voor zover ik weet is daar vermoedelijk weinig aan te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 23:19
@Roel
Dat kan niet het probleem zijn, youtube is hoort bijv. echt geen 80% te gebruiken, zeker niet op alle cores.

Voor de hardware-acceleratie heb je een moderne Driver (9.11 of hoger) voor de GPU nodig en Flash 10.1 of hoger (nog beta). Dit versnelt overigens alleen H.264 HD video (bijv. de 720p en 1080p setting van youtube), niks anders.
Hoe kan ik nou voor zorgen dat de CPU gebruik lager wordt wanneer ik flash bekijk, of ligt dit louter en alleen aan flash?
Waarschijnlijk wel, je kunt echter wel een aantal dingen proberen. Het kan sowieso aan te raden zijn flash even opnieuw te instaleren, als dat niet werkt je Firefox profiel even leeg te maken. Kijk ook goed naar je addons, die kunnen soms ook dit soort problemen veroorzaken.

Als dat niet werkt kun je in ieder geval FlashBlock instaleren, zodat je geen last hebt van het probleem op bijv. sites met flash advertenties.

Lijkt me overigens wel 100% iets voor Softe goederen.

[ Voor 47% gewijzigd door dtech op 23-05-2010 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:26
Ik heb het zelfde mijn laptop met een 9600M GT kan flash aan zonder dat de cpu 80-90 procent draait. Terwijl ik op mijn desktop een ati 5750 heb een daar heb ik dezelfde ervaringen als jouw mee. Daar zit overigens een E6600 met 3gb windows 7 32bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, het is al weer een flinke tijd geleden dat ik mij er in verdiept heb maar flash is enorm traag ja. Ligt er nog wel aan hoe een flashapplicatie gemaakt is. Ligt volgens mij ook aan de manier van schrijven van de flashapplicaties. http://www.handdrawngames.com/DesktopTD/Game3.asp is imo wel een voorbeeld dat goed mag worden genoemd. Waar het merendeel van de games (en vooral advertenties) waardeloos geschreven zijn.

Wat ik vooral merkte in mijn eigen mini onderzoek naar een mogelijke oorzaak is dat er gewoon weinig discussie over is. Ik heb het zelf toen maar afgedaan als de steeds maar sneller wordende cpu's en het veelal niet opmerken door mensen omdat ze er toch geen problemen mee hebben. Dezelfde trend zie je met de steeds maar groter wordende hdd's/ram etc. en steeds minder nuttig gebruik maken van de resources "omdat er toch wel voldoende capaciteit is, hoeven/willen we niet nuttiger gaan werken" dat idee.

Overigens merk ik zo'n 10 tot 20% verschil in voordeel qua cpu gebruik in Opera met flash. IE, Firefox en Chrome blijven ongeveer op dezelfde lijn zitten qua prestatie. En waarom dit is heb ik nog nergens terug kunnen lezen. Opera doet iets op een 1 of manier beter, maar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 09:56
Roel1966 schreef op zondag 23 mei 2010 @ 16:07:
Zoals ik het een beetje kan inschatten ligt het ook aan het soort applet wat op de betreffende site staan, en bv een chatroom in flash met webcam erbij, logischerwijze ook cpu rekenkracht nodig heeft. Uiteindelijk maakt flash min of meer gebruik van jou pc en niet direct alleen van de host waarop het desbetreffende flash applet staat. Denk dus dat het ervan afhankelijk is op welke site je bent en het eraan ligt aan welk soort applet, en voor zover ik weet is daar vermoedelijk weinig aan te veranderen.
Het is voornamelijk bij het kijken van flash filmpjes op een site genaamd dumpert, maar ook bij deze FPS meter schiet de CPU gebruik omhoog: http://www.bezzmedia.com/...Current_Frames_Per_Second
BlacKstaR- schreef op zondag 23 mei 2010 @ 16:15:
Ik heb het zelfde mijn laptop met een 9600M GT kan flash aan zonder dat de cpu 80-90 procent draait. Terwijl ik op mijn desktop een ati 5750 heb een daar heb ik dezelfde ervaringen als jouw mee. Daar zit overigens een E6600 met 3gb windows 7 32bit.
Ja heb al opgezocht dat meerdere mensen met ATI kaarten hier last van hebben. Dat de driver van de GPU niet een deel van het werk overneemt dus het wordt allemaal op de CPU gedumpt. Ik werk trouwens onder Vista 64bit.
Verwijderd schreef op zondag 23 mei 2010 @ 16:23:
Mja, het is al weer een flinke tijd geleden dat ik mij er in verdiept heb maar flash is enorm traag ja. Ligt er nog wel aan hoe een flashapplicatie gemaakt is. Ligt volgens mij ook aan de manier van schrijven van de flashapplicaties. http://www.handdrawngames.com/DesktopTD/Game3.asp is imo wel een voorbeeld dat goed mag worden genoemd. Waar het merendeel van de games (en vooral advertenties) waardeloos geschreven zijn.

Wat ik vooral merkte in mijn eigen mini onderzoek naar een mogelijke oorzaak is dat er gewoon weinig discussie over is. Ik heb het zelf toen maar afgedaan als de steeds maar sneller wordende cpu's en het veelal niet opmerken door mensen omdat ze er toch geen problemen mee hebben. Dezelfde trend zie je met de steeds maar groter wordende hdd's/ram etc. en steeds minder nuttig gebruik maken van de resources "omdat er toch wel voldoende capaciteit is, hoeven/willen we niet nuttiger gaan werken" dat idee.

Overigens merk ik zo'n 10 tot 20% verschil in voordeel qua cpu gebruik in Opera met flash. IE, Firefox en Chrome blijven ongeveer op dezelfde lijn zitten qua prestatie. En waarom dit is heb ik nog nergens terug kunnen lezen. Opera doet iets op een 1 of manier beter, maar wat?
Goede vraag als ik het maar wist :)

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak15KW
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-01 12:45
Ik kon geen ander topic hierover vinden dus dan sluit me hier aan.

Ben nog een beetje een beginnen met flash en ben voor school bezig met een flash animatie, alleen gebruikt het nu zoveel CPU dat die langzamer loopt en stottert. Nou was mijn vraag, ligt dit aan tweens, het aantal movieclips in de swf, het aantal objecten of iets anders?
En hoe kan ik het best een flash animatie indelen zodat hij het minste CPU gebruikt?
Pagina: 1