WDS Wireless WPA2 capable bridge bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb in huis een FritzBox van AVM als wireless router (beneden) en boven een linux bak (Debian) met een wireless kaart.

Router is hier te vinden:
http://www.avm.de/de/Prod...TZ_Box_Fon_WLAN/index.php
Hij ondersteunt voor zover ik weet de mogelijkheid om dmv WDS een bridge te vormen met een ander accesspoint.

De server is een debian bakkie op basis van een Epia M10000 bordje met daarin een PCI wireless kaart met een RT2500pci chip. Hij hangt met zijn LAN poort gewoon aan het bekabelde netwerk en is op die manier dus ook verbonden met de router.
Als je boven bent is het wireless bereik minder en daar moet uiteraard iets aan gedaan worden 8-)

Wat ik nu wil is de server opzetten als WDS bridge zodat deze fungeert als uitbreiding van het huidige accesspoint. Op dezelfde manier als wanneer ik bijvoorbeeld een linksys router bij het netwerk in zou plaatsen en deze als WDS bridge aan het huidige accesspoint zou hangen.
Dit geheel moet functioneren met de volgende voorwaarden:
-De FritzBox moet in dit gebeuren de baas zijn, de server staat nog wel eens uit en dan moet het netwerk verder wel blijven draaien.
-Authenticatie MOET met WPA2 blijven werken.

Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Via Google krijg ik alleen hits op projecten waarbij je eigenlijk een netwerk gewoon open gooit (dus zonder authenticatie) of met WEP, wat mij niet veilig genoeg is.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat een bridge of repeater alleen met WEP zou werken, dat is van een paar jaar geleden. Vaak is met nieuwe firmware ook WPA en WPA2 mogelijk heb ik begrepen.
Als je zowel beneden als boven je bekabelde netwerk hebt liggen, kun je dan niet een extra AccessPoint kopen en die boven zetten?
En als je de FritzBox boven zet? Misschien hou je beneden dan toch nog hetzelfde bereik. Anders misschien een betere antenne voor die FritzBox.
De debian computer als bridge instellen, dat lijkt me super lastig. Als het al kan, dan zul je configuratie moeten instellen, en dat is voor mij te ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
De FritzBox staat beneden ivm de makkelijkste layout voor bekabeling in ons huis. Die blijft daar dus ook.

Een extra accesspoint is op zich te doen, ik zou dan een switch die boven staat vervangen met bijvoorbeeld een linksys wireless accesspoint, die ondersteunen van huis uit ook WDS dus dat zou moeten kunnen.

De reden dat ik de server wil gebruiken is dat die er toch al is en mij dus geen extra hardware kosten oplevert. De komende twee jaar wil ik uitgaven aan hardware even tot een minimum beperken (onze verbouwing is al duur genoeg ;) )

Het WEP verhaal is ivm de tutorials die ik vind over een PC als wireless repeater instellen. Daar komt geen WPA verhaal in voor en de tutorials die ik vind zijn jaren oud. Ik zoek hulp bij het zelf instellen van de PC als een wireless WPA(2) capable repeater zodat ik met mijn laptop door het huis kan huppelen zonder van netwerk te hoeven wisselen.

Als we dit hier trouwens met verzamelde krachten voor elkaar krijgen kan ik er ook wel een tutorial over schrijven achteraf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niemand reageert......
Blijkbaar erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 11:19:
Niemand reageert......
Blijkbaar erg lastig.
Waarom reageer jij dan? :? :P

Heb je al uitgezocht of je Debian machine als los accesspoint in te stellen valt? Ik had van een ander topic hier begrepen dat je daarvoor een bepaald type wireless netwerkkaart voor nodig hebt. Als je je Debian machine als accesspoint in kan stellen, dan kan je die ook instellen met hetzelfde SSID en beveiligingopties, zodat een wireless client dan gewoon het accesspoint pakt met het sterkste signaal. Daarvoor heb je dan geen WDS voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Je kan eens kijken naar hostapd. Zelf gebruik ik dit als standalone accesspoint, maar in de de configs ben ik vanalles tegen gekomen mbt externe authenticatie en repeater-functionaliteit. Ondersteunt ook WPA2.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik ben inmiddels ook bezig om het ding gewoon als wireless accesspoint in te stellen met hostapd. Van daaruit maar een keer verder bouwen naar WDS repeater.

Uiteindelijk is dat laatste wel het mooist, je hebt dan gewoon 1 groot netwerk ipv twee aparte kleine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Pfff nou het schiet lekker op, ik heb realtek/Ralink based kaartjes (RT2500 en RT8187 drivers) die prima als client op gang te krijgen zijn maar waarvoor onder linux nog geen support is om ze in master mode te krijgen. Daarmee wordt het ook lastig om er een access point mee te starten....schiet lekker op :P

Pagina: 1